DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
PAZIŅOJUMS

Informējam, ka 17. un 18. maijā ir iespējami īslaicīgi tīmekļvietnes darbības traucējumi saistībā ar plānotajiem sistēmas uzlabojumiem. Atvainojamies par sagādātajām neērtībām!

TĒMAS
16. maijā, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

FM piedāvā divus scenārijus iepirkumu sistēmas attīstībai

Finanšu ministrs Arvils Ašeradens, turpinot darbu pie publisko iepirkumu procesa pilnveidošanas, piedalās Publisko iepirkumu procesa pilnveidošanas darba grupas sanāksmē. Darba grupas mērķis ir izvērtēt publiskā iepirkuma efektivitātes iespējas, panākot budžeta izdevumu efektīvāku izlietojumu, kā arī iespējas publisko iepirkumu procesa pilnveidošanai.

Publicitātes attēls

Piektdien, 16. maijā, norisinājās darba grupas publisko iepirkumu procesa pilnveidošanai piektā sanāksme, kurā turpinājās diskusija par nepieciešamajiem uzlabojumiem, lai nodrošinātu efektīvu un ātru iepirkumu norisi. Savā iepirkumu praksē dalījās Aizsardzības ministrijas resora un Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvji. Tāpat atsevišķi savus priekšlikumus iepirkumu jomas uzlabojumiem prezentēja valsts kapitālsabiedrību inovācijas darba grupas pārstāvji.

Apkopojot darba grupas ietvaros sniegtos prakses ziņojumus, kā arī izvērtējot saņemtos priekšlikumus iepirkumu jomas uzlabojumiem Finanšu ministrija (FM) turpmākai diskusijai piedāvāja divus publisko iepirkumu jomas attīstības variantus: 1) ieviest radikālas izmaiņas, kas nodrošinātu maksimālu elastību, fokusējoties uz iepirkumu pamatmērķiem, un nodrošinātu uzraudzību caur analītiku, KPI un references cenām, vai 2) saglabāt esošo situāciju, veicot prioritārus precizējumus un vienkāršojumus.

Ar pirmo scenāriju iepirkumu regulējums attiektos tikai uz iepirkumiem virs Eiropas Savienības (ES) noteiktajām līgumcenu robežām, savukārt visu iepirkumu pārraudzība tiktu nodrošināta, veicot ex post iepirkumu kontroli. Lai to veiktu, nepieciešams paredzēt pienākums zem ES noteiktajām līgumcenu robežvērtībām publicēt noteikta satura informāciju par iepirkumu plāniem un noslēgtajiem līgumiem/ faktiskiem izdevumiem.

Tāpat ierosinātas izmaiņas iepirkumu institucionālajā arhitektūrā, kur Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) kļūtu par centrālo vadības iestādi un infrastruktūras nodrošinātāju, uzturot Elektronisko iepirkumu sistēmu un Publikāciju vadības sistēmu. Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) tiktu definēta kā kompetences centrs tikai IKT jomas iepirkumiem.

Centralizācija tiktu veidota atbilstoši pārvaldības līmenim – piemēram, pašvaldībām noteiktu pienākumu centralizēti pārvaldīt iepirkumu sistēmu, saglabājot brīvību izvēlēties modeli. Paplašināms arī centralizēti iepērkamo preču un pakalpojumu klāsts (piemēram, apdrošināšana, transports, mobilie sakari), un iespējams noteikt samaksu par kapitālsabiedrību sniegtajiem iepirkumu pakalpojumiem.

Lai mazinātu birokrātiju, ierosināts atcelt nacionālajos normatīvajos aktos ietvertās papildprasības (piemēram, Ministru kabineta noteikumus par zaļo iepirkumu), tos aizstājot ar vadlīnijām, vienlaikus saglabājot ES regulējumu nemainīgu.

Savukārt esošās sistēmas saglabāšanas scenārijā paredzēti pakāpeniski uzlabojumi bez būtiskām strukturālām izmaiņām. Tiktu paaugstināti minimālie līgumcenu sliekšņi, vienlaikus paredzot pienākumu zemsliekšņos publicēt noteikta satura informāciju, nodrošinot iepirkumu datus, saglabāt esošo institucionālo arhitektūru ar dalītu atbildību starp IUB un VDAA, turpinot divu iepirkumu IT sistēmu attīstību. Uzsvars tiek likts uz datu apkopošanu un analīzi, iepirkumu efektivitātes KPI ieviešanu pasūtītāju līmenī un labās prakses apmaiņu.

Abos attīstības scenārijos paredzēts pārskatīt pretendentu izslēgšanas noteikumus, piemēram, neizslēdzot “A” klases nodokļu maksātājus un dodot iespēju sakārtot saistības nodokļu jomā.

Piedāvātos scenārijus darba grupas dalībnieki izvērtēs līdz noslēdzošajai sanāksmei, kas paredzēta 4. jūnijā, kad diskusijas turpināsies un paredzēts nonākt līdz konkrēta scenārija izvēlei. Vadoties no izraudzītā scenārija, tiks gatavoti konkrēti priekšlikumi institucionālā ietvara un normatīvo aktu izmaiņām.  

Ar visiem darba grupas publiskā iepirkuma efektivitātes palielināšanai sanāksmju materiāliem iespējams iepazīties Finanšu ministrijas tīmekļvietnē.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI