ROCC projekta mērķis ir pakāpeniski atjaunot regulāru sabiedrisko autobusu satiksmi Latvijas un Igaunijas pierobežā, kur tā tika pārtraukta 90. gadu sākumā. Tā ir iespēja atgriezt sabiedrisko transportu cilvēku ikdienā un stiprināt sadarbību starp kaimiņu pašvaldībām, piedāvājot alternatīvas mobilitātes iespējas gan iedzīvotājiem, gan viesiem.
Šī gada 15. aprīlī Latvijas Republikas Ministru kabinets akceptēja Satiksmes ministrijas informatīvo ziņojumu, kurā ir iekļauta informācija par abu ROCC projekta ietvaros plānoto pārrobežu autobusu maršrutu atklāšanu. Ziņojums tika sagatavots ciešā sadarbībā ar Igaunijas Klimata ministriju, un tā mērķis bija informēt valdību par pārrobežu mobilitātes uzlabošanas pasākumiem, tostarp arī iespēju integrēt eksperimentālās līnijas esošajā maršrutu tīklā pēc izmēģinājuma perioda.
Savukārt 2025. gada 30. aprīlī Sabiedriskā transporta padome pieņēma lēmumu, ar kuru atbalstīja abu eksperimentālo maršrutu – Valka–Valga un Ikla–Salacgrīva – atklāšanu ROCC projekta ietvaros, vienlaikus uzdodot VSIA “Autotransporta direkcija” slēgt vienošanos ar Igaunijas pārvadājumu organizatoriem un veikt praktiskos sagatavošanas darbus. Padomes lēmumā paredzēts, ka pēc 12 mēnešu izmēģinājuma perioda tiks veikts maršrutu izvērtējums, un pozitīva pasažieru atsaucība varētu kalpot par pamatu šo savienojumu iekļaušanai pastāvīgajā sabiedriskā transporta tīklā Latvijā.
Saskaņā ar pieņemtajiem lēmumiem maršrutu īstenošanu nodrošinās Igaunijas sabiedriskā transporta centri sadarbībā ar pārvadātājiem, kas izraudzīti iepirkuma procedūras rezultātā. Latvijas pusē ROCC projekta īstenošanu vada Vidzemes plānošanas reģions, kas ir viens no projekta partneriem un atbild par visām aktivitātēm Latvijas teritorijā, tostarp iedzīvotāju informēšanu, komunikācijas koordinēšanu un sadarbību ar iesaistītajām pašvaldībām un institūcijām. Projekta īstenošanu atbalsta Autotransporta direkcija, kas ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā Latvijā.
Maršruts Ikla–Ainaži–(Salacgrīva) faktiski ir turpinājums esošajam maršrutam Pērnava–Ikla, tādējādi nodrošinot pierobežas iedzīvotājiem tiešu savienojumu ar Igaunijas ceturto lielāko pilsētu – Pērnavu, kas ir īpaši iecienīts vasaras atpūtas galamērķis arī Latvijas iedzīvotāju vidū. Projekta gaitā tiks izvērtētas iespējas, kā šo maršrutu nākotnē integrēt Latvijas reģionālajā sabiedriskā transporta tīklā, nodrošinot tālākus savienojumus ar tādām Vidzemes pilsētām kā Limbaži, Valmiera un Cēsis.
Savukārt maršruts Valka–Valga atjaunos sabiedriskā transporta savienojumu starp dvīņu pilsētām, kas ikdienā ir nozīmīgs daudziem iedzīvotājiem – gan nokļūšanai darbavietā vai skolā, gan lai ērti piekļūtu pakalpojumiem un veikaliem abās robežas pusēs.
Ņemot vērā iepriekšējo kavēšanos juridisko aspektu saskaņošanā, maršrutu atvēršana pašlaik plānota līdz 2025. gada jūlijam. Informācija par autobusu kustības grafikiem, biļešu iegādes iespējām un pieejamajām atlaidēm tiks izplatīta tuvāk maršrutu darbības uzsākšanai, īpašu uzmanību pievēršot vietējo iedzīvotāju informēšanai Limbažu un Valkas novados, kā arī pārējā Rietumvidzemē.
Projekts “Igaunijas-Latvijas pārrobežu publiskā transporta savienojums” (ROCC) tiek īstenots no 2023. gada 15. novembra līdz 2026. gada 14. novembrim ar Interreg Igaunijas–Latvijas programmas 2021–2027 atbalstu. Kopējās projekta izmaksas ir 235 000 eiro, no kuriem 80% jeb 188 000 eiro finansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds (ERAF). Partneru līdzfinansējums veido 47 000 eiro. Projekta vadošais partneris ir Pērnavas sabiedriskā transporta centrs (PÜTK), un partnerībā piedalās Dienvidaustrumu Igaunijas, Valgas un Vīlandes sabiedriskā transporta centri, kā arī Vidzemes plānošanas reģions, kas atbild par aktivitāšu īstenošanu Latvijas pusē. Projektā aktīvi iesaistās arī Igaunijas Reģionālo lietu un lauksaimniecības ministrija, kā arī Igaunijas Klimata ministrija.
Finansē Eiropas Savienība (ES). Izskanējušie viedokļi un uzskati ir tikai autora(-u) pausti un neatspoguļo ES vai Interreg Igaunijas–Latvijas programmas vadošās iestādes uzskatus. Ne ES, ne finansējumu piešķīrusī iestāde nevar būt atbildīga par tiem.