Pozitīva pacientu pieredze ir būtisks priekšnosacījums kvalitatīvai veselības aprūpei. To veido ne tikai klīniskie rezultāti un pacientu drošība, bet arī pieredze – visu apstākļu kopums, ar ko pacients sastopas, saņemot veselības aprūpi: no pirmā kontakta ar ārstniecības iestādi līdz pat ārstēšanas un aprūpes noslēgumam.
Pacientu pieredzi iespējams mērīt, un Austrumu slimnīcā kopš 2021. gada tiek izmantota PREMS (Patient Reported Experience Measurement System) jeb pacientu ziņotās pieredzes mērīšanas sistēma. Tā ļauj apkopot pacientu vērtējumus par dažādiem pieredzes aspektiem – personāla attieksmi, komunikāciju, vidi, informācijas pieejamību, komfortu, iesaisti lēmumu pieņemšanā, sāpju menedžmentu, personāla spēju palīdzēt mazināt satraukumu un bailes u. c.
2024. gadā ir vērojama neliela, bet stabila izaugsme cieņpilnas attieksmes novērtējumā, pacienti ir jutušies vēl drošāki par izvēlēto ārstniecību Austrumu slimnīcā. Kā aizvien, pacienti augsti novērtē personāla spēju reaģēt uz sāpēm un informācijas saprotamību pēc izrakstīšanas: kas jādara mājās, kādas rekomendācijas norādītas izrakstā.
Nepieciešamie uzlabojumi ir saistīti ar satraukuma un baiļu mazināšanu, ko Austrumu slimnīca ar vien aktīvāk nodrošina pacientiem gan garīgā atbalsta jomā, gan psihoemocionālā atbalsta pieejamībā. Pacienti norāda uz nepieciešamību uzlabot komforta apstākļus, kas skar tieši nolietotās infrastruktūras ēkas, – pēdējos gados Austrumu slimnīca aktīvi risina infrastruktūras atjaunošanas iespējas, ņemot vērā pacientu vajadzības.
Austrumu slimnīca 2025. gadā koncentrēsies uz pacienta identitātes pārbaudes kultūras stiprināšanu, lai vēl vairāk veicinātu drošību un pacientu uzticēšanos.
2024. gada pacientu ziņotie pieredzes rezultāti tiks publiskoti Pacientu pieredzes nedēļas laikā, godinot arī pacientu aizpildītajās PREMS anketās visatzinīgāk vērtētos stacionāru, klīniku un nodaļu darbiniekus.
“Tā būs pateicība par darbu, kas nereti tiek paveikts ne tikai ar zināšanām, bet arī ar sirdi. Cilvēcība ir viena no Austrumu slimnīcas pamatvērtībām, un mēs apzināti ejam ceļu, lai kļūtu vēl labāki un vēl cilvēciskāki – gan kā ārstniecības iestāde, gan kā darba vide. Mēs augsti vērtējam ikvienu pacientu, kurš dalās pieredzē, un ikvienu kolēģi, kurš šo pieredzi palīdz veidot. Pacientu atsauksmes un PREMS anketas mums sniedz ļoti nozīmīgu atgriezenisko saiti – tās ir kā ceļa zīmes, kas palīdz mums mainīties, augt un pilnveidoties. Sirsnīgs paldies ikvienam, kurš iesaistās – gan ārstēšanā, gan attieksmē, gan uzklausīšanā,” uzsver Austrumu slimnīcas valdes priekšsēdētājs Normunds Staņēvičs.
Pacientu pieredzes nedēļā Austrumu slimnīcā īpaša uzmanība tiks veltīta ne tikai pacientu vērtējumam, bet arī darbiniekiem, kuri šo pieredzi veido. Pirmo reizi plānots arī iedvesmas pasākums, kurā kolēģi dalīsies ar saviem veiksmes stāstiem un pieejām, kas palīdz veidot pacientiem cilvēcīgu un profesionālu ārstēšanās pieredzi.
“Kolēģi, kas dalīsies pieredzē, ir profesionāļi ar izcilu novērtējumu no pacientu puses, kuri savā ikdienas darbā ievieš jaunas pieejas, iniciatīvas un risinājumus, kas uzlabo pacientu pieredzi un uzticēšanos ārstniecības procesam. Viņu ieguldījums ir nozīmīgs gan no kvalitātes, gan cilvēciskās pieredzes perspektīvas – viņi rūpējas, lai pacienti justos droši, sadzirdēti un atbalstīti,” skaidro Austrumu slimnīcas pacientu pieredzes eksperte Vita Šteina.
Plānotajā pasākumā savā pieredzē dalīsies:
- Ginta Lāce, 1. Kodolmedicīnas klīniskās daļas virsmāsa, kura bieži pieminēta pacientu atsauksmēs, atklās, kas ir viņas nodaļas panākumu atslēga – cilvēcisks siltums, rūpes un darbs ar pilnu atdevi pacientu labā;
- Genādijs Ričards Rusanovs, Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikas vadītāja vietnieks, dalīsies pieredzē par telpu un procesu organizēšanu ar uzsvaru uz cieņpilnu un cilvēcīgu attieksmi pret katru pacientu un viņa tuviniekiem;
- Signe Plāte, 9. Ķīmijterapijas nodaļas vadītāja, uzsvērs komunikācijas, sadarbības un atbalsta nozīmi pacientu labsajūtā – kā izveidot vidi, kur pacients jūtas uzklausīts, drošībā un aprūpēts.
Starptautiskā pacientu pieredzes nedēļa ir globāla iniciatīva ar mērķi uzsvērt pacientu pieredzes nozīmi veselības aprūpē, godināt tos profesionāļus, kuri veido pozitīvu pieredzi, un veicināt labās prakses apmaiņu starp ārstniecības iestādēm visā pasaulē. Šajā nedēļā slimnīcas organizē diskusijas, izglītojošus pasākumus un īpašas aktivitātes, lai veicinātu cieņpilnu, uz cilvēku vērstu ārstēšanu.