Mācību materiāli, kas ietver desmit nodarbības pamatskolai un sešas vidusskolai, ir veidoti kā praktisks rīks sociālo zinību skolotājiem. To mērķis ir integrēt sociālās uzņēmējdarbības tēmas ikdienas mācību procesā un motivēt skolēnus spert pirmos soļus savu sociālo mācību uzņēmumu izveidē.
Lai nodrošinātu mācību materiālu atbilstību reālajām skolotāju un skolēnu vajadzībām, pirms to izstrādes tika veikta pedagogu aptauja. Pēc pilotēšanas saņemtā atgriezeniskā saite tiks izmantota mācību materiālu pilnveidošanai, īpašu uzmanību pievēršot to praktiskajai pielietojamībai un skolotājiem draudzīgam formātam. Kā norāda biedrības pārstāve Inga Ašmane - mērķis bija radīt materiālus, kas nav papildu apgrūtinājums, bet gan reāli izmantojams atbalsts sociālo zinību stundās, piedāvājot skolotājiem elastību – izmantot tos pilnībā vai integrēt atsevišķas tēmas.
Pilotēšana norisinājās gan pilsētu, gan lauku skolās, aptverot plašu skolēnu loku un piedāvājot daudzveidīgu nodarbību tematiku. Skolēni apguva sociālās uzņēmējdarbības pamatprincipus, analizēja sociālās problēmas, meklēja inovatīvus risinājumus, kā arī guva izpratni par praktiskiem soļiem sociālā biznesa idejas attīstīšanā un finansējuma piesaistē. Piemēram, Jelgavas Spīdolas Valsts ģimnāzijā skolēni iesaistījās interaktīvā nodarbībā, veidojot sociālās problēmas koku un vizualizējot risinājumus ar LEGO modeļiem. Kā liecina skolēnu atsauksmes, šī pieeja palīdzēja labāk izprast sociālo problēmu cēloņus un mijiedarbību, kā arī veicināja radošu risinājumu meklēšanu.
Foto: Zemgales plānošanas reģions.
Ar mērķi palīdzēt praktiski sagatavoties jauno materiālu izmantošanai, 14. martā Zemgales Uzņēmējdarbības Centra ”Koprades” telpās Jelgavā notika mācību materiālu apguves darbnīca pedagogiem. Tās dalībnieki ne tikai papildināja zināšanas par sociālās uzņēmējdarbības būtību, bet arī paši iejutās skolēnu lomā, apgūstot metodes ideju ģenerēšanai un praktiski darbojoties ar materiālos iekļautajiem uzdevumiem, līdzīgi kā to darīja skolēni pilotēšanas laikā. Moderācijas laikā veiktā pētījuma dati liecina, ka arī pedagogiem trūkst pilnvērtīgas izpratnes par sociālo uzņēmējdarbību un tās potenciālu. Tādēļ ir svarīgi ieguldīt skolotāju profesionālajā izaugsmē, nodrošinot viņiem gan zināšanas, gan praktiskas iemaņas.
Pēc atgriezeniskās saites apkopošanas un materiālu pilnveides, tie tiks iesniegti akreditācijai Valsts izglītības attīstības aģentūrā (VIAA), lai, sākot ar jauno 2025./2026. mācību gadu, būtu pieejami skolām visā Latvijā.
Mācību materiālu izstrāde ir daļa no projekta Nr. LL-00020 “Sociālās uzņēmējdarbības ekosistēmas uzlabošana Zemgalē un Ziemeļlietuvā” (“Re:Impact”) aktivitātēm, kas tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas-Lietuvas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros. Projekta kopējais budžets ir 595 286,00 EUR, tostarp Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējums ir 476 228,80 EUR. Plašāk par projektu: https://www.zemgale.lv/lv/projekts/socialas-uznemejdarbibas-ekosistemas-uzlabosana-zemgale-un-ziemellietuva
Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālo atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Zemgales plānošanas reģions, un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības oficiālo nostāju.