DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
18. februārī, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Pārdalot Atveseļošanas fonda finansējumu, tiks turpināta Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvniecība

Otrdien, 18. februārī, Ministru kabinets (MK) atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātos grozījumus MK 2023. gada 11. aprīļa noteikumos Nr. 190 par Atveseļošanas fonda (AF) finansējuma 114,6 miljonu eiro pārdali būvdarbu pabeigšanai Rīgas Centrālās stacijas (RCS) dienvidu daļā.

Grozījumi nepieciešami, lai ar AF finansējumu pabeigtu būvdarbus RCS dienvidu daļā un nodotu to ekspluatācijā, kā arī iespējami drīz uzsāktu stacijas izmantošanu 1520 mm pasažieru vilcienu apkalpošanai. Grozījumi izstrādāti atbilstoši MK 2024. gada 10. decembra sēdes lēmumam par Rail Baltica projekta pirmo kārtu Latvijā un tam sekojošam MK 2024. gada 18. decembra sēdes lēmumam, ar ko tika atbalstīta AF plāna grozījumu iesniegšana Eiropas Komisijā (EK). Tāpat grozījumu izstrādē ņemts vērā Eiropas Komisijas un Eiropas Investīciju bankas partnerību pārstāvošo JASPERS ekspertu sākotnējais viedoklis par RCS 2B daļas izmaksu samērīgumu un atbilstību līdzīgu projektu izmaksām citās salīdzināmās valstīs.

Kā jau iepriekš ziņots, AF finansējums 114,6 miljonu eiro apmērā tika rasts, pārvirzot 74,4 miljonus eiro, kas sākotnēji tika plānoti bezemisijas dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektam un 40,23 miljonus eiro no metrobusa projekta. Abus minētos projektus nevarēja īstenot atbilstoši AF finansēšanas nosacījumiem.

Grozījumi paredz, ka Rail Baltica projekta nacionālais ieviesējs SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDzL) nekavējoties uzsāk RCS dienvidu daļas investīcijas projekta īstenošanu, lai novērstu riskus nepabeigt projekta īstenošanu līdz 2026. gada 31.augustam. Vienlaikus grozījumi paredz izmaksāt 13,3 miljonu eiro priekšfinansējumu EDzL, kas nepieciešams priekšdarbiem un materiālu pasūtīšanai ar ilgu piegādes laiku, piemēram, jumta segumam.

Ar AF finansējumu plānots pabeigt RCS stacijas daļu (t.s. 2B posmu), kas ir priekšnosacījums, lai varētu pabeigt dzelzceļa infrastruktūras darbus stacijas teritorijā (t.s. 2C2 posmā), kas pilnībā tiek finansēts no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF9) līdzekļiem. Tā rezultātā vilcienu kustība tiks pārvirzīta uz jauno stacijas dienvidu daļu.

Būvdarbi RCS 2B posmā ietver stacijas ēkas uzgaidāmās telpas stāva un stacijas jumta darbus, ieskaitot piekļuves uz platformām un platformu apdares darbus, kā arī piekļuves izveidi stacijas ēkai gan no stacijas laukuma puses, gan no SM ēkas puses. Pasažieru ērtai nokļūšanai uz platformām būs pieejams lifts, kā arī tiks izbūvētas paaugstinātas platformas drošai iekāpšanai un izkāpšanai no vilciena. Tāpat plānots uzstādīt pasažieru informēšanas sistēmu.

Kopš līguma parakstīšanas RCS būvniecības izmaksas ir būtiski palielinājušās un SM kopā ar projekta īstenotājiem turpina pārskatīt tehniskos risinājumus izmaksu samazināšanai. Budžeta ierobežojumu dēļ būvdarbi 2B posmā netiks īstenoti sākotnēji plānotā apjomā. Lai ietaupītu līdzekļus, eskalators ēkas priekšpusē ir izņemts no projekta tvēruma. Tāpat pilnā apjomā netiks īstenoti labiekārtošanas darbi.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI