DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Finanses

FM: Vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā samazinājās līdz 2,1% no IKP

Finanšu ministrija, ņemot vērā Valsts kases datus par konsolidētā kopbudžeta izpildi 2024. gada janvārī-decembrī, ir aktualizējusi vispārējās valdības budžeta bilances novērtējumu 2024. gadam. Pēc Eiropas kontu sistēmas (EKS) metodoloģijas vispārējās valdības budžeta deficīts 2024. gadā bija 849,6 miljoni eiro jeb 2,1% no iekšzemes kopprodukta (IKP). Budžeta deficīts bija par 0,3 procentpunktiem zemāks nekā 2023. gadā un 0,7 procentpunktiem zemāks nekā prognozēts pagājušā gada rudenī. Zemāku nekā prognozēts deficītu pamatā noteica lielāki ieņēmumi, kas sagaidāmi šā gada janvārī un atbilstoši EKS ir attiecināmi uz 2024. gadu, un mazāki faktiskie izdevumi gan Eiropas Savienības (ES) fondu projektiem, gan valsts pamatfunkcijām, kas netika izlietoti plānotajā apmērā.

Savukārt vispārējās valdības parāds atbilstoši Valsts kases operatīvajam novērtējumam 2024. gada beigās bija 19 miljardi eiro jeb 47,7% no IKP, gada laikā palielinoties par 1,5 miljardiem eiro, ko noteica pagājušajā gadā veiktie aizņemšanās pasākumi kopējās finansēšanas nepieciešamības nodrošināšanai, tai skaitā lai finansētu valsts budžeta deficītu un dzēstu valsts parāda saistības. Zemāks vispārējās valdības budžeta deficīta līmenis 2024. gadā samazinās turpmāk sagaidāmo vispārējās valdības parāda pieaugumu, pozitīvi ietekmējot valsts parāda apkalpošanas izdevumus.

Oficiālie dati par 2024. gada vispārējās valdības budžeta deficītu un parādu būs pieejami šā gada aprīlī, kad tiks pabeigti aprēķini par visiem vispārējās valdības sektora darījumiem, tai skaitā par vispārējās valdības kapitālsabiedrību darbības rezultātiem, un Centrālā statistikas pārvalde iesniegs Eurostat vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda notifikāciju.

“Iepriekšējo gadu esam noslēguši ar mazāku budžeta deficītu (2,1% no IKP), nekā iepriekš tika plānots. Tā ir laba ziņa, kas liecina par veselīgu valsts publisko finanšu stāvokli. Zemāks deficīts nozīmē lēnāku valsts kopējā parāda pieaugumu turpmākajos gados, mazākus izdevumus parāda apkalpošanai, lielāku uzticamību potenciālajiem investoriem un starptautiskajām kredītreitingu aģentūrām un lielāku budžeta elastību, reaģējot uz nākotnes  potenciālajiem izaicinājumiem. Lai šo pozitīvo tendenci saglabātu, ir būtiski turpināt efektīvu budžeta pārvaldību un nodrošināt, ka ekonomikas izaugsme balstās uz ilgtspējīgiem pamatiem,” pauž finanšu ministrs Arvils Ašeradens.

Atbilstoši Valsts kases datiem (pēc naudas plūsmas metodoloģijas) 2024. gadā konsolidētā kopbudžeta deficīts 733,1 miljona eiro apmērā bija par nepilniem 600 miljoniem eiro mazāks nekā 2023. gadā. Bilances uzlabošanās vērojama visos budžeta līmeņos. Valsts pamatbudžetā, tradicionāli kāpjot izdevumu apjomam decembrī, 2024. gadā kopumā izveidojās 1,1 miljarda eiro liels deficīts, taču tas bija par 355,5 miljoniem eiro mazāks nekā gadu iepriekš. Valsts speciālajā budžetā 2024. gads noslēgts ar 337,1 miljona eiro pārpalikumu, kas bija par 85,7 miljoniem eiro lielāks nekā gadu iepriekš. Savukārt, pašvaldību budžeta bilance uzlabojās par 107,6 miljoniem eiro, sasniedzot 48,3 miljonu eiro deficītu.

Kopbudžeta ieņēmumi

Konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi auguši par 1,5 miljardiem eiro jeb 9,7% salīdzinājumā ar 2023. gadu un veidoja 17,1 miljardu eiro. Ieņēmumu kāpumu lielā mērā skaidro lielāki saņemtie ārvalstu finanšu palīdzības (ĀFP) ieņēmumi 1,8 miljardu eiro, kas bija par 323,2 miljoniem eiro jeb 21,9% vairāk nekā pērn. Atbilstoši EKS metodoloģijai ĀFP ieņēmumi vispārējās valdības budžetā tiks atzīti ĀFP izdevumu līmenī (neiekļaujot nacionālo līdzfinansējumu), kas pērn bija zemāki nekā saņemtie maksājumi.

Kopbudžeta nodokļu ieņēmumi 2024. gadā 13,6 miljardu eiro apmērā (ieskaitot atlikumu vienotajā nodokļu kontā 25,9 miljonu eiro apmērā, bet neiekļaujot iemaksas valsts fondēto pensiju shēmā 847 miljonu eiro apmērā) bija par nepilnu miljardu eiro jeb 7,8% vairāk nekā 2023. gadā. Nodokļu ieņēmumi pēc krituma Covid-19 gados un tad straujā pieauguma inflācijas un energoresursu cenu kāpuma periodā pakāpeniski atgriežas pie pieauguma, kāds bija vērojams pirmspandēmijas periodā (vidēji 6-7% gadā faktiskajās cenās). Kaut ekonomiskā izaugsme 2024. gadam ir zema, nodokļu ieņēmumu pieaugums to pārsniedza, galvenokārt pateicoties augstam darbaspēka nodokļu pieaugumam un papildus ieņēmumiem no banku sektora.

Augsts pieauguma temps 2024. gadā vērojams darbaspēka nodokļu ieņēmumos, ko sekmēja pozitīva dinamika darba samaksas fondā visa gada griezumā. Tādējādi valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas kopbudžetā (neiekļaujot iemaksas valsts fondēto pensiju shēmā) pērn 4,4 miljardu eiro apmērā pieauga par 374,9 miljoniem eiro jeb 9,3%. Savukārt, iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) ieņēmumi bija 2,8 miljardi eiro – par 310,3 miljoniem eiro jeb 12,4% augstāki nekā gadu iepriekš. Tostarp IIN ieņēmumi pašvaldību budžetā 2024. gadā bija 2,1 miljards eiro, kas ir par 232,5 miljoniem eiro jeb 12,4% lielāki nekā atbilstošajā periodā pirms gada. Saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem vidējā darba samaksa kopumā 2024. gada vienpadsmit mēnešos pieauga par 9,4%, tai skaitā privātajā sektorā par 8,2% un sabiedriskajā sektorā par 12,2%. 2024. gada sākumā bija vērojams straujš vidējās darba samaksas pieaugums sabiedriskajā sektorā, kas lielā mērā saistāms ar atalgojuma celšanu izglītības un aizsardzības nozarēs, kā arī janvārī veiktajām piemaksām Iekšlietu ministrijas iestāžu darbiniekiem. Taču 2024. gada pēdējos mēnešos vidējās darba samaksas pieauguma temps sabiedriskajā sektorā bremzējās un tuvinājās pieaugumam privātajā sektorā.

Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) ieņēmumi 2024. gadā 3,9 miljardu eiro apmērā bijuši iepriekšējā gada līmenī, pieaugot vien par 2,8 miljoniem eiro jeb 0,1%. Krasa energoresursu cenu samazinājuma ietekmē mazākus PVN ieņēmumus iemaksāja energoapgādes nozare. Tāpat arī lielākais PVN maksātājs – tirdzniecības nozare – iemaksājusi mazāk nekā pirms gada.

Savukārt, uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) ieņēmumu straujais kāpums 2024. gadā par 174,6 miljoniem eiro jeb 32,1%, kas rezultējās 719,4 miljonos eiro, skaidrojams ar izmaiņām UIN likumā. Tās paredz no 2024. gada 1. janvāra kredītiestādēm un patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzējiem pienākumu taksācijas gadā veikt nodokļa piemaksu 20% apmērā, ko aprēķina, izmantojot pirmstaksācijas gada peļņu un ņemot vērā taksācijas gadā sadalīto peļņu un par to samaksātā nodokļa apmēru. Minēto izmaiņu rezultātā atbilstoši Finanšu ministrijas novērtējumam budžetā papildus saņemti 138 miljoni eiro, kas bija tuvu plānotajam apmēram.

Kopbudžeta nenodokļu ieņēmumi 1,2 miljarda eiro apmērā 2024. gadā iekasēti par 156,4 miljoniem eiro jeb 14,7% vairāk nekā gadu iepriekš. Ieņēmumu kāpumu pamatā veicināja par 34,1 miljonu eiro jeb 9,5% lielākas valsts kapitālsabiedrību iemaksātās dividendes valsts pamatbudžetā (2024. gadā veido 393,4 miljonus eiro) par 2023. gada peļņu. Tāpat, ņemot vērā Eiropas Centrālās bankas iepriekš īstenoto procentu likmju paaugstināšanu, par 69,2 miljoniem eiro lielāki nekā 2023. gadā bijuši valsts pamatbudžeta procentu ieņēmumi, galvenokārt par aizdevumiem, kā arī no depozītiem un kontu atlikumiem, kopumā veidojot 194,7 miljonus eiro.

Kopbudžeta izdevumi

Konsolidētā kopbudžeta izdevumi 2024. gadā sasniedza 17,9 miljardu eiro apmēru, kas ir par 920,9 miljoniem eiro jeb 5,4% vairāk nekā 2023. gadā. Lielākais izdevumu kāpums kopbudžetā 2024. gadā vērojams pamatfunkcijām, kamēr ĀFP izdevumi bijuši zemāki kā gadu iepriekš.

Izdevumi atlīdzībai kopbudžetā (4 miljardi eiro), salīdzinot ar 2023. gadu, pieauga par 482,4 miljoniem eiro jeb 13,4%, tai skaitā izdevumi atlīdzībai valsts pamatbudžetā (1,8 miljardi eiro) pieauguši par 204,7 miljoniem eiro jeb 12,7% un pašvaldību budžetā (1,9 miljardi eiro) pieauga par 241,5 miljoniem eiro jeb 14,5%. Ja valsts pamatbudžetā pieaugumu skaidro minimālās algas paaugstināšana valstī no 620 eiro uz 700 eiro ar 2024. gada 1. janvāri, kā arī atalgojuma pieaugums aizsardzības, iekšlietu un tieslietu sektorā strādājošajiem, tostarp gada sākumā veiktā izdienas pabalstu izmaksa iekšlietu un tieslietu resora amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm par katriem pieciem nepārtrauktas izdienas gadiem, tad pašvaldību budžetā pieaugums saistāms gan ar minimālās algas celšanu valstī, gan ar izdevumu pieaugumu pedagogu atalgojumam.

Kopbudžeta sociāla rakstura maksājumi un pabalsti (5,2 miljardi eiro) bija par 377,8 miljoniem eiro jeb 7,8% augstāki nekā 2023. gadā, tai skaitā valsts speciālā budžeta izdevumi pensijām un pabalstiem bija 4,3 miljardi eiro, pieaugot 2024. gadā par 322,7 miljoniem eiro jeb 8,2%. Aizvien palielinoties pensiju vidējam apmēram, par 224,6 miljoniem eiro jeb 8% kāpuši izdevumi vecuma pensijām, kā arī par 18,4 miljoniem eiro jeb 7% lielāki bijuši izdevumi invaliditātes pensijām. Jāatzīmē, ka arī izdevumi slimības pabalstiem 2024. gadā bijuši par 42,8 miljoniem eiro jeb 12,9% lielāki nekā pirms gada (kamēr gadu iepriekš bija vērojams izdevumu kritums). Izdevumi bezdarbnieka pabalstiem 2024. gadā 185,3 miljonu eiro apmērā pieauguši par 29,1 miljonu eiro jeb 18,7%, ko noteica gan pabalsta saņēmēju skaita kāpums, vidēji mēnesī par 7,6%, pieaugumam palēninoties gada nogalē, gan par 10,1% lielāks piešķirtā pabalsta apmērs.

Kopbudžeta kapitālie izdevumi 2024. gadā bija 1,5 miljardi eiro – par 92,5 miljoniem eiro jeb 6,3% lielāki nekā gadu iepriekš. Tostarp valsts pamatbudžeta izdevumi pamatkapitāla veidošanai (neņemot vērā transfertus pašvaldībām) viena miljarda eiro apmērā auguši par 179,7 miljoniem eiro jeb 21,3%, kur 2024. gada februārī veikts nozīmīgs avansa maksājums bruņojuma iegādei, kas atbilstoši EKS metodoloģijai izdevumos tiks uzskaitīts bruņojuma piegādes brīdī. Bez minētā maksājuma pamatbudžeta kapitālie izdevumi saglabātos tuvu 2023. gada līmenim.

Savukārt, pašvaldību budžetā izdevumi pamatkapitāla veidošanai 482,9 miljonu eiro apmērā 2024. gadā bija par 12,2% jeb 66,9 miljoniem eiro mazāki nekā 2023. gadā. Mazāk nekā pērn izdots būvniecības, kapitālā remonta un rekonstrukciju projektiem, savukārt transporta būvēm izlietots par 31,5 miljoniem eiro vairāk. Līdz ar iepriekšējā ES fondu plānošanas perioda noslēgšanos, pašvaldību budžetā 2024. gadā vērojams būtisks kapitālo izdevumu samazinājums ES fondu projektiem (par 159,6 miljoniem eiro jeb 61%), kamēr valsts pamatbudžetā kapitālie izdevumi ES fondu projektiem 2024. gadā bijuši par 16 miljoniem eiro jeb 5,8% lielāki nekā gadu iepriekš, galvenokārt pateicoties lielākām investīcijām transporta jomas un iekšlietu resora būvniecības projektiem.

Kopumā valsts budžeta Kohēzijas politikas ES fondu izdevumi, noslēdzoties iepriekšējam plānošanas periodam, 2024. gadā bijuši 387,8 miljoni eiro, kas ir būtiski mazāk nekā 2023. gadā, turpinot darbu nozaru ministrijās pie ES fondu ieviešanas normatīvā regulējuma. Atveseļošanas fonda projektiem 2024. gadā veikti maksājumi 404,7 miljonu eiro, kas ir par 236,6 miljoniem eiro vairāk nekā gadu iepriekš. Savukārt, izdevumi Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta līdzfinansētā Rail Baltica projektam, 2024. gadā bija 170,5 miljoni eiro, kas ir par 9,6 miljoniem eiro jeb 5,9% vairāk nekā 2023. gadā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI