DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Vidējais atalgojums pirms nodokļu nomaksas – 1703 eiro

2024. gada 3. ceturksnī pēc darba dienu un sezonāli nekoriģētiem datiem pilnā slodzē pārrēķinātā mēneša vidējā bruto darba samaksa valstī bija 1703 eiro, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Salīdzinot ar 2023. gada 3. ceturksni, mēneša vidējais atalgojums palielinājās par 154 eiro jeb 9,9%. Samaksa par vienu nostrādāto stundu pirms nodokļu nomaksas pieauga līdz 11,59 eiro jeb par 10,9%.

2024. gada 3. ceturksnī, salīdzinājumā ar 2024. gada 2. ceturksni, mēneša vidējā bruto darba samaksa pieauga par 1,9 %, bet stundas samaksa – par 1,5 %.

Mēneša vidējā darba samaksa pēc nodokļu nomaksas – 1 231 eiro

Vidējā neto darba samaksa (aprēķināta, izmantojot darba vietā piemērojamos darba nodokļus) bija 1 231 eiro jeb 72,3 % no bruto algas, un gada laikā tā pieauga par 9,4 %, apsteidzot patēriņa cenu kāpumu. Reālais neto algas pieaugums, ņemot vērā inflāciju, bija 8,3 %.

CSP infografika.

Mēneša darba samaksas mediāna – 1 385 eiro

Bruto darba samaksas mediāna par pilnas slodzes darbu 2024. gada 3. ceturksnī bija 1 385 eiro. Salīdzinot ar 2023. gada 3. ceturksni (1 250 eiro), tā pieauga par 135 eiro jeb 10,8 %. Darba samaksas mediāna pēc darba nodokļu nomaksas (neto) šī gada 3. ceturksnī bija 1 016 eiro, un gada laikā tā pieauga par 9,0 %.

Sabiedriskajā sektorā straujāks gada pieaugums

Gada laikā vidējais atalgojums sabiedriskajā sektorā pieauga par 3,3 procentpunktiem straujāk nekā privātajā – attiecīgi par 12,3 % un 9,0 %.

CSP infografika.

2024. gada 3. ceturksnī sabiedriskajā sektorā vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas bija 1 758 eiro. Privātajā sektorā vidējais atalgojums bija par 74 eiro zemāks nekā sabiedriskajā (1 684 eiro). Vispārējās valdības sektorā, kurā ietilpst valsts un pašvaldību iestādes, kā arī valsts un pašvaldību kontrolētas un finansētas kapitālsabiedrības, vidējā darba samaksa pieauga līdz 1 703 eiro jeb par 12,3 %.

Salīdzinot ar 2024. gada 2. ceturksni, vidējā darba samaksa sabiedriskajā sektorā pieauga par 0,9 %, vispārējās valdības sektorā – par 1,1 %, bet privātajā sektorā – par 2,4 %.

Mēneša vidējā bruto darba samaksa pa sektoriem

 

2023. g. 3. cet., eiro

2024. g. 1. cet., eiro

 

2024. g. 2. cet., eiro

2024. g. 3. cet., eiro

2024. g. 3. cet.

pārmaiņas (%) pret

2023. g. 3. cet.

2024. g. 2. cet.

Pavisam

1 549

1 623

1 671

1 703

9,9

1,9

privātais sektors

1 545

1 614

1 644

1 684

9,0

2,4

sabiedriskais sektors*

1 566

1 657

1 743

1 758

12,3

0,9

vispārējās valdības sektors

1 517

1 606

1 684

1 703

12,3

1,1

*Bez nodibinājumiem, biedrībām, fondiem un to komercsabiedrībām.

Vidējās darba samaksas pārmaiņas ietekmē ne tikai darbinieku atalgojuma pieaugums vai samazinājums, bet arī darbaspēka pieprasījuma un piedāvājuma tendences un darba tirgus strukturālās izmaiņas.

Minēto faktoru ietekme kopumā parādās darba samaksas fonda un pilnas slodzes darbinieku skaita, kuri tiek izmantoti vidējās darba samaksas aprēķiniem, pārmaiņās.

Aprēķinātās darba samaksas fonds 2024. gada 3. ceturksnī salīdzinājumā ar pagājušā gada 3. ceturksni valstī kopumā pieauga par 8,3 % jeb 289,1 milj. eiro, bet algoto darbinieku skaits, pārrēķināts pilnā slodzē, samazinājās par 11,4 tūkst. jeb 1,5 %.

Gada laikā vidējā darba samaksa visstraujāk pieauga izglītības nozarē – par 19,2 %, būtiski ietekmējot gada pieauguma tempu sabiedriskajā sektorā. Straujāk vidējais atalgojums auga arī administratīvo un apkalpojošo dienestu darbības nozarē – 15,9 %, nekustamo īpašumu nozarē – 15,2 %, kā arī citu pakalpojumu nozarē (ietver sabiedrisko, politisko un citu organizāciju darbību, individuālās lietošanas priekšmetu un mājsaimniecības piederumu remontu, ķīmisko tīrītavu, frizieru, skaistumkopšanas, apbedīšanas un citus pakalpojumus) – par 14,4 %.

Visās minētājās nozarēs, vidējā atalgojuma straujo kāpumu ietekmēja ne tikai darba samaksas pieaugums, bet arī darbinieku skaita samazinājums gada laikā. Jāatzīmē, ka darbinieku skaits samazinājās arī pārējās nozarēs, izņemot ūdens apgādes, notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošanas un sanācijas nozari, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus, finanšu un apdrošināšanas darbību nozari, valsts pārvaldi un aizsardzību, kā arī veselības un sociālās aprūpes nozari.

Darba samaksas fonda, pilnas slodzes darbinieku skaita un mēneša vidējās bruto darba samaksas

CSP infografika.

Labāk atalgotās nozares – finanšu, informācijas un komunikācijas

2024. gada 3. ceturksnī vidējā darba samaksa mēnesī par pilnas slodzes darbu lielāka par vidējo valstī bija finanšu un apdrošināšanas darbību (2 801 eiro), informācijas un komunikācijas pakalpojumu (2 732 eiro), profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu nozarē (2 121 eiro), enerģētikas (2 116 eiro), valsts pārvaldes (1 996 eiro), ieguves rūpniecības un karjeru izstrādes (1 956 eiro), kā arī veselības un sociālās aprūpes nozarē (1 772 eiro).

Viszemākā vidējā darba samaksa par pilnas slodzes darbu bija izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozarē – 1 106 eiro pirms nodokļu nomaksas.

CSP infografika.

Straujāks darba samaksas pieaugums Zemgalē

2024. gada 3. ceturksnī salīdzinājumā ar 2023. gada 3. ceturksni vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas visstraujāk ir augusi Zemgalē (11,4 %), Vidzemē (11,1 %) un Latgalē (11,0 %).

Vislielākā vidējā bruto darba samaksa par pilnas slodzes darbu bija Rīgā – 1 877 eiro, savukārt viszemākā – Latgalē (1 223 eiro), kas ir par 35 % mazāk nekā galvaspilsētā. Vidējā atalgojuma plaisa starp Rīgu un  reģioniem gada laikā ir nedaudz samazinājusies visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu un Kurzemi, kur nav vērojamas izmaiņas. Lielākais samazinājums bija vērojams Zemgalē (1,3 procentpunkti).

CSP infografika.

*No 2024. gada 1. janvāra jaunie statistiskie reģioni, kuri sakrīt ar Latvijā esošajiem plānošanas reģioniem.

Darba samaksa nostrādātā stundā – 11,59 eiro

Bruto darba samaksa par vienu nostrādāto stundu 2024. gada 3. ceturksnī bija 11,59 eiro, un gada laikā tā pieauga par 10,9 % (2023. gada 3. ceturksnī – 10,45 eiro).

Vienas stundas darbaspēka izmaksas, kas ietver gan darba samaksu, gan citus ar darbaspēku saistītos darba devēja izdevumus, gada laikā pieauga no 13,07 līdz 14,57 eiro jeb par 11,4 %, ko ietekmēja kopējo darbaspēka izmaksu kāpums par 8,7 % un nostrādāto stundu samazinājums par 2,5 % gada laikā.

Baltijas valstīs straujāks vidējā atalgojuma pieaugums Lietuvā

2024. gada 3. ceturksnī, salīdzinot ar 2023. gada 3. ceturksni, vidējā darba samaksa pirms nodokļu nomaksas visstraujāk pieauga Lietuvā – par 10,9 %, Latvijā – par 9,9 %, bet Igaunijā – par 8,1 %.

CSP infografika.

Plašāka informācija par darba samaksu un stundas darbaspēka izmaksām Latvijā pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļās Darba samaksa” un “Darbaspēka izmaksas’’.

Metodoloģiskā informācija

Darba samaksas datu avots ir komersantu, valsts un pašvaldību iestāžu, nodibinājumu, biedrību un fondu izlases apsekojums un administratīvie datu avoti.

Sabiedriskais sektors CSP vidējās darba samaksas aprēķinos ietver valsts un pašvaldību iestādes un komercsabiedrības, komercsabiedrības ar valsts vai pašvaldību kapitāla daļu 50 % un vairāk, izņemot nodibinājumus, biedrības un fondus un to komercsabiedrības.

Vispārējās valdības sektors saskaņā ar Eiropas kontu sistēmu ietver valsts un pašvaldību iestādes, sociālās apdrošināšanas fondu, valsts un pašvaldību kontrolētos un finansētos komersantus.

Informāciju par vidējo darba samaksu sadalījumā pa reģioniem CSP apkopo pēc uzņēmuma, iestādes biroja vai pamatdarbības adreses.

Mediāna tiek aprēķināta, izmantojot pieejamo informāciju no statistiskajiem apsekojumiem un Valsts ieņēmuma dienesta datiem.

Mēneša un stundas vidējās darba samaksas un stundas darbaspēka izmaksu pārmaiņas aprēķinātas no nenoapaļotas vērtības.

Saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem, apkopojot datus par darbaspēka izmaksām, stundas darba samaksas sastāvā iekļauta darba samaksa natūrā (preces un pakalpojumi, ko darba devējs nodrošina darbiniekiem par brīvu vai par pazeminātām cenām, dzīvojamās platības, mobilo telefonu, transporta apmaksa u.c.), un nav iekļauta samaksa par slimības dēļ nenostrādātajām dienām, ko apmaksā darba devējs. Pārējās darbaspēka izmaksas ietver valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ko veic darba devējs, darba devēja brīvprātīgās sociālās apdrošināšanas iemaksas (papildu pensiju, veselības, dzīvības apdrošināšanas iemaksas u.c.), darba devēja pabalstus, dāvanas, darbnespējas lapu A apmaksu, atlaišanas pabalstu, uzņēmējdarbības riska valsts nodevu.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI