Runājot par loģistikas nozares attīstību Latvijā nākamo piecu gadu laikā, eksperti norādīja, ka nozare turpinās piedzīvot izaugsmi. SIA “Omniva” piegāžu un šķirošanas vadītājs Modris Dambergs diskusijas laikā uzsvēra, ka no uzņēmumiem tiks prasīta augstāka kvalitāte, tādējādi arī paaugstinot konkurētspēju. Tāpat mākslīgais intelekts nākamajos gados būtiski ietekmēs loģistikas nozari, atvieglojot daudzus procesus. Taču pirms to ieviest ir svarīgi rūpīgi izvērtēt, kā un cik lielā mērā to pielietot nozarē.
Savukārt SIA “Baltic Logistic Solutions” izpilddirektors Pēteris Krīvens pauda, ka loģistikas attīstība cieši saistīta ar ekonomikas līmeni Latvijā: “Ir ļoti svarīgi, lai pie mums ienāktu investori, būtu ražotāji un izplatītāji, nevis tie dotos uz Lietuvu vai Igauniju.” Viņaprāt, loģistikas nozare pēdējos gados jau ir ievērojami attīstījusies, ienākot jaudīgām tehnoloģijām un strauji pieaugot e-komercijai. Viņš uzskata, ka loģistikai nākotnē ir ļoti liela perspektīva.
Tikmēr paneļdiskusijas vadītājs, Biznesa augstskolas Turība studiju programmas “Biznesa loģistikas vadība” vadošais mācībspēks Normunds Kozlovskis akcentēja, ka šobrīd situācija austrumos ir kā “melnais caurums”, uz kuru kravas vairs netiek sūtītas. “Ja runājam par loģistiku kopumā, līdz šim tranzīts veidoja lielu daļu no mūsu loģistikas nozares,” pauda N. Kozlovskis. Tas nozīmē, ka jāfokusējas uz tirgus optimizāciju. Viņš skaidro, ka Latvija pati par sevi nav liels tirgus: “Eiropa uz Latviju skatās labākajā gadījumā kā uz Baltijas tirgu vai vislabākajā gadījumā kā uz Baltijas un Skandināvijas tirgu. Tieši uz to mums arī ir jāvirzās.”
Runājot par konkurētspēju loģistikas nozarē, SIA “Vikotrans” komercdirektors Andrejs Trasko uzsvēra, ka Latvijā ir būtiska problēma – bieži mainās spēles noteikumi, īpaši, ja runa ir par valsts budžetu. “Neviens īsti nedomā par ilgtermiņu,” viņš skaidroja. “Jau gadu aktīvi cenšamies attīstīties Lietuvā. Leišiem ir teiciens – šodien kaut kā, rīt paskatīsimies. Ir sajūta, ka mūsu valdība darbojas līdzīgi – galvenais ir izveidot budžetu, lai tikai tas būtu.” P. Krīvēns, piekrītot A. Trasko teiktajam, piebilda, ka algas nodokļi Latvijā ir visaugstākie Baltijā: “Darbiniekam izmaksāt 1000 eiro neto mums ir visdārgāk, kas nenostiprina mūsu pozīcijas Baltijas tirgū. Arī atbalsta sistēmas kaimiņvalstīs ir daudz labvēlīgākas.”
Savukārt Biznesa augstskolas Turība programmas “Biznesa loģistikas vadība” direktore, profesore Rosita Zvirgzdiņa, atzina, ka loģistikas nozarei vajadzētu aktīvāk pievērst politiķu uzmanību un veidot dialogu, lai uzlabotu situāciju nozarē.
Tāpat eksperti uzsvēra, ka loģistikas nozarei ir svarīga likumdošanas stabilitāte un valsts struktūrvienību atbalsts, lai būtu vienādi spēles noteikumi kaut vai Baltijas līmenī, kas spētu attīstīt kvalitatīvu konkurētspēju. “Lietuvā, piemēram, ja tiek pirkta smagā mašīna ar CNG, kas ir saspiestā dabasgāze, atbalsts no valsts ir
50 000 eiro. Skaidrībai jāsaka, ka šāda mašīna maksā aptuveni 130 000 eiro. Tas ir diezgan liels atbalsts, kā arī tādā veidā tiek domāts par ilgtspēju un zaļo domāšanu,” uzsvēra P. Krīvens.
Noslēdzot diskusiju, eksperti vienprātīgi uzsver, ka jaunajiem loģistikas profesionāļiem, lai veiksmīgi darbotos nozarē un spētu konkurēt, nepieciešamas vairākas būtiskas prasmes. Viņiem jāprot pārvaldīt finanses, jādomā par attīstību ilgtermiņā, kā arī jāspēj veidot cieņpilna komunikācija gan ar klientiem, gan kolēģiem. Profesore Rosita Zvirgzdiņa norāda: “Jaunajiem profesionāļiem ir jāattīsta problēmu risināšanas spējas, lai varētu reaģēt nekavējoties, jāveicina kritiskā domāšana un jātrenē efektīva komunikācija.”
Paneļdiskusija “Loģistikas nozares prestižs Latvijas tirgū un jaunā loģistikas speciālista portrets” notika “Loģistikas diena 2024” ietvaros, kuras ietvaros, Biznesa augstskolā Turība pulcējās loģistikas nozares uzņēmumu pārstāvji - Turības sadarbības partneri, un topošie loģistikas speciālisti, lai pārrunātu šī gada loģistikas nozares aktualitātes.
Tāpat Loģistikas dienas ietvaros tika paplašināts Biznesa augstskolas Turība sadarbības partneru loks ar vēl vienu loģistikas nozares uzņēmumu - SIA “Baltic Logistic Solutions”, parakstot nodomu protokolu, kura mērķis ir apvienot nozares izglītību ar praktiskajām nodarbībām, lai radītu risinājumus un veidotu ar pieredzi bagātus speciālistus.