Pasākuma mērķis bija rosināt radošumu, attīstīt izpratni par intelektuālā īpašuma nozīmi un mudināt jauniešus radīt praktiski izmantojamus risinājumus digitālā stresa, trauksmes un miega trūkuma mazināšanai. Hakatonā komandām bija jāizstrādā konceptuāls risinājums un pasākuma noslēgumā jāprezentē sava ideja, tās radošums, inovācijas potenciāls un intelektuālā īpašuma izmantošanas pieeja. Lai varētu labāk sagatavoties pasākumam, komandas jau iepriekš saņēma uzdevumu – risināmo problēmu.
Hakatona galveno balvu ieguva komanda “Vizuālā māksla” no Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolas, prezentējot risinājumu “Laika zagļi”. Uzvarētāju komanda izstrādāja galda spēli “Laika zagļi”, kas palīdz jauniešiem apzināt digitālās vides radītos “sliktos” un “labos” ieradumus, atpazīt, kā telefoni, datori un sociālie tīkli nemanāmi “nozog” brīvo laiku, kā arī veicina sarunas un sociālo mijiedarbību ārpus ekrāniem. Spēle ar pašu radītām ilustrācijām, unikālu dizainu un divu kategoriju kārtīm interaktīvā veidā māca līdzsvarot ikdienu, stiprina veselīgus paradumus un ir radīta ar skaidru intelektuālā īpašuma stratēģiju – sākot no autortiesībām līdz preču zīmes un dizainparauga aizsardzībai.
“Šeit pulcējas radoši un spēcīgi jaunieši ar risinājumiem, kas savieno digitālo vidi ar reālās dzīves vajadzībām un palīdz mazināt stresu, trauksmi un uzlabot ikdienas ieradumus. Daudziem risinājumiem ir potenciāls kļūt par intelektuālā īpašuma objektiem. Lai šis pasākums kalpo kā iedvesma ideju komercializācijai un pienesums Latvijas ekonomikai, apliecinot mūsu spēju būt radošiem un inovatīviem. Valsts lielumam nav nozīmes – svarīgi ir tas, ko spējam radīt un kā spējam sevi parādīt pasaulē. Šodien es redzu lielas idejas un spēju tās īstenot. Pat, ja ne viss izdodas uzreiz, aicinu nepadoties un darīt vēl un vēl, līdz izdodas – tas ir īstais uzņēmēju un inovatoru gars,” teica tieslietu ministre Inese Lībiņa‑Egnere.
“Mūsdienu jaunieši darbojas tiešsaistē, veido saturu, eksperimentē ar tehnoloģijām un piedalās uzņēmējdarbības procesos jau skolas laikā. Tāpēc ir tik svarīgi saprast, kā darbojas intelektuālā īpašuma sistēma. Ideja, kas maina spēli, sākas ar drosmi domāt citādi. Ar vēlmi radīt kaut ko jaunu, nevis atkārtot citu paveikto. Ar cieņu pret savu darbu un pret citu cilvēku ieguldījumu. Šī ir kultūra, ko kopā veidojam skolās, universitātēs un sabiedrībā kopumā,” uzsvēra Patentu valdes direktors Agris Batalauskis.
Papildus tika piešķirtas trīs simpātiju balvas: Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) simpātiju balva komandai “RECOVER”; patentpilnvarnieces Kristīnes Viļķinas simpātiju balva komandai “Patentibus”; kā arī biedrības “Latvijas Dizaina centrs” simpātiju balva komandai “Vizuālā māksla”. Konkursā galveno balvu – “RD Electronics” dāvanu karti 300 eiro vērtībā katram komandas skolēnam un “airBaltic” dāvanu karti 200 eiro vērtībā skolotājam – saņēma konkursa uzvarētāji.
“Mēs piedalījāmies hakatonā, lai stiprinātu komandas darbu un izmēģinātu ko jaunu. Šis bija veids, kā izpētīt dažādas iespējas, pielietot zināšanas praksē un vienlaikus darīt kaut ko interesantu. Pieredze, ko ieguvām, ir sadarbība ar skolotāju, pacietība, atkārtota risinājumu pilnveide, ilustrāciju radīšana, kā arī daudz uzzinājām par autortiesībām un patentēšanu. Ar šo ideju plānojam doties pie “Brain Games”, lai saprastu, kā to attīstīt līdz pilnvērtīgam produktam, un apsveram iespēju piedalīties arī Latvijas Dizaina gada balvā,” norādīja uzvarētāju komandas “Vizuālā māksla” dalībnieki.
Hakatonam kopumā pieteicās 41 komanda – 205 skolēni un 34 skolotāji no 34 izglītības iestādēm. Dalībai klātienē tika atlasītas 10 komandas: “Cepumiņi” (Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzija), “Efektīvie” (Rīgas Jāņa Šteinhauera vidusskola), “Intelektuālais piecītis” (Jēkabpils Tehnoloģiju tehnikums), “Izgudrotāju ciema komanda” (Carnikavas vidusskola), “LORAKS” (Druvas vidusskola), “Nova Five” (Cēsu Valsts ģimnāzija), “Patentibus” (MIKC Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola), “RECOVER” (Valmieras Pārgaujas Valsts ģimnāzija), “Vizionāri” (Elejas vidusskola) un “Vizuālā māksla” (Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola).
Mentoru atbalsts – no idejas līdz prezentācijai
Hakatona laikā komandas strādāja pieredzējušu mentoru vadībā. Jauniešu sniegumu vērtēja Patentu valdes direktors Agris Batalauskis, Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes priekšsēdētāja Dace Liberte, Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA) izpilddirektore Liena Edvardsa, biedrības “Junior Achievement Latvia” pārstāve Kristiāna Biezuma, biedrības “Latvijas Dizaina centrs” vadītāja Dita Danosa, profesionāla patentpilnvarniece, SIA “VILKINA LAW” pārstāve Kristīne Viļķina un AS “Printful Latvia” pārstāve Luīze Mantiņa.
“Mums visiem bija patiess prieks redzēt dalībnieku aizrautību, radošumu un analītiskās spējas. Tā ir jaudīga paaudze ar lielu iekšējo spēku, apņēmību un azartu. Tieši darīšana – ne tikai nodoms – ir tas, kas ļauj kļūt lielākiem un sasniegt vairāk. Īpaši uzteicami bija risinājumi, kas izvēlējās netradicionālu pieeju un meklēja savu ceļu. Mēs patiesi ceram, ka dalībnieki pie šiem risinājumiem neapstāsies. Ja idejas tiks ieviestas un tām atradīsies atbalsts, tas būs spēcīgs pienesums gan jauniešu nākotnei, gan Latvijas attīstībai,” atzina biedrības “Latvijas Dizaina centrs” vadītāja Dita Danosa.



