“Vilciens ikvienā lielpilsētā ir pilnvērtīgi integrēts sabiedriskā transporta sistēmā un mūsu mērķis ir to panākt arī Rīgā – lai pilsētas sabiedriskais transports būtu pastāvīgā un pasažieriem draudzīgā mijiedarbībā ar pasažieru vilcieniem. Lai tas notiktu, svarīgi ir ne tikai transportlīdzekļi un vilcienu sastāvi, bet arī ērta infrastruktūra – “Latvijas Dzelzceļa” uzdevums ir pārbūvēt peronus komfortablai iekļūšanai vilcienos, bet mūsu, Rīgas domes, uzdevums ir nodrošināt ērtu piekļuvi stacijām un savienojumus ar sabiedriskā transporta pieturvietām. Šādi jauni un pasažieriem parocīgi savienojumi būs jaunos Mobilitātes punktos,” uzsver Rīgas mērs Vilnis Ķirsis.
Rīgas domes priekšsēdētājs arī norāda, ka vēl viens solis pretī ērtākai sabiedriskā transporta izmantošanai būs vienotā biļete Rīgas sabiedriskajā transportā un pasažieru vilcienā. “Pie tā strādājam kopā ar Satiksmes ministrijas kolēģiem un ceru, ka nākamā gada pirmajā pusē varēsim to sākt testēt pilotprojektā,” ceturtdien, 15. augustā, notikušajā preses konferencē sacīja V. Ķirsis.
Mobilitātes punktu izbūves laikā paredzēts labiekārtot dzelzceļa stacijām piegulošo teritoriju un savienot dzelzceļa stacijas platformas ar satiksmes un sabiedriskā transporta infrastruktūru. Šobrīd ir noslēgusies risinājumu un būvprojekta izstrāde un tuvāko nedēļu laikā izsludinās iepirkumu būvdarbu veikšanai. Atkarībā no iepirkuma rezultātiem, paredzēts, ka mobilitātes punktu izbūves darbus varētu sākt šajā rudenī.
Visos mobilitātes punktos paredzēts izveidot drošu un ērtu infrastruktūru gājējiem, velobraucējiem un mikromobilitātes rīku lietotājiem, uzlabot satiksmes drošības risinājumus, paredzot izceltās gājēju pārejas un apgaismojumu, segtas velonovietnes, kā arī uzlabot pilsētas sabiedriskā transporta saikni ar vilcienu satiksmi. Vietās, kur tas ir iespējams, sabiedriskā transporta pieturvietas izbūvēs maksimāli tuvu dzelzceļa stacijai.
Lai pēc iespējas mazāk ietekmētu vidi un dzīves apstākļus apkārtējās teritorijas iedzīvotājiem, pie mobilitātes punktiem iecerēts izveidot autostāvvietas īslaicīgai stāvēšanai, kas nepieciešamas pasažieru iekāpšanai/izkāpšanai (“Kiss&Ride”),un koplietošanas autostāvvietas.
Paralēli pašvaldība veic būvprojekta izstrādi mobilitātes punktu izbūvei dzelzceļa stacijās “Bolderāja”, “Dauderi”, “Sarkandaugava”, “Šķirotava”, “Zemitāni” un “Ziemeļblāzma”. Plānots, ka šogad šajās vietās tiks sākta inženierkomunikāciju izbūve, bet mobilitātes punktu būvniecību sāks 2025. gadā. Šo mobilitātes punktu izbūvi pašvaldība īstenos ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansējumu, investējot videi draudzīgos uzlabojumos Rīgas sabiedriskā transporta sistēmā.
Mobilitātes punktu “Alfa”, “Bērnu slimnīca”, “Slokas iela”, “Vecdaugava”, “Turība”, “Mangaļi”, “Vecāķi”, “Gaisma” izbūves projektu plānots īstenot ar pašvaldības un Eiropas Savienības fondu finansējumu. Projektu paredzēts virzīt Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa (SAM) 2.3.1. “Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās” 2.3.1.2.pasākumu “Multimodāls sabiedriskā transporta tīkls” līdzfinansējuma saņemšanai.
Savukārt mobilitātes punkta “Brasa” īstenošanai paredzēts piesaistīt Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda specifiskā atbalsta mērķa (SAM) 5.1.1. “Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās” 5.1.1.3. pasākuma “Publiskās ārtelpas attīstība” īstenošanas noteikumi” līdzfinansējumu.
Projektu realizē Rīgas pašvaldības Centrālās administrācijas Publiskās infrastruktūras attīstības pārvalde. Būvprojektu izstrādi veic SIA “BM projekts”.