Plānojuma teritorija ietver Jaunliepājas daļu pie Tirdzniecības kanāla 10,77 hektāru platībā starp Tramvaja tiltu, Vecajiem kapiem un robežojas ar Kaiju, Jelgavas un Aldaru ielu, no kuras daļa atrodas Liepājas ostas slēgtajās robežās. Izstrādātie lokālplānojuma teritorijas attīstības galvenie risinājumi ir saistīti ar jaunas, iespējami daudzveidīgas un ilgtspējīgas publiskās ārtelpas, apbūves un labiekārtojuma izveidi.
Atjaunojot vēsturisko ielu struktūru, plānots atvērt to savienojumus ar kanālmalu un nodrošināt piekļuvi plānotajai gājēju promenādei no Tramvaja tilta, Aldaru ielas, Kroņu ielas, Kapsētas ielas un Jelgavas ielas puses. Līdz ar to esošā apbūve tiks sadalīta trīs jaunos kvartālos, kas daļēji atbilst ostmalas vēsturiskajai situācijai.
Ar lokālplānojumu paredzēts mainīt esošo teritorijas izmatošanas veidu no ostas tehniskās apbūves teritorijas uz jauktas centra apbūves teritoriju. Tādējādi līdzās kultūrvēsturiski vērtīgo ēku saglabāšanai un atjaunošanai būtu iespēja attīstīt arī jaunu apbūvi. Līdz ar grozījumiem šeit būs pieļaujama daudzdzīvokļu māju, biroju ēku, tirdzniecības vai pakalpojumu objektu apbūve, kā arī tūrisma, atpūtas, sporta un kultūras iestāžu apbūve un tam nepieciešamais labiekārtojums. Jauktas centra apbūves teritorija noteikta kvartālā starp Tirdzniecības kanālu un Kaiju ielu, kā arī Kaiju ielas pretējā pusē.
“Sabiedrībai pieejama, atvērta Jaunliepājas kanālmala piešķirs ne vien jaunus vaibstus mūsu pilsētai, bet arī jaunu elpu un enerģiju Jaunliepājai. Pārmaiņas ietekmēs liepājnieku, īpaši, jaunliepājnieku, ikdienas soli un dzīves ritmu. Tāpēc aicinu iedzīvotājiem pašiem būt aktīviem savas pilsētas veidotājiem un piedalīties lokālplānojuma apspriešanā – izskatīt tā piedāvātos risinājumus, iesaistīties diskusijās un sniegt savu redzējumu,” aicina Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.
Jaunliepājas kanālmalai paredzēts kļūt par nozīmīgu kopējās pilsētas publiskās ārtelpas daļu, veidojot ielas, laukumus, zaļos koridorus un gājēju promenādi ar skatu uz Vecliepājas panorāmu. Lai uzlabotu vides kvalitāti, kā vieni no galvenajiem ainavas elementiem noteikti apstādījumi, bet esošos dzelzceļa sliežu un ostas infrastruktūras elementus paredzēts integrēt kopējā ārtelpā.
“Kravas kuģi kļūst lielāki, tirdzniecības kanāls tiem kļuvis par šauru un seklu, un kravu operācijas laika gaitā ir pārcēlušās uz citiem ostas sektoriem – Ziemas ostu, Brīvostu, Karostu. Tirdzniecības kanāla Vecliepājas puses piestātnes jau šobrīd ir kļuvušas par publiski pieejamu teritoriju, kur tauvojas zvejas kuģi un jahtas, pastaigājas cilvēki. Vecajās ostas noliktavās – spīķeros – iemājojuši restorāni, biroji un viesnīcas. Līdzīgu attīstību redzam arī Tirdzniecības kanāla Jaunliepājas pusē,” norāda Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis.
Plānojumā detalizēti izstrādāti teritorijas izmantošanas veidi un apbūves noteikumi, nosakot apbūves izvietojuma zonas, apbūves blīvumu un augstumu, kā arī izstrādāta ar apkārtējo teritoriju vienota infrastruktūra (gājēju un velosipēdu ceļi, ielas un inženiertīkli).
Autotransportam paredzēta minimāla kustība, galvenokārt, lai piekļūtu pie ēkām, bet gājēju promenādē pieļaujama tikai kustība operatīvajam un apkalpes transportam. Veidojot pilsētā vienotu veloinfrastruktūru, iecere ir savienot divus esošus veloceļu posmus starp Aldaru ielu un Tramvaja tiltu.
Ar pilnu izklāstu par lokālplānojuma risinājumiem teritorijai starp Kaiju, Aldaru, Jelgavas ielu un Jauno ostmalu var iepazīties:
- valsts vienotajā ģeotelpiskās informācijas portāla www.geolatvija.lv sadaļā Teritorijas attīstības plānošana (skatīt vietnē: https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_25742);
- pašvaldības tīmekļvietnes www.liepaja.lv sadaļā: Iedzīvotāju līdzdalība – Publiskās apspriešanas (skatīt vietnē: https://www.liepaja.lv/aktualas-apspriesanas/);
- klātienē Peldu ielā 5, ēkas 1. stāva foajē iestādes darba laikā.
Lai nodrošinātu iespēju sabiedrībai un institūcijām iepazīt un izvērtēt izstrādātos teritorijas plānojuma grozījumus, tiks organizētas divas tikšanās:
- 21. augustā plkst. 18.00 – klātienē, paredzot izstaigāt lokālplānojuma teritoriju (tikšanās vieta tiks precizēta);
- 28. augustā plkst. 17.00 – tiešsaistes publiskās apspriešanas sanāksme, izmantojot Zoom platformu.
Lai apkopotu dalībnieku sarakstu, lūgums iepriekš reģistrēties un atzīmēt interesējošo sanāksmi, aizpildot reģistrācijas formu: epakalpojumi.liepaja.lv/lv/projects/preview/366/ vai nosūtot pieteikuma informāciju (vārds, uzvārds un pārstāvošā nozare) uz e-pastu: buvvalde@liepaja.lv.
Aicinām reģistrēties ne vēlāk kā vienu dienu pirms pasākuma (līdz 20. augustam – klātienes teritorijas apskatei; līdz 27. augustam – zoom sanāksmei), lai saņemtu informāciju par apspriešanas norisi.
Savus priekšlikumus un ierosinājumus par izstrādāto lokālplānojumu aicinām izteikt līdz 2024. gada 6. septembrim (ieskaitot):
- elektroniski vienotajā ģeotelpiskās informācijas portālā https://geolatvija.lv/geo/tapis#document_25742 autentificējoties caur latvija.lv (ar savu bankas kontu vai e-parakstu);
- iesniedzot klātienē vai sūtot pa pastu, adresējot Liepājas būvvaldei, Peldu ielā 5, Liepājā, LV-3401, vai nosūtot uz elektronisko pastu: buvvalde@liepaja.lv. Iesniegumā fiziskām personām jānorāda vārds, uzvārds, dzīvesvietas adrese un tālruņa numurs, juridiskām personām – nosaukums, reģistrācijas numurs, adrese un tālruņa numurs.
Papildu jautājumiem un konsultācijām var vērsties Liepājas būvvaldē, zvanot pa tālruni: 63 404 725.
Lokālplānojums, kas groza Liepājas pilsētas teritorijas plānojumu teritorijai starp Kaiju, Aldaru, Jelgavas ielu un Jauno ostmalu līdz O. Kalpaka ielai, izstrādāts atbilstoši Liepājas būvvaldes izvirzītajam darba uzvedumam, kuru ir apstiprinājusi Liepājas valstspilsētas pašvaldības dome 2022. gada 10. novembra domes sēdē. Tajā ietverts arī iedzīvotāju viedoklis, kurš pirms lokālplānojuma izstrādes noskaidrots iedzīvotāju aptaujā.