“Esmu gandarīts, ka šis valdības lēmums, akceptējot izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, veicinās ikviena, īpaši mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Ja katrs atbildīgi ievēros noteikumus, ir iespēja būtiski samazināt ar elektroskrejriteņiem un velosipēdiem saistītu nelaimes gadījumu skaitu, tādējādi sekmējot ilgtspējīgas mikromobilitātes popularitāti un attīstību mūsu valstī,” uzsver satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Lai veicinātu iedzīvotāju ilgtspējīgu mikromobilitāti un vienlaikus uzlabotu satiksmes drošību, kā arī ņemot vērā traumatisma statistikas datus un mediķu ieteikumus, CSN ietvertas stingrākas prasības elektroskrejriteņu lietošanā. No 2024. gada 1. janvāra noteikts, ka elektroskrejriteņa vadītājiem vecumā līdz 17 gadiem, braucot ar šo mikromobilitātes rīku, ir jālieto aizsargķivere un sliktas redzamības vai intensīvas satiksmes apstākļos vēlams apģērbs ar gaismu atstarojošiem elementiem, piemēram, atstarojoša veste. Lai mazinātu iespējamos riskus, elektroskrejriteņu vadītājiem jābrauc ar ātrumu, kas neapdraud ceļu satiksmes drošību un nepārsniedz maksimālo atļauto ātrumu – 25 km/h. Nosakot vienotu maksimālo ātrumu visiem elektroskrejriteņiem, tiek nodrošināta skaidra un vienkārša pieeja elektrokrejriteņu kustībai un tās pārraudzības procesam.
Pieņemtajos noteikumos iekļautas stingrākas prasības arī velosipēdu vadītājiem un gājējiem. Vērtējot ceļu satiksmes negadījumu statistiku, kuros iesaistīti velosipēdisti, noteikumos paredzētas papildus drošības prasības bērniem, tiem, kas jaunāki par 16 gadiem, braucot ar velosipēdu, obligāti jālieto aizsargķivere. CSN tiek precizētas un salāgotas atsevišķas normas, kas attiecas uz velosipēdu vadītājiem – par priekšrocībām attiecībā pret pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem, par kustību pa ietvēm, kā arī ceļu satiksmes organizēšanu ar konkrētām ceļa zīmēm un ceļa apzīmējumiem. Noteikumi papildināti ar tiesību normām, kas aizliedz elektroskrejriteņu un velosipēdu vadītājiem braukt pa pretējā virziena brauktuvi.
Noteikumos paredzētas vairākas izmaiņas attiecībā uz gājējiem – gan par to, kā jāpārvietojas ārpus apdzīvotām vietām, gan par atstarojošu elementu obligātu lietošanu diennakts tumšajā laikā un sliktas redzamības apstākļos. Precizēta kārtība, kurās vietās drīkst izmantot skrituļslidas, skrituļdēļus vai citu sporta un aktīvās atpūtas inventāru dzīvojamajās zonās un netraucējot gājējus. Tāpat precizēta brauktuves šķērsošanas kārtība kā gājējiem, tā iedzīvotājiem, kas izmanto mikromobilitātes rīkus, tostarp noteikti vairāki aizliegumi.
Attīstoties satiksmes infrastruktūrai un ieviešot arvien vairāk ātrgaitas ceļu, CSN iekļautas vairākas normas, kas regulē kustību pa šiem ceļiem. Noteikts atļautais braukšanas ātrums dažādiem transportlīdzekļiem, brauktuves šķērsošanas aizliegums, piespiedu apstāšanās iespējas un vairāki citi kustību regulējoši nosacījumi. Tāpat CSN ietverti nosacījumi, kas vērsti uz atļautā braukšanas ātrumu izlīdzināšanu ar mērķi sinhronizēt satiksmes plūsmu un mazināt apdzīšanas nepieciešamību, tādējādi uzlabojot satiksmes drošību.