No septembra līdz novembrim Delna apmeklēja 15 skolas visos Latvijas reģionos, lai kopā ar skolēniem, skolotājiem un pašvaldību pārstāvjiem diskutētu par pilsonisko līdzdalību skolā un pašvaldībā, kā arī praktiski izmēģinātu līdzdalības budžeta ideju radīšanas procesu. Kopumā skolēni radījuši 110 līdzdalības budžeta idejas, no kurām daļa ir saistīta ar praktisku jautājumu risināšanu, bet daļa – ar aktivitāšu un pasākumu organizēšanu skolā. Lielākā daļa ideju saistītas ar praktiska rakstura problēmām, piemēram, nepieciešamību veikt pārmaiņas skolas gaiteņos, izveidojot atpūtas stūrīšus, sēdvietas, apgleznojot sienas, vai veikt citu iekštelpu vai ārtelpu remontu. Daļa skolēnu uzskatīja, ka līdzekļus jāizmanto pasākumu un apmācību rīkošanai, lai viens no otra, kā arī ar skolas absolventu, vecāku palīdzību gūtu zināšanas par profesionālas dabas jautājumiem, kā arī ikdienā nepieciešamajām prasmēm (rēķinu nomaksa, dzīvokļa īre u.c.). Vizītēm pievienojās arī pašvaldību pārstāvji, iepazīstinot skolēnus ar pilsoniskās līdzdalības iespējām konkrētajā pašvaldībā.
Kā izcēla skolotājas vairākās skolās – skolēniem ir būtiski izmēģināt uzdevumus, kas liek domāt ārpus ikdienišķā un pierastā, sniedz praktisku un reālajā dzīvē pielietojamu pieredzi. Tas ļauj gūt motivāciju un apliecinājumu, ka iesaistes iespējām skolas un pašvaldības līmenī ir nozīme un jēga.
Vizītes ļāva ieraudzīt daudzveidīgās pieejas skolēnu līdzdalības veicināšanai skolā un pašvaldībā, unikālos, inovatīvos risinājumus šīs saiknes veidošanai, taču atspoguļoja arī problēmas, kas saistītas ar nepietiekamu ieinteresētību no skolotāju un skolas vadības puses, kā arī pašvaldību grūtības sasniegt jauniešus, izmantojot esošos komunikācijas kanālus.
Delnas direktore Inese Tauriņa atzīst: “Nākas secināt, ka jauniešu iesaite un izglītošana par iedzīvotāju lomu un tiesībām demokrātiskā valstī ir pārāk zema prioritāte skolās, pašvaldībās un Latvijas sabiedrībā kopumā. Turklāt nereti tas pat nav jautājums par nepietiekamiem finanšu vai cilvēkresursiem, bet gan par attieksmi un esošo resursu mērķtiecīgāku, efektīvāku izmantošanu, kas panākama, apzinot situāciju, dodoties uz skolām, jauniešu centriem un veidojot sarunu.”
“Tas, kādu attieksmi jaunietis būs pieredzējis saistībā ar līdzdalību skolā, noteiks arī viņa prasmes un vēlmi būt aktīvam pilsonim pašvaldības un valsts līmenī. Skaidrs, ka procesā nav tikai vienas atbildīgās puses sava loma ir gan skolotājiem un skolas vadībai, gan pašam skolēnam, pašvaldībai un sabiedriskajām organizācijām, jauniešu centriem, kas var palīdzēt gūt pirmo pozitīvo līdzdalības pieredzi,” komentē Delnas pārstāve Trīne Žagare.
Rakstu par skolu vizītēm un gūtajām atziņām aicinām lasīt šeit.
Vairāk informācijas par projektu pieejama Delnas mājaslapā un rakstot uz e-pastu ti@delna.lv.
Projekts “Skolēnu pilsoniskā līdzdalība” tiek īstenots ar British Council pārstāvniecības Latvijā atbalstu. Tajā paustie viedokļi un secinājumi vai ieteikumi var neatspoguļot British Council oficiālo nostāju. Par projekta un mācību materiālu saturu atbild biedrība “Sabiedrība par atklātību — Delna”. Vairāk par British Council darbību Latvijā meklē www.britishcouncil.lv.