Aktīvākās iepakojumu patēriņā un atgriešanā ir ģimenes ar bērniem
Izvērtējot DIO rīcībā esošos pētījuma datus1 par iepakojumu iegādes un atgriešanas paradumiem, var secināt, ka visaktīvākie depozīta produktu patērētāji, kas nedēļā iegādājas 11 un vairāk iepakojumu, ir vīrieši vecumā no 18 līdz 49 gadiem, ģimenes ar bērniem, iedzīvotāji ar vidējiem un vidēji augstiem ienākumiem, kā arī Pierīgā, Kurzemē, Latgalē un 8 lielajās pilsētās dzīvojošie. Savukārt 6–10 depozīta iepakojumus nedēļā visbiežāk iegādājas 18–59 gadus veci depozīta sistēmas lietotāji, kā arī ģimenes ar bērniem, pašnodarbinātie, kvalificēti speciālisti un strādnieki. Turpretī vismaz 1–5 depozīta iepakojumu iegāde nedēļas laikā ir īpaši izteikta iedzīvotājiem vecumā no 60 līdz 74 gadiem, mājsaimniecībām, kurās ir 2 cilvēki, kā arī studentiem un pensionāriem. Savukārt ļoti reti produktus depozīta iepakojumā iegādājas tikai 8% iedzīvotāju – visbiežāk tās ir sievietes, Vidzemē un laukos dzīvojošie.
Runājot par tukšo iepakojumu atgriešanu depozīta sistēmā, apzinīgākās sabiedrības grupas, kas nodod pilnīgi visus iepakojumus, ir iedzīvotāji vecumā no 30-39 gadiem, Vidzemē dzīvojošie un iedzīvotāji ar bērniem.
Aicina iesaistīties pazudušās taras meklēšanā
Šobrīd Latvijas depozīta sistēmā tiek atgriezti vidēji 85% tirgū laisto depozīta iepakojumu un priekš sistēmas otrā darbības gada tas ir ļoti labs rezultāts – tā, piemēram, kaimiņos Lietuvā un Igaunijā, kur depozīta sistēma darbojas jau attiecīgi 7 un 18 gadus, vidēji tiek atgriezti nedaudz vairāk par 90% depozīta iepakojumu.
“Depozīta iepakojumu atgriešanas rādītāji ir būtiski uzlabojušies un lēnām, taču stabili tuvojas kaimiņvalstu līmenim, tādēļ vēlamies pateikties ikvienam atbildīgajam depozīta sistēmas lietotājam. Operatora rīcībā esošie dati tāpat uzrāda, ka 15% depozīta iepakojumu vēl aizvien netiek atgriezti sistēmā – daļa no tiem, iespējams, aizvien atrodas veikalu plauktos, pie iedzīvotājiem iztukšotā vai neiztukšotā veidā vai arī diemžēl nonāk dabā, tiek izmesti sadzīves atkritumu konteineros, saplēsti vai sadedzināti. Lai neatgriezto iepakojumu skaits saruktu, esam uzsākuši kampaņu “Pazudusi tara”, kuras ietvaros aicinām iedzīvotājus iesaistīties šo pazudušo 15% meklēšanā un atgriešanā. Pavasaris ir īstais laiks, lai dotos atpūtā pie dabas, vienlaikus izdarot arī kādu labu darbu un palīdzot apkārtējai videi kļūt tīrākai,” aicina SIA Depozīta Iepakojuma Operators valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
Depozīta sistēmā jauni iepakojumu veidi
DIO atgādina un vērš iedzīvotāju uzmanību, ka no šī gada 2023. gada 1. janvāra ir ticis paplašināts depozīta sistēmas tvērums, un tagad sistēmā var nodot arī sīrupa un visu alkoholisko kokteiļu stikla, plastmasas (PET) un skārdeņu iepakojumus. Vienlaikus iedzīvotāji tagad var nodot arī visu veidu alkoholiskos dzērienus PET pudelēs un skārdenēs, tostarp tādus stipros alkoholus kā, piemēram, konjaks, degvīns, balzams un citus, kas ir marķēti ar Latvijas depozīta zīmi.
Lai nodrošinātu sekmīgu jauno depozīta produktu ienākšanu tirgū, noteikts pārejas periods līdz 2023. gada 30. jūnijam. Šajā laikā veikalu plauktos atradīsies gan dzērienu iepakojumi ar depozīta zīmi, gan bez tās, bet ar 2023. gada 1. jūliju uz visu depozīta sistēmā iekļauto iepakojumu etiķetēm būs jāatrodas Latvijas depozīta zīmei.
Aktuālā informācija par depozīta sistēmu pieejama mājaslapā www.depozitapunkts.lv, kā arī “Depozīta punkts” Facebook un Instagram kontos.
1 Aptauja internetā tika veikta sadarbībā ar aģentūru “MOZOKOT” 2023. gada februārī. Pētījuma bāze – Norstat Latvija. Tajā piedalījās Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem, kas lieto depozīta sistēmu (n=1010).