DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
14. februārī, 2023
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Eiropas Savienība

Nulles CO2 emisijas jauniem vieglajiem automobiļiem un furgoniem 2035. gadā

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik

Parlaments apstiprināja jaunos CO2 emisiju samazināšanas mērķus jauniem vieglajiem automobiļiem un vieglajiem kravas automobiļiem. 

Parlamenta deputāti ar 340 balsīm “par”, 279 — “pret” un 21 deputātam atturoties apstiprināja ar Padomi panākto vienošanos par pārskatītajiem CO2 emisiju standartiem jauniem vieglajiem automobiļiem un furgoniem. Jaunie standarti palīdzēs Eiropas Savienībai sasniegt vērienīgos mērķus klimata jomā.

Jaunais tiesību akts bruģē ceļu tam, lai līdz 2035. gadam jauni vieglie automobiļi un vieglie kravas automobiļi neradītu CO2 emisijas (ES mēroga mērķis ir par 100 % samazināt jaunu vieglo automobiļu un furgonu radītās CO2 emisijas salīdzinājumā ar 2021. gadu). 2030. gadam ir noteikti starpposma mērķi, proti, emisiju samazinājums vieglajiem automobiļiem par 55 % un furgoniem par 50 %.

Citi būtiski regulas aspekti:

  • Komisija līdz 2025. gadam nāks klajā ar metodiku, ar ko varēs iegūt datus par CO2 emisijām visā vieglo automobiļu un furgonu kalpošanas ciklā. Komisija vajadzības gadījumā nāks klajā ar likumdošanas priekšlikumiem;
  • līdz 2026. gada decembrim Komisija uzraudzīs atšķirības starp emisiju ierobežojumiem un degvielas un elektroenerģijas reālā patēriņa datiem, ziņos par metodiku, ar ko pielāgo ražotājiem noteiktās CO2 emisijas, un ierosinās turpmākus pasākumus;
  • ražotājiem ar mazu ražošanas apjomu (1000–10 000 jaunu vieglo automobiļu vai 1000–22 000 jaunu furgonu gadā) var tikt piemērots atbrīvojums līdz 2035. gada beigām (atbrīvojums paliek spēkā, ja apjoms ir mazāks nekā 1000 automobiļu gadā);
  • tiks pielāgots stimulu mehānisms, ar kuru nosaka zemākus emisiju samazināšanas mērķus ražotājiem, kas pārdod vairāk bezemisiju un zemu emisiju transportlīdzekļus (emisijas ir no nulles līdz 50 g CO2/km, piemēram, elektroautomobiļi un labi funkcionējoši uzlādējamie hibrīdautomobiļi). 2025.–2029. gada periodā šo transportlīdzekļu pārdošanas apjomam jaunu vieglo automobiļu gadījumā jābūt vismaz 25 %, bet furgonu gadījumā — 17 %. No 2030. gada šis mehānisms tiks atcelts;
  • ik pēc diviem gadiem, sākot no 2025. gada beigām, Komisija publicēs ziņojumu, kurā izvērtēs progresu pārejā uz bezemisiju autotransportu.

Citāts

Ziņotājs Jans Heitema (“Renew”, Nīderlande) sacīja: “Šī regula veicina bezemisiju un zemu emisiju transportlīdzekļu ražošanu. Tajā vērienīgi pārskatīti 2030. gada mērķi un bezemisiju mērķis 2035. gadam, kas ir būtiski, lai līdz 2050. gadam panāktu klimatneitralitāti. Šie mērķi rada skaidrību autobūves nozarē un stimulē autoražotāju inovāciju un investīcijas. Bezemisiju automobiļu iegāde un lietošana kļūs lētāka, un ātrāk izveidosies lietotu elektroautomobiļu tirgus. Tādā veidā ekoloģiski ilgtspējīgi automobiļi būs pieejami ikvienam.”

Turpmākie soļi

Pēc galīgā balsojuma plenārsēdē tiesību akts arī oficiāli jāapstiprina Padomei. Pēc Padomes apstiprinājuma tas tiks publicēts ES Oficiālajā Vēstnesī.

Vispārēja informācija

2022. gada 14. jūlijā kopā ar paketi “Gatavi mērķrādītājam 55 %” Komisija nāca klajā ar tiesību akta priekšlikumu par CO2 emisiju standartu pārskatīšanu jauniem vieglajiem automobiļiem un vieglajiem kravas automobiļiem. Priekšlikuma mērķis ir sekmēt ES 2030. un 2050. gada klimata mērķu sasniegšanu, sniegt labumu iedzīvotājiem un stimulēt inovāciju bezemisiju tehnoloģiju jomā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI