Iekšējās drošības biroja priekšnieks Valters Mūrnieks: “Šā gada pirmie seši mēneši Iekšējās drošības biroja darbā ir bijuši patiešām “karsti” gan tiešā, gan pārnestā nozīmē – kopumā esam veikuši aktīvu pirmstiesas izmeklēšanas darbu gandrīz simts kriminālprocesos, izvērtējuši gandrīz 650 saņemtos iesniegumus un sūdzības par amatpersonu iespējami veiktajiem noziedzīgajiem nodarījumiem un – kas ir īpaši būtiski – kriminālvajāšanas uzsākšanai esam nosūtījuši vairākus patiešām vērienīgus liela apjoma kriminālprocesus.”
Lielākā daļa no 2021. gada pirmajā pusgadā uzsāktajiem kriminālprocesiem ir saistīti ar iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem, kas ir izdarīti valsts amatpersonu dienesta pienākumu pildīšanas laikā, iekšlietu dienestos nodarbinātajiem veicot noziedzīgus nodarījumus, kas vērsti uz pretlikumīga mantiska labuma gūšanu, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanu un ziņu nesniegšanu par līdzekļu piederību, kā arī saistīti ar vardarbību.
Ņemot vērā to, ka ar valsts amatpersonu iespējami vardarbīgu rīcību ir saistīta gan daļa uzsākto kriminālprocesu, gan pat viena piektā daļa no visiem Iekšējās drošības biroja saņemtajiem iesniegumiem, IDB vardarbības tēmai valsts amatpersonu darbā pievērš īpašu uzmanību, plānojot arī preventīvos pasākumus iekšlietu iestāžu darbiniekiem. Tādējādi viens no būtiskākajiem pārskata periodā organizētajiem Iekšējās drošības biroja preventīvajiem pasākumiem bija tiešsaistes konference “Amatpersonu pretlikumīga rīcība, kas saistīta ar vardarbību – tendences un aktuālā problemātika”, kurā vienkopus pulcējās 130 tiesībsargājošo iestāžu pārstāvji, gūstot vērtīgas atziņas par amatpersonu vardarbības mazināšanas mehānismiem un aktualitātēm.
Tāpat nozīmīgs ir arī Iekšējās drošības biroja šī gada pirmajā pusgadā uzsāktais Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu risku pārvaldīšanas sistēmas izvērtējums, kura laikā tiek analizēti Iekšlietu ministrijas padotības iestāžu nodarbināto pretlikumīgas rīcības risku identificēšanas un pārvaldīšanas mehānismi, identificējot iekšējās kontroles sistēmas vājos punktus, kas traucē efektīvu pretlikumīgas rīcības risku mazināšanu. Šī izvērtējuma laikā tiek analizēti arī iestāžu pretlikumīgas rīcības novēršanas mehānismi un to efektivitāte.