Salīdzinot ar 2020. gada martu, kurš bija pirmais mēnesis, kad bija novērojama COVID-19 ietekme uz mazumtirdzniecību, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 41,7 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 41,2 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 37,4 %). Ievērojams apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 16,4 %), farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 12,0 %) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 6,5 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 4,6 %.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(2015=100)
2021. gada martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 6,9 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,8 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 16,1 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 1,7 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 36,1 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 26,3 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 25,2 %).
2021. gada martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 20,3 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2021. g. marts %, salīdzinot ar |
||
2021. g. februāri (sezonāli koriģēts) |
2020. g. martu (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
106,9 |
103,2 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
101,8 |
102,1 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
116,1 |
103,6 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
119,9 |
98,4 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
105,8 |
141,2 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
107,3 |
137,4 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
125,2 |
95,2 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
136,1 |
115,9 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
108,2 |
88,0 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
114,5 |
101,6 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
126,3 |
83,6 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
107,0 |
93,5 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
115,0 |
141,7 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
98,3 |
104,9 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.