DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
20. septembrī, 2016
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Kultūra

„Latvijas skolas somas” projekts uzsāk attīstību, KM atvērto durvju dienā ieklausīsimies skolēnu viedoklī

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Pirmdien, 2016.gada 19.septembrī, Kultūras ministrijas (KM) Lielajā zālē uz pilotprojekta uzsākšanas darba tikšanos pulcējās „Latvijas skolas somas” projektā iesaistītie skolu administratori un projekta koordinatori, pašvaldību pārstāvji no Brocēnu novada, Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes un Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes, kā arī KM pārstāvji. Savukārt 30.septembrī notiks valsts pārvaldes atvērtās durvju dienas KM, kuru laikā ministrija centīsies izzināt arī skolēnu viedokli par šo projektu.

Gatavojoties Latvijas valsts simtgades svinībām, kā viena no iniciatīvām tiek īstenota "Latvijas skolas soma". No septembra līdz decembrim notiek pilotprojekts, kurā piedalās trīs pašvaldības ar astoņām skolām. Kā uzsver KM Latvijas valsts simtgades biroja izglītības un jauniešu projektu vadītāja Aija Tūna, " projekts "Latvijas skolas soma" ir veids, kā ar valsts rīcībā esošajiem līdzekļiem un metodēm veicināt pilsoniskumu, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti. Tas ir praktisks instruments, ar kuru  tiešā veidā iespējams veicināt izglītības kvalitāti, un reizē tā ir metode, kas ļauj attīstīt kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci kā vienu no Eiropas Padomes un Eiropas Parlamenta definētajām mūžizglītības galvenajām pamatprasmēm. Projekts "Latvijas skolas soma" iecerēts arī kā mehānisms, kas sekmē sociālās nevienlīdzības mazināšanu, nodrošinot noteiktu pakalpojumu pieejamību visiem skolēniem, neatkarīgi no viņu sociālā vai ekonomiskā stāvokļa."

Jau veikta virkne darbu, tai skaitā KM un Starpnozaru darba grupa ir izveidojusi iniciatīvas konceptu un koordinējusi informācijas apkopošanu ieviešanas mehānismu izstrādei. KM ir apkopojusi informāciju par jau esošo kultūras norišu piedāvājumu bērniem un jauniešiem, kas pieejams ministrijas mājas lapā: http://www.km.gov.lv/lv/ministrija/kultura_skoleniem.htmm

Sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmiju veikts pētījums par kultūras norišu pieejamību un izmantošanu līdzšinējā skolu darbībā, identificējot labo pieredzi un šķēršļus. Notikušas plašas konsultācijas ar iesaistītajām sabiedrības grupām, lai veidotu vienotu redzējumu par projekta mērķiem un tā ieviešanu. Izstrādāti metodiskie ieteikumi pašvaldību vadītājiem un skolu administratoriem pilotprojekta ieviešanai, un galvenais – septembrī ir sākta pilotprojekta satura un ieviešanas mehānismu aprobēšana skolās un pašvaldībās Brocēnos, Daugavpilī un Rīgā.

Saturiski "Latvijas skolas soma" sastāv no četriem tematiskajiem blokiem, kas ietver iespēju skolēniem:

  • iepazīt Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības: valstiskuma veidošanos, nosargāšanas un attīstības vēstures piedzīvošanu, apzinot būtiskākos notikumus un iesaistītos cilvēkus, tai skaitā ikviena Latvijas novada iedzīvotāju un notikumu lomu valstiskuma attīstības procesā;
  • izprast Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, kas ietver profesionālās mākslas un kultūras piedzīvošanu skatuves mākslā, mūzikā, arhitektūrā, dizainā, vizuālajā mākslā, literatūrā, dejā un kino, saistot šīs pieredzes ar valsts izglītības standartā noteiktajiem saturiskajiem tematiem un sasniedzamajiem rezultātiem;
  • izzināt zinātnes un inovāciju attīstību Latvijā, paplašinot dabaszinību, matemātikas, tehnoloģiju un citu mācību priekšmetu apguves iespējas ar profesionālās kultūras tapšanas un sasniegumu iepazīšanu, akcentējot zinātnes un inovāciju nozīmi kultūras un cilvēces identitātes un attīstības perspektīvā;
  • izjust Latvijas dabu un kultūrainavu, dodot iespēju un mudinot skolēnus klātienē piedzīvot dabas, kultūras un kultūras mantojuma, t.sk. nemateriālā, vienotību kā valsts identitātes daļu, akcentējot novadpētniecības, sociālo jautājumu izpratnes, pilsoniskās līdzdalības un kritiskās domāšanas aspektus.

Ieviešanas procesā svarīgi ievērot tādus pamatprincipus kā līdztiesīgums pieejamībā, visu skolēnu iesaiste, tradicionālā un laikmetīgā līdzsvars, saikne ar tiešo mācību procesu, nacionālā izglītības standarta mērķu sasniegšanas sekmēšana,  izglītības un kultūras iestāžu saskaņota darbība, kā arī vietējās atbildības un piederības apziņas veicināšana. Pilotprojektu īstenotāji regulāri sazināsies un informēs KM par darba gaitā iegūtajām atziņām un aktualizētajiem izaicinājumiem.

30.septembrī, kad notiks ikgadējās valsts pārvaldes atvērto durvju dienas, KM aicina skolēnus uz sarunu par to, kādas ir bērnu un jauniešu iespējas iepazīt Latvijas vērtības un mūsdienu sasniegumus ne tikai no mācību grāmatām, bet klātienē, liekot lietā visas maņas; kādas ir jauniešu attiecības ar kultūru tās visplašākajā nozīmē; vai skolas laikā katram ir iespēja baudīt mākslu īstā teātrī vai koncertzālē, vērot darbībā dizaineri, arhitektu vai tautas mākslas meistaru, iepazīt kino vai multimediāla uzveduma tapšanas procesu?

Jauniešu viedoklis ir ļoti svarīgs, jo, sagaidot Latvijas valsts simtgades svinības, kā viena no dāvanām jaunajai paaudzei ir tieši jau minētais projekts "Latvijas skolas soma", kura mērķis ir nodrošināt Latvijas skolas vecuma bērniem un jauniešiem valsts garantētās izglītības iegūšanas ietvaros iespēju klātienē pieredzēt Latviju, izzināt un iepazīt Latvijas vērtības, kultūrtelpu un attiecības dinamiskā un jēgpilnā darbībā, tādējādi spēcinot viņu piederības sajūtu un valstisko identitāti.

Tikšanās laikā iepazīstināsim ar "Latvijas skolas somas" projekta ideju un gatavošanos Latvijas valsts simtgades svinībām, kā arī labprāt uzklausīsim labās pieredzes piemērus par to, kas skolās jau notiek, un priekšlikumus projekta satura un ieviešanas pilnveidei. Interesentiem vizītei jāpiesakās līdz 28.septembrim, rakstot uz e-pastu: Iveta.Berzina-Bebrisa@km.gov.lv .

Iveta Bērziņa-Bebriša,
Kultūras ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI