DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
11. maijā, 2016
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Kultūra

No Lietuvas atgūti deviņdesmito gadu beigās nozagti mākslas pieminekļi

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Tirzas luterāņu baznīcas svečturi.

FOTO: Traķu Vēstures muzejs

9. maijā Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija atguva no Lietuvas pēc zādzības no Latvijas izvestus valsts aizsargājamus mākslas priekšmetus. 2016. gada februārī Inspekcijā saņemta informācija no Traķu vēstures muzeja direktora Virgīlija Poviļūna, ka Lietuvā publiskā tirdzniecībā parādījušies divi mākslas priekšmeti – sudraba svečturi, kas spriežot pēc meistara un pilsētas zīmēm, varētu būt piederīgi Latvijai. Inspekcijas speciālisti konstatēja, ka tie ir Tirzas luterāņu baznīcas svečturi, kas kopā ar griestu lustru, 1997. gadā nozagti no baznīcas. Toreiz par zādzību ierosināts kriminālprocess, ko līdz ar noilguma iestāšanos izbeidza.

Notikušais liecina, ka, lai arī kopš svečturu zādzības pagājuši 18 gadi un tie bija nonākuši apritē citā valstī, šos mākslinieciski un kultūrvēsturiski vērtīgos priekšmetus izdodas identificēt, un tie nonāks atpakaļ pie īpašnieka. Šis gadījums, tāpat kā gadījums ar atgūto, deviņdesmitajos gados nozagto Siguldas Jaunās pils vāzi, pierāda to, ka zagti mākslas priekšmeti pēc noilguma iestāšanās agrāk vai vēlāk parādās apgrozībā publiskā vidē un tāpēc nepieciešama mākslas un antikvāro priekšmetu tirgus uzraudzība, kā arī starptautiska sadarbība.

Tirzas luterāņu baznīcas svečturi izgatavoti pazīstamā Rīgas meistara Johana Didriha Rēvalda (1706 ‑1781) darbnīcā, kurš bija ne tikai cunftes eltermanis, bet arī jaunāko kolēģu audzinātājs, caur kuru darbu Rīgas sudrabkaļu tradīcijas piedzīvojušas turpinājumu. Tirzas luterāņu baznīcas svečturi labi raksturo meistara personisko stilu un ir Rīgas vēsturisko sudrabkaļu darbnīcu mantojuma paraugs, kas apliecina 18. gs. mākslas tradīciju interpretāciju vietējo meistaru skatījumā. Lai arī svečturu veidojumā izmantota baroka laikā plaši pielietotā forma ar trīsskaldņu pamatni, kas balsta balustrveida kātu, te parādās rokoko laikmeta ieskaņas. Latvijas lietišķās mākslas vēsturē, īpaši baroka un vēlā baroka periodā, sudrabā darināto svečturu skaits nav liels. Ārpus muzeju kolekcijām saglabājušos šī meistara darbu nav daudz.

Alma Kaurāte-Java
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas speciāliste

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI