SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
19. decembrī, 2016
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme

Pasta sūtījumu saņemšana un glabāšana (ll)

Publicēts pirms 5 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Pasta sūtījumu piegādes kvalitāti nereti ietekmē būtiska problēma – pastkastīšu neesamība, kā arī, ja tās ir bojātas, salauztas, nav numurētas, nav slēdzamas un ir brīvi pieejamas nepiederošām personām.

FOTO: Freepik

Nāk Ziemassvētki un Jaunais gads, kad pasta sūtījumu skaits pieaug vairākas reizes. Pasta nozarei šis laiks ir ļoti darbīgs, ir jāgādā, lai visi sūtījumi nonāktu pareizajā adresē un tiktu piegādāti laikus. Pirmajā skaidrojuma daļā rakstījām, kā notiek pasta sūtījumu saņemšana un, ja uzreiz tos nevar izņemt, – arī glabāšana. Šajā daļā par to, kāda ir pasta darbinieku atbildība par sūtījumiem, ko uzskata ar neizsniegtu pasta sūtījumu un neeksistējošu adrešu un pastkastīšu problēma.
īsumā
  • Pasta komersanta materiālā atbildība par pasta sūtījuma nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu ir noteikta Pasta likumā un Pasaules pasta konvencijā.
  • "Latvijas Pasta" datubāzē ir reģistrēts vairāk nekā viens miljons adrešu, no kurām gandrīz 52 000 adrešu nav uzstādītas pastkastītes.
  • "Latvijas Pastam" jāapkalpo daudzdzīvokļu māju pastkastītes, kas novietotas pirmā stāva kāpņutelpā.
  • Uz katras pastkastītes jābūt norādītam labi saskatāmam dzīvokļa numuram vai juridiskās personas nosaukumam.
  • Pie privātmājām pastkastītei jābūt piestiprinātai pie mājas vai ārpusē pie žoga. Uz tās jānorāda labi salasāms mājas numurs, mājas nosaukums vai mājas īpašnieka uzvārds.
  • Viensētu un privātmāju, kas atrodas ārpus apdzīvotas vietas centra, pastkastītei jābūt novietotai ne tālāk kā 10 metru no tuvākā valsts vai pašvaldības autoceļa, ar kuru ir savienots tās pievedceļš.

Kāda ir pasta darbinieku atbildība par sūtījumiem?

Pasta komersanta materiālā atbildība par pasta sūtījuma nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu ir noteikta Pasta likumā un Pasaules pasta konvencijā, tāpat šajos normatīvajos aktos ir noteikti gadījumi, kad pasta komersants ir atbrīvots no materiālās atbildības. Piemēram, nosūtot ierakstītu vēstuli vai sīkpaku, pasta komersanta materiālā atbildība būs 37,16 eiro, bet, nosūtot pasta paku, summa būs atkarīga no apdrošināšanas vērtības, kas nevar pārsniegt 4954 eiro atkarībā no saņēmējvalsts noteiktās maksimālās summas.

Pasta komersants nav materiāli atbildīgs par  vienkāršu sūtījumu piegādi vai nepiegādāšanu, kā arī par netiešiem zaudējumiem, kas sūtītājam vai saņēmējam radušies sakarā ar pasta sūtījuma nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu, kā arī aizkavēšanos ceļā.

Ja sūtījums jau "Latvijas Pastā" tiek saņemts bojātā veidā, par to klients tiek informēts ar attiecīgu norādi uz sūtījuma "saņemts bojātā veidā" vai pievienotu, Pasaules pasta konvencijā noteiktu aktu.

"Latvijas Pasta" darbinieki pret savu darbu un klientu sūtījumiem izturas ar lielu atbildību, uzsver uzņēmuma ārējās komunikācijas vadītāja Gundega Vārpa. Līdz šim "Latvijas Pasts" nav pieļāvis situācijas, kad pasta darbinieki ļaunprātīgi sūtījumus bojātu vai nozaudētu Latvijas Republikas teritorijā, kas ir "Latvijas Pasta" atbildība. Savukārt saņemto sūtījumu bojājumi no ārvalstīm tiek konstatēti, bet visbiežākais iemesls tam ir fakts, ka sūtītājs nav izvēlējies atbilstošu pakalpojumu vai ir neatbilstoši iesaiņojis sūtījuma saturu.

52 000 adrešu nav uzrādītas pastkastītes

Vai sūtījumiem gadās arī neeksistējošas adreses? Saskaņā ar normatīvajiem aktiem par adreses korektu norādīšanu atbildīgs ir sūtītājs. Ja norādītā adrese nav korekta, piemēram, adrese neeksistē, sūtījums tiek sūtīts atpakaļ sūtītājam. Savu iespēju robežās "Latvijas Pasts" gan vienmēr cenšas adresātu noskaidrot.

"Kvalitatīvu piegādi nav iespējams nodrošināt, ja pastkastītes bojātas, salauztas, nav numurētas, nav slēdzamas un ir brīvi pieejamas nepiederošām personām."

Pasta sūtījumu piegādes kvalitāti nereti ietekmē kāda cita būtiska problēma – pastkastīšu neesamība. "Latvijas Pasta" datubāzē ir reģistrēts vairāk nekā viens miljons adrešu, no kurām gandrīz 52 000 adrešu nav uzstādītas pastkastītes. Tāpat kvalitatīvu piegādi nav iespējams nodrošināt, ja pastkastītes bojātas, salauztas, nav attiecīgi numurētas, nav slēdzamas un ir brīvi pieejamas nepiederošām personām. Šādas pastkastītes ir gan daudzdzīvokļu māju kāpņutelpās, gan arī pie privātmājām un viensētām.

Pastkastītēm jābūt pieejamām

Pamatojoties uz 2013. gada 30. jūlija Ministru kabineta noteikumiem Nr. 463 "Noteikumi par pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, pasta tīkla piekļuves punktu, pastkastīšu punktu un pastkastīšu ierīkošanu, izvietošanu un noformēšanu, kā arī pārrobežu pasta sūtījumu apstrādes vietu ierīkošanu", "Latvijas Pastam" jāapkalpo daudzdzīvokļu māju pastkastītes, kas novietotas pirmā stāva kāpņutelpā. Ja daudzdzīvokļu mājas pirmajā stāvā pastkastītes novietot nav iespējams, tās var izvietot otrā stāva kāpņutelpā. Uz katras pastkastītes jābūt norādītam labi saskatāmam dzīvokļa numuram vai juridiskās personas nosaukumam.

Pie privātmājām "Latvijas Pastam" jāapkalpo pastkastītes, kas piestiprinātas pie mājas, ja māja atrodas ne tālāk kā piecus metrus no ielas vai ārpusē pie žoga. Pie privātmājas novietotajai pastkastītei jābūt pieejamai pastniekam jebkurā laikā, un uz tās jānorāda labi salasāms mājas numurs, mājas nosaukums vai mājas īpašnieka uzvārds.

Viensētām un privātmājām, kas atrodas ārpus apdzīvotas vietas centra un tālāk par 20 metriem no tuvākā valsts vai pašvaldības autoceļa (ielas), ar kuru savienots tās pievedceļš, "Latvijas Pastam" jāapkalpo pastkastītes, kas novietotas ne tālāk kā 10 metru no tuvākā valsts vai pašvaldības autoceļa, ar kuru ir savienots tās pievedceļš.

Ko uzskata ar neizsniegtu pasta sūtījumu?

Pasta sūtījumu uzskata par neizsniegtu, ja to nav iespējams izsniegt adresātam, jo:

  • uz tā nav adreses, adrese ir nepilnīga vai saīsināta;
  • ja persona, kurai pasta sūtījums izsniedzams pret parakstu, nav sastopama vai neatrodas pasta sūtījumā norādītajā adresē, kas nav pasta pakalpojumu sniegšanas vieta, un atstātajā paziņojumā noteiktajā termiņā nav ieradusies pasta pakalpojumu sniegšanas vietā, lai saņemtu tai adresēto pasta sūtījumu;
  • ja adresāts ir atteicies saņemt pasta sūtījumu;
  • ja pasta sūtījums nav apmaksāts vai ir apmaksāts daļēji, bet sūtītājs vai adresāts atsakās apmaksāt nesamaksāto daļu;
  • ja nav uzstādīta pastkastīte, tā ir bojāta, nav identificējama vai nav pieejama.
Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU