SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
14. decembrī, 2016
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
1
6
1
6

Pasta sūtījumu saņemšana un glabāšana (l)

LV portāla infografika; Avots: “Latvijas Pasts” un interneta resursi

Nāk Ziemassvētki un Jaunais gads, un šajā laikā vairākas reizes pieaug pasta sūtījumu skaits. Pasta nozarei šis ir ļoti darbīgs laika posms, ir jāgādā, lai visi sūtījumi nonāktu pareizajā adresē un tiktu piegādāti laikus. Kā notiek pasta sūtījumu saņemšana un, ja uzreiz tos klienti nevar izņemt, – kā tie tiek uzglabāti? Ko būtu lietderīgi zināt pasta klientam – par to šajā skaidrojumā.
īsumā
  • Pasta pakalpojumus un ar tiem saistītās tiesiskās attiecības reglamentē Pasta likums.
  • Vienkāršie pasta sūtījumi tiek piegādāti klientam pastkastītē, ja to svars ir līdz 2000 gramu un sūtījuma izmērs pieļauj tā ievietošanu pastkastītē.
  • Visi sūtījumi, kas tiek saņemti no valstīm ārpus Eiropas Savienības un trešajām teritorijām, ir pakļauti muitas kontrolei, ko nodrošina VID Muitas pārvalde.
  • Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" gadījumā sūtījumu uzglabāšanai ir noteikts 30 dienu termiņš.
  • Sūtījuma adresātam, ja saņemto sūtījumu viņš laikus nevarēs izņemt, ir paredzēta iespēja pagarināt sūtījuma uzglabāšanu līdz diviem mēnešiem.
  • Neizsniegto sūtījumu, kas glabājas pasta pakalpojumu sniegšanas vietā, pēc glabāšanas termiņa beigām pasta komersants nosūta atpakaļ sūtītājam, uz sūtījuma norādot neizsniegšanas iemeslu.
  • "Latvijas Pastā" jau kopš 2007. gada beigām ir ieviesta sūtījumu izsekošanas sistēma, kas ļauj sekot jebkura reģistrēta sūtījuma ceļam gan iekšzemē, gan ārpus valsts robežām.

Pasta pakalpojumus un ar tiem saistītās tiesiskās attiecības reglamentē Pasta likums. Normatīvi paredz, ka iekšzemē vēstules piegādā trīs, bet pakas – četru darba dienu laikā, bet prioritārus sūtījumus, kas var būt vēstules un ierakstītas vēstules, – nākamajā darba dienā atkarībā no sūtījumu nodošanas laika pasta iestādei. Paku ātrākai piegādei var izvēlēties eksprespasta sūtījumu.

Ja sūtījums ir uz ārzemēm, sūtījuma ceļš atkarīgs no valsts atrašanās vietas: Eiropas Savienībā sūtījumi vidēji var ceļot no trīs dienām līdz pat nedēļai un vidēji no 15 līdz 30 dienām uz Ķīnu, Honkongu un Austrāliju.

Noteiktas sūtījumu kategorijas

Vienkāršie pasta sūtījumi tiek piegādāti klientam pastkastītē, ja to svars ir līdz 2000 gramu un ja sūtījuma izmērs pieļauj tā ievietošanu konkrētajā pastkastītē, skaidro "Latvijas Pasta" ārējo komunikāciju vadītāja Gundega Vārpa.

Pastāv noteiktas sūtījumu kategorijas, kas sūtītājam jāizvēlas, nosūtot dāvanas vai apsveikumus. Vēstulēs un bandrolēs drīkst sūtīt personisko saraksti, apsveikumu pastkartes, fotogrāfijas, iespieddarbus. Sīkpakās – sīkus, neplīstošus priekšmetus un preces, piemēram, rotaļlietas un apģērbus. Taču jāņem vērā, ka sīkpakas svars nedrīkst pārsniegt divus kilogramus. Pasta pakās iespējams pārsūtīt preces un priekšmetus, tajā skaitā arī plīstošus priekšmetus – tādus, kuriem transportēšanas laikā nepieciešama īpaša uzmanība. Šāds pakalpojums tiek noformēts atsevišķi, un par to tiek piemērota arī papildu maksa. Paku saturu iespējams arī apdrošināt, un maksa par šo pakalpojumu ir 0,02% no apdrošinājuma summas. Pasta komersants ir pilnībā atbildīgs par sūtījumu tā apdrošināšanas vērtības apjomā.

Dārglietas (piemēram, briljanta auskarus) iespējams nosūtīt tikai un vienīgi apdrošinātā pasta pakā. Gadījumā ja uz konkrēto valsti nav iespējams nosūtīt paku, dārglietas nosūtīt nebūs iespējams.

Sūtījumi no trešajām valstīm

Visi sūtījumi, kas tiek saņemti no valstīm ārpus Eiropas Savienības un trešajām teritorijām (Atosa kalns, Kanāriju salas, Francijas Republikas aizjūras departamenti, Ālandu salas, Normandijas salas, Helgolandes sala, Bizingenas teritorija, Seūta, Melilja, Livinjo, Kampjone Itālijā, Lugāno ezera Itālijas ūdeņi), ir pakļauti muitas kontrolei, ko nodrošina Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde. Vispirms ienākošais pārrobežu sūtījums no trešās valsts/teritorijas tiek saņemts "Latvijas Pastā" un nodots muitas iestādei, kas veic sūtījuma pārbaudi un aprēķina muitas maksājuma apmēru vai lemj par preču aizturēšanu.

Visi pasta sūtījumi, kuru saturā ir pārtikas preces, medikamenti (zāles, uztura bagātinātāji) vai citas preces, kuru ievešana Latvijā ir aizliegta, pēc muitas kontroles tiek nodoti Pārtikas un veterinārajam dienestam, kas savukārt lemj par preču ievešanu, aizturēšanu, atgriešanu sūtītājam vai preču iznīcināšanu. Tikai pēc apskates muitā sūtījums kopā ar muitas pavadzīmi tiek nodots atpakaļ "Latvijas Pastam", un tikai šajā brīdī "Latvijas Pasts" ir tiesīgs sākt sūtījuma piegādi klientam.

"Maksu par pakas pārsūtīšanu, ko nebūs iespējams izsniegt adresātam, atlīdzinās sūtītājs pakas atpakaļsaņemšanas brīdī."

Saņemot sūtījumu ar muitas pavadzīmi, "Latvijas Pasts" to piegādā sūtījuma adresātam kopā ar aicinājumu ierasties pēc sūtījuma pasta nodaļā vai doties uz muitu, lai veiktu nodokļu aprēķinu. Muitas pavadzīmē norādīto nodokli klients var apmaksāt bankā, internetbankā, pasta nodaļā, muitā vai portālā www.latvija.lv. Ja apmaksa  veikta internetbankā, bet adresāts vēlas saņemt sūtījumu tās pašas dienas laikā, dodoties saņemt sūtījumu uz pasta nodaļu, jāņem līdzi divos eksemplāros izdrukāts maksājuma uzdevums, kura maksājuma uzdevuma pamatojumā/maksājuma mērķī ir norādīts muitas pavadzīmes numurs, datums, pasta sūtījuma saņēmējs un sūtījuma numurs. Savukārt, ja apmaksa veikta portālā www.latvija.lv, papildus nav nepieciešami nekādi dokumenti.

Uzglabā 30 dienas

Ministru kabineta 2013. gada 25. jūnija noteikumi Nr. 335 "Noteikumi par rīcību ar neizsniegtiem pasta sūtījumiem un kārtību, kādā pasta komersants atver pasta sūtījumus un rīkojas ar to saturu" nosaka: "Ja pasta komersants nav noteicis citu pasta sūtījuma glabāšanas termiņu, neizsniegto pasta sūtījumu glabā pasta pakalpojumu sniegšanas vietā vismaz vienu mēnesi."

Valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" gadījumā sūtījumu uzglabāšanai ir noteikts 30 dienu termiņš. Ja tas noteiktā termiņā netiek izņemts, "Latvijas Pasts" sūtījumus nosūta atpakaļ piegādātājam.

Var lūgt glabāt divus mēnešus

Tomēr sūtījuma adresātam, zinot, ka saņemts sūtījums, bet viņš laikus nevarēs to izņemt, ir paredzēta iespēja pagarināt sūtījuma uzglabāšanu līdz diviem mēnešiem. Pasta likuma 52. pants paredz, ka adresāts, iesniedzot rakstveida iesniegumu, ir tiesīgs dot pasta komersantam norādījumu glabāt pasta pakalpojumu sniegšanas vietā viņam adresētos pasta sūtījumus līdz diviem mēnešiem no dienas, kad tie saņemti attiecīgajā pasta pakalpojumu sniegšanas vietā.

Pasta nodaļa sūtījumu glabā 30 dienas. Jāņem vērā, ka pēc 10 dienu uzglabāšanas par pakām un sīkpakām svarā virs 500 gramu tiek piemērota sūtījuma glabāšanas maksa 0,30 eiro par katru diennakti, savukārt par vēstulēm šāda maksa iekasēta netiek. Ja klients ir izteicis rakstveida lūgumu par ilgāku sūtījuma glabāšanu, kopējo sūtījuma glabāšanas termiņu iespējams pagarināt līdz diviem mēnešiem – par katru pakas un sīkpakas virs 500 gramu glabāšanas diennakti jāmaksā 0,30 eiro, bet vēstules šo laiku tiek glabātas bez maksas. Iesnieguma maksa par uzglabāšanas pagarinājumu vienam sūtījumam ir 1,75 eiro.

Ierakstīti un apdrošināti pasta sūtījumi

Ierakstītu vai apdrošinātu sūtījumu jūs varat saņemt tieši rokās adresē, kas norādīta uz sūtījuma, pasta nodaļā vai pie pastnieka. Ja sūtījuma piegādes laikā adresāts nav sastopams norādītajā adresē, "Latvijas Pasts" atstāj aicinājumu ierasties pēc sūtījuma pasta nodaļā. Ja adresāts neierodas pēc sūtījuma, viņš saņem vēl divus atkārtotus aicinājumus. Aicinājumu adresāts saņem ik pēc 5 vai 7 dienām atkarībā no sūtījumu veida. Ja adresāts 30 dienu laikā pēc pirmā aicinājuma saņemšanas neierodas pēc sūtījuma, sūtījums tiek atgriezts sūtītāja norādītajā adresē.

Saņemot ierakstītu vai apdrošinātu sūtījumu norādītajā adresē, pasta nodaļā vai pie pastnieka, adresātam jāuzrāda pase vai personas apliecība. Uzrādot autovadītāja apliecību, iespējams saņemt ierakstītu vai apdrošinātu sūtījumu, kura vērtība nepārsniedz 150 eiro.

Kurš un kad maksā par atpakaļ sūtīšanu

Neizsniegto sūtījumu, kas glabājas pasta pakalpojumu sniegšanas vietā, pēc glabāšanas termiņa beigām pasta komersants nosūta atpakaļ sūtītājam, uz sūtījuma norādot neizsniegšanas iemeslu. Ja par pasta sūtījumu nav samaksāts vai ir samaksāts daļēji un sūtītājs vai adresāts atteicies samaksāt nepieciešamo summu, pasta sūtījumu iznīcina noteikumos noteiktā kārtībā. Šādā gadījumā sūtītājam netiek atdota samaksātā summa par pasta pakalpojumu.

"Pasta pakās iespējams pārsūtīt preces un priekšmetus, tajā skaitā arī plīstošus priekšmetus – tādus, kuriem transportēšanas laikā nepieciešama īpaša uzmanība."

Kurā brīdī sūtītājs samaksā par šo pakalpojumu? Vēstuļu, bandroļu un sīkpaku nosūtīšanas pakalpojuma maksā jau ietilpst nosūtīšana adresātam, bet, ja nav iespējams sūtījumu izsniegt, arī atpakaļsūtīšanas maksa. Savukārt, nosūtot paku, klients aizpilda pavaddokumentu, kurā norāda, vai neizsniegšanas gadījumā paka ir vai nav jāsūta atpakaļ izsūtītājam. Maksu par pakas pārsūtīšanu, ko nebūs iespējams izsniegt adresātam, atlīdzinās tās sūtītājs pakas atpakaļsaņemšanas brīdī. Ja paka ceļo starp valstīm, samaksāto summu iekļauj pasta operatoru savstarpējos norēķinos un samaksā tam pasta operatoram, kurš nodrošināja pakas atpakaļsūtīšanu.

Sekošana reģistrētiem sūtījumiem

"Latvijas Pastā" jau kopš 2007. gada beigām ir ieviesta sūtījumu izsekošanas sistēma, kas ļauj sekot līdzi jebkura reģistrēta sūtījuma ceļam gan iekšzemē, gan  ārpus valsts robežām. Sekošana ļauj klientam operatīvi saņemt informāciju par sūtījuma atrašanās vietu un statusu. Iekšzemes pasta sūtījumu ceļu klients var izsekot no sūtītāja līdz adresātam. Savukārt pārrobežu pasta sūtījumus iespējams izsekot atkarībā no saņēmējvalsts publiskotās informācijas – informāciju ar sūtījuma atrašanās vietu publisko vismaz 70 valstis.

Izsekot sūtījuma ceļu iespējams tikai reģistrētiem sūtījumiem – izvēloties šādu sūtījuma veidu, tam tiek piešķirts unikāls 13 zīmju kods, kas sastāv no diviem burtiem sākumā, kam seko deviņi cipari un atkal divi burti beigās. Reģistrētus sūtījumus iespējams ne tikai izsekot sūtījumu sekošanas sistēmā, bet arī to pazušanas vai bojājumu gadījumā atbilstoši Pasaules pasta konvencijai klientam ir tiesības pretendēt uz atbilstošu kompensāciju.

Turpmāk vēl.

Otrā skaidrojuma daļā par to, kāda ir pasta darbinieku atbildība par sūtījumiem, ko uzskata ar neizsniegtu pasta sūtījumu un kā tiek risināta problēma ar neeksistējošām adresēm un pastkastītēm.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU