Kā liecina statistika, iereibušu vadītāju izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvars arvien samazinās.
LV portāla infografika, Avots: CSDD
Vienlaikus ar kampaņas sākumu CSDD sarīkoja sociālo eksperimentu "Neļauj braukt reibumā!", kas palīdzēja apzināt sabiedrības attieksmi pret braukšanu dzērumā. No vienas puses, iepriecinoši, ka vairums iedzīvotāju neatbalstīja acīmredzami piedzēruša šofera (aktiera) centienus iedarbināt auto, no otras – ļoti slikti, ka bija arī tādi, kuri viņam palīdzēja. Joprojām ne visi apzinās riskus, ko satiksmes drošībai rada dzērājšoferi.
Zūd psihiskā līdzsvarotība un koordinācijas spējas
Kā liecina ceļu policijas prakse, Jāņu brīvdienu reidos ik gadu pie stūres reibumā tiek atklāti vidēji seši desmiti transportlīdzekļu vadītāju, bet, piemēram, pirms pāris gadiem to bija pat ap simtu. Kaut arī policija reidos mēdz pārbaudīt pat vairāk nekā 30 tūkstošu šoferu, protams, daudziem izdodas izvairīties no policijas ķēriena, un no viņu vidus tad arī galvenokārt nāk tie, kuri papildina drūmo statistiku par ceļu satiksmes negadījumos (CNg) bojāgājušajiem vai cietušajiem.
Jācer, kā mūžīgais bieds paliks 2000. gada asiņainie Jāņi, kad uz ceļiem dzīvības zaudēja 25 cilvēki, bet dažādas traumas guva 108. Ir dārga katra dzīvība, un nevienā ģimenē pēc vasaras saulgriežiem nevajag sēru vainagus. Šāda iemesla dēļ bēdām nevajadzētu būt nekad.
Tikmēr Valsts policija (VP) informē, ka šā gada pirmajos piecos mēnešos par braukšanu reibumā pieķerti 1447 autovadītāji un motociklisti, kā arī 1398 riteņbraucēji un mopēdisti. Tas liecina, ka pa mūsu ielām un ceļiem klimst gana daudz satiksmes dalībnieku, kas ir bīstami pārējo drošībai. Arī pēdējo dienu ziņas par ceļu satiksmes negadījumiem nav iepriecinošas: aizvadītajās brīvdienās par automašīnas vadīšanu alkohola reibumā sodīti 18 šoferi.
"Pēc soda termiņa beigām tiesības atgūt nav vienkārši. "
Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra speciālisti skaidro, kāpēc iereibis šoferis ir bīstams: "Vadot automašīnu, ir precīzi jāveic 100 darbību minūtē, vienā sekundē jāpieņem trīs lēmumi; tas nozīmē, ka kustībām jābūt automātiskām un labi koordinētām. Bet alkohols cilvēka spējās izmaina visu: samazinās redzes asums, sašaurinās sānredzes lauks, zūd spēja noteikt attālumu, acis kļūst jutīgākas pret apžilbināšanu, pavājinās dzirde, tiek traucēts kustību automātiskums, stipri samazinās situācijas novērtēšanas spējas, pazeminās paškontrole, parādās tieksme pārvarēt savas spējas, zūd psihiskā līdzsvarotība, vadītājs kļūst nekoordinēts, mainās galvenie dzīvības funkciju rādītāji."
Tādēļ arī Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (LAPK) par transportlīdzekļu vadīšanu reibumā ir noteikti gana bargi sodi. Ja nu kādam ir vilinājums pirms spēkrata iedarbināšanas piestiprināties pie grādīgā glāzes vai paniekoties ar apreibinošām vielām, iepriekš lieti der ielūkoties LAPK 149.15 pantā "Transportlīdzekļu vadīšana alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē" un vismaz apdomāt, kādās sankcijās var iedzīvoties pēc tikšanās ar policiju. Taču kā liecina piemēri no dzīves, arī nesen Olainē ar deputātu pieredzētais, policijai par aizdomīgiem vadītājiem arvien biežāk ziņo aculiecinieki. Iznākumā ir gan arests, gan prāvi naudas sodi, nemaz nerunājot par transportlīdzekļa vadīšanas tiesību zaudēšanu, pirmstermiņa medicīniskajām pārbaudēm ārstu komisijā un eksāmenu CSDD, lai tiesības atgūtu.
No administratīviem sodiem līdz kriminālatbildībai
Nepatikšanas rada arī lielie naudas sodi, kas maksimālajā izpausmē tuvojas pusotram tūkstotim eiro. Ja cilvēks akurāt nav bagātnieks, kas eiro neskaita, ģimenes budžetam tas var būt ievērojams apgrūtinājums.
Sodi ir sodi, bet dzērājšoferiem būtu jāpatur prātā vēl tas, ka pēc soda termiņa beigām tiesības atgūt nav vienkārši.
Ministru kabineta (MK) noteikumu Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība" 39. punktā ir noteikts: "Ja personai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros ir noteikts transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums vai ja personai ir atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz gadu vai ilgāk, vai ja transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, persona, lai atjaunotu vadītāja tiesības, nokārto B kategorijai atbilstošu teorētisko un vadīšanas eksāmenu vienā no CSDD nodaļām, kurā šos eksāmenus pieņem. Ja vadītāja apliecībā atzīmēta tikai AM, A1, A2, A vai B1 kategorija, persona nokārto attiecīgajai kategorijai atbilstošu teorētisko un vadīšanas eksāmenu, bet, ja vadītāja apliecībā atzīmēta tikai TRAM vai TROL kategorija, persona nokārto attiecīgajai kategorijai atbilstošu teorētisko eksāmenu."
Ne tikai eksāmens, arī narkologa un psihiatra vērtējums
It īpaši teorētiskā eksāmena nokārtošana šoferiem ar garāku stāžu, kuri Ceļu satiksmes noteikumus nav pārlapojuši gadiem ilgi, var izvērsties par pietiekami smagu pārbaudījumu. Tas arī vēl nav viss. Pirms eksāmena kārtošanas dzērājšoferim jāapmeklē specializētā ārstu komisija. Ceļu satiksmes likuma 30.1 panta piektajā daļā iekļauta šāda norma: "Pirmstermiņa veselības pārbaudi veic transportlīdzekļa vadītājam, kas sodīts par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu reibumā, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē vai par atteikšanos no pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, kā arī no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes."
Turklāt MK noteikumos Nr. 940 "Noteikumi par veselības pārbaudēm transportlīdzekļu vadītājiem un personām, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļu vadītāju kvalifikāciju, kā arī par pirmstermiņa veselības pārbaudes izdevumu segšanas kārtību" ir noteikts: lai pirmstermiņa veselības pārbaudē noskaidrotu, vai transportlīdzekļa vadītājam nav medicīnisko pretindikāciju transportlīdzekļa vadīšanai, ārstu komisija transportlīdzekļa vadītājam, kas transportlīdzekli ir vadījis alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē vai reibumā, var veikt dažādus testus, kā arī narkologs izvērtē nepieciešamību nodrošināt narkoloģisko ārstēšanu.
"Šā gada pirmajos piecos mēnešos par braukšanu reibumā pieķerti 1447 autovadītāji un motociklisti."
Ja narkologs konstatējis, ka pastāv alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu pārmērīga, kaitējoša lietošana vai atkarība, tad transportlīdzekļa vadīšanas tiesības var atgūt tikai pēc ārstēšanās, objektīvi pierādot vismaz stabilu remisiju viena gada garumā, ko apliecina ārstējošā narkologa atzinums.
Tātad ceļš līdz transportlīdzekļa vadītāja tiesību atgūšanai var būt gana sarežģīts. Kā var spriest no statistikas datiem par sodītajiem dzērājšoferiem, tad specializētajām medicīnas komisijām klientu netrūkst. SIA "Veselības centrs 4" sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Apine stāsta, ka ik mēnesi centru apmeklē 48 šādi pacienti un 10% no kopējā specializētās komisijas klientu skaita ir tādi, kuri reibumā pie stūres pieķerti atkārtoti. Paradoksāli – bet viens vai divi pacienti pat uz komisijas pārbaudi ierodas vai nu reibuma, vai paģiru stāvoklī, un tad arī loģiski, ka ir pieņemti lēmumi par narkoloģiskās ārstēšanās nepieciešamību un remisiju gada garumā.
Tikai 23% - tā dēvētie sociālie dzērāji
LV portāls ir saņēmis diezgan daudz lasītāju jautājumu ar līdzīgu saturu – ja par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā vadīšanas tiesības atņemtas uz četriem gadiem, vai, priekšzīmīgi uzvedoties, tās nav iespējams atgūt agrāk? Jo raugi – cilvēka profesija ir šoferis, autovadīšana – ģimenes uzturēšanas avots, tagad iestājusies bezizeja, ko lai dara?
Tiesības ātrāk atgūt nav iespējams. Bet jautājums ir viens – ja alkohola lietošanai pirms motora iedarbināšanas šķērslis nav bijuši ne satiksmes drošības apsvērumi, ne domas par darba zaudēšanu un ģimeni, tad kāda vilkme izrādījusies varenāka?
Psihoterapeite un atkarību eksperte Aelita Vagale LV portālam stāsta: "Latvijā šādu pētījumu nav, bet ārvalstīs veiktie liecina – ja šoferis pie stūres pieķerts reibumā, tam parasti nav gadījuma rakstura: viņš to ir darījis arī iepriekš. Pirmo reizi pieķertie šoferi līdz tam pie stūres braukuši reibumā vidēji 36 reizes! Tikai 23% no visiem sodītajiem ir tā dēvētie sociālie dzērāji, bet pārējie (tātad lielākā daļa) - personas ar problemātisku alkohola lietošanu vai alkohola atkarību."
Eksperte nosauc arī šādus skaitļus – 2014. gadā par braukšanu reibumā sodīti 2706 autovadītāji, pērn – 2591; atkārtoti reibumā vadījuši transportlīdzekli attiecīgi 329 un 331 šoferis, bet negadījumi, kuros vismaz viens no iesaistītajiem vadītājiem atradies pie stūres reibumā, aizpērn konstatēti 647, pagājušajā gadā – 677.
Autovadītāji kļūst atbildīgāki
Laiks rādīs, kas būs šogad, vai savu "pienesumu" šajā sūrajā statistikā dos šā gada Jāņu brīvdienas. Ir skaitļos balstīts pamats domāt, ka kopumā vadītāji vismaz šajā ziņā ir ievērojami labojušies.
Kā liecina CSDD informācija, 2001. gadā vadītāji alkohola reibumā izraisīja 14,7% no visu CSNg skaita, turpmāk šis rādītājs ir ļoti līdzsvaroti krities līdz 5,3% pērn. Vadītāji 2001. gadā reibumā izraisīja 701 CSNg ar cietušajiem, bet pērn – 196; ievērojams kritums ir CSNg skaitā, kuros ir bojā gājušie – attiecīgi 111 un 18.
Gan sociālās kampaņas, gan liels darbs tiesiskā regulējuma pilnveidošanas un sodu palielināšanas jomā – tā šādu progresu izskaidro CSDD, secinot - situācija šajā jomā pēdējos gados ir būtiski uzlabojusies. "Svarīga ir arī ceļu policijas ekipāžu biežā klātbūtne uz ceļiem, kas ikvienam potenciālajam dzērājšoferim būtu trauksmes signāls, ka arī viņš var jebkurā brīdī iekrist," tā CSDD.
Patiesi, par vienu varam būt pilnīgi droši – no 22. līdz 27. jūnija policisti uz ceļiem būs un daudz.