Tiesību akti paredz iespēju katrai personai izvēlēties savu ģimenes ārstu un nepieciešamības gadījumā veikt pārreģistrāciju pie cita speciālista, noslēdzot savstarpēju vienošanos. Neskatoties uz to, itin bieži gadās dzirdēt, ka ģimenes ārsts personu pieņemt savā praksē atsakās, aizbildinoties ar pārlieku lielu reģistrēto pacientu skaitu.
Ģimenes ārsta izvēle patiešām var sagādāt grūtības, jo ne vienmēr izvēlētajam ārstam ir iespēja un obligāts pienākums pacientu reģistrēt. Taču nepieciešamības gadījumā der zināt, ka tiesību aktos ir noteikti gadījumi, kādos ģimenes ārsts uzņemt jaunu pacientu nevar atteikties.
Gadījumi, kādos reģistrāciju pie ģimenes ārsta var un nevar atteikt
Jāsāk ar to, ka katrs ģimenes ārsts sniedz veselības aprūpes pakalpojumus savā darbības pamatteritorijā, kura noteikta starp Nacionālo veselības dienestu (NVD) un ģimenes ārstu noslēgtā līgumā atbilstoši dienesta apstiprinātam un ar attiecīgo pašvaldību saskaņotam ģimenes ārsta darbības pamatteritorijas plānam. Tāpēc nevajag brīnīties, ja pirmais jautājums, ko, sazinoties ar izvēlētā ārsta praksi, saņemsiet būs par Jūsu faktisko dzīvesvietu.
Ģimenes ārsts var nepiekrist personas reģistrācijai savu pacientu sarakstā, ja:
- pacienta dzīvesvieta atrodas ārpus ārsta darbības pamatteritorijas;
- ārsta pacientu sarakstā jau ir 1800 reģistrētu pacientu vai 800 bērnu1.
Taču "iepriekš minētie atteikuma iemesli neattiecas uz ārsta darbības pamatteritorijā dzīvojošiem pacientiem un jau reģistrēta pacienta bērniem, vecākiem vai laulāto," skaidro Nacionālā veselības dienesta pārstāve Evija Štālberga.
Tātad ģimenes ārsts nekādā gadījumā nevar atteikties reģistrēt savā praksē pacientu, kurš dzīvo viņa darbības pamatteritorijā. Tāpat personai ir tiesības reģistrēties pie ģimenes ārsta neatkarīgi no dzīvesvietas, ja konkrētajā praksē jau ir reģistrēts kāds no vecākiem, bērns vai laulātais.
Kuru ģimenes ārstu darbības pamatteritorija atbilst dzīvesvietai?
Līdz ar to, meklējot savu ģimenes ārstu, jālūko pēc ārstu prakses, kas atbilst faktiskajai dzīvesvietai. Ar to gan ne vienmēr jāsaprot mājvietai tuvākā ģimenes ārsta prakse. Blīvi apdzīvotās vietās, piemēram, Rīgas centrā, ģimenes ārstu prakšu pamatteritorijas mēdz pārklāties, tāpēc ir iespējama situācija, ka dzīvesvietai blakus esošā veselības centrā no vairākiem praktizējošiem ģimenes ārstiem konkrētās ielas iedzīvotājus pieņem tikai daži primārās aprūpes speciālisti, bet citi reģistrāciju atsaka.
"Tiesību aktos ir noteikti gadījumi, kādos ģimenes ārsts nevar atteikties uzņemt jaunu pacientu."
Noskaidrot, kuru pediatru vai ģimenes ārstu darbības pamatteritorijā ietilpst pacienta faktiskā dzīvesvietas adrese, iespējams NVD mājaslapas sadaļā "Veselības aprūpes pakalpojumi" > "Ģimenes ārsti" > "Ģimenes ārsti atbilstoši teritorijām". Šeit iespējams lejuplādēt ģimenes ārstu sarakstus, kuri ir līgumattiecībās ar NVD un sniedz valsts apmaksātus veselības pakalpojumus - tie sagrupēti pa reģioniem jeb Nacionālā veselības dienesta teritoriālajām nodaļām - Rīgu, Kurzemi, Latgali, Vidzemi un Zemgali un tālāk pēc novadiem un ārstniecības iestādes atrašanās vietas. Sarakstos pieejama informācija par katras ģimenes ārsta prakses adresi, norādīts kontakttālrunis, e-pasta adrese, noteiktās darbības teritorija, pieņemšanas laiki, kā arī reģistrēto pacientu skaits.
Tomēr jāatzīst, ka sarakstos orientēties ir grūti, tāpēc visātrākais un vienkāršākais veids, kā noskaidrot ģimenes ārstus, kuri ir līgumattiecībās ar valsti un reģistrē pacientus no teritorijas, kurā dzīvojat, ir personiski vērsties NVD,
- zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001234 (darbdienās no plkst. 8.30 līdz 17.00);
- rakstot e-pastu uz info@vmnvd.gov.lv, obligāti norādot savu faktisko dzīvesvietas adresi – pilsētu, ielas nosaukumu un mājas numuru.
Kā notiek reģistrācija pie ģimenes ārsta?
Pati reģistrācija pie jauna ģimenes ārsta ir vienkārša. Lai reģistrētos pacientu sarakstā, personiski jāvēršas pie izvēlētā ārsta un jānoslēdz vienošanās divos eksemplāros, kuru paraksta gan pacients, gan ģimenes ārsts. Viens vienošanās eksemplārs paliek pie ģimenes ārsta, bet otrs – pie pacienta. Piecu darbdienu laikā ārsts ievada informāciju par vienošanos NVD sistēmā. Reģistrācija stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās apstiprināšanas.
Lai izvairītos no ilgas gaidīšanas pacientu rindā, vispirms ieteicams ar izvēlēto ārsta praksi sazināties un noskaidrot, kurā dienā un laikā ir iespējams ar ģimenes ārstu tikties un vienošanos noslēgt.
Lai turpmākā sadarbība ar izvēlēto ģimenes ārstu veidotos veiksmīga un savstarpēji uzticama, reģistrējoties pie ģimenes ārsta, NVD iesaka2
- Izvēlēties ģimenes ārstu tuvu savai faktiskajai dzīvesvietai;
- Sazināties ar izvēlēto ģimenes ārsta praksi un vienoties par ģimenes ārsta apmeklējuma dienu un laiku;
- Doties uz reģistrācijas vizīti, kuras laikā tiks noslēgta vienošanās par veselības aprūpes saņemšanu ārsta praksē (šim nolūkam līdzi jāņem personu apliecinošs dokuments);
- Vizītes laikā izrunāt ar ģimenes ārstu turpmāko sadarbību – kā rīkoties reizēs, kad steidzami nepieciešama palīdzība; kādus pakalpojumus ģimenes ārsta praksē iespējams saņemt; kā pieteikt mājas vizītes un citu svarīgu informāciju;
- Noskaidrot prakses darba laiku un kontaktinformāciju (tālrunis un e-pasts saziņai ar ārstu nepieciešamības gadījumā).
Kas notiek ar pacienta slimības vēsturi?
Mainot ģimenes ārstu, būtiska informācija par pacienta veselību paliek pie iepriekšējā ārsta. Tomēr, lai gūtu pēc iespējas plašāku priekšstatu par jaunā pacienta veselības stāvokli, iepazīties ar slimības vēsturi ir svarīgi arī mediķim, kurš pārņem konkrētās personas turpmāko primāro veselības aprūpi.
"Mainot ģimenes ārstu, pacientam pašam nekas ar iepriekšējo ārstu nav jākārto," skaidro NVD Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Māra Āboliņa. Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtības 6.punkts paredz: ja pacients maina ģimenes ārstu, ģimenes ārsts, pie kura pacients bija reģistrēts iepriekš, pilnīgus medicīniskos ierakstus par attiecīgo pacientu nodod izraudzītajam ģimenes ārstam.
"Mainot ģimenes ārstu, pacientam pašam nekas ar iepriekšējo ārstu nav jākārto."
Tātad, tiklīdz reģistrācija pie jauna ģimenes ārsta ir apstiprināta un ievadīta NVD sistēmā, gan iepriekšējais, gan jaunais ģimenes ārsts to redz un attiecīgi var vienoties par nepieciešamās informācijas nodošanu kolēģim. Veidu, kādā jaunajam ģimenes ārstam tiek nodota informācija no pacienta ambulatorās kartes (izmantojot pasta pakalpojumus, elektroniski u.tml.), nosaka iepriekšējais ģimenes ārsts.
Pacienta ambulatorās medicīniskās kartes izsniegšana pašam pacientam nav
paredzēta, taču, ja pacients vēlas, mainot prakses ārstu, viņam atbilstoši
likuma "Par prakses ārstiem"
27.pantam ir tiesības lūgt līdzšinējo ārsta praksi vai ārstniecības iestādi
izsniegt medicīnisko dokumentu kopijas, norakstus un izrakstus no šiem
dokumentiem triju darbdienu laikā pēc pacienta iesnieguma saņemšanas.
1Ministru kabineta noteikumu Nr.1529 "Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība" 34.punkts.
2Nacionālā veselības dienesta buklets "Mans ģimenes ārsts" pieejams NVD mājaslapas sadaļā "Veselības aprūpes pakalpojumi" > "Ģimenes ārsti" > "Mans ģimenes ārsts".