Vislielāko stresu pēc "Krājbankas" slēgšanas pārdzīvo gados vecāki ļaudis. VSAA jau pirmajās dienās informēja par dažādām iespējām, kā paziņot savu izvēli, kur un kā pensionāri, kuri līdz šim saņēma pensiju "Latvijas Krājbankā", turpmāk vēlēsies saņemt ikmēneša naudu.
Decembris jau ir klāt, tāpēc īpaši tika uzsvērta nepieciešamība saņemt iesniegumus no tiem klientiem, kam novembrī vēl nebija izmaksāti pabalsti, un no tiem, kam pensija tiek izmaksāta mēneša sākumā, līdz 10.decembrim ieskaitot.
Pensijas saņēmējiem tika piedāvāts paziņot jauno kontu arī e-pasta vēstulē, aizpildīt VSAA mājaslapā pieejamo iesnieguma veidlapu, pievienojot to e-pasta sūtījumam. Veidlapā (Iesniegums pensijas/pabalsta/atlīdzības ieskaitīšanai kredītiestādē/PNS kontā) prasīts norādīt personas kodu, tālruni, e-pasta adresi un izvēlēties – pārskaitīt attiecīgo maksājumu uz kontu kredītiestādē vai pasta norēķinu sistēmā (PNS), norādot arī konta numuru. Iesnieguma veidlapā ir ailīte "iesniedzēja parakstam".
"Jāierodas VSAA nodaļā un jāiesniedz parakstīts iesniegums."
Kā LV portālu informēja kāds pensijas saņēmējs, viņam pensija "Krājbankā" maksāta mēneša sākumā, tāpēc steidzis informēt aģentūru. Aizsūtījis VSAA nodaļai vienkāršu e-pasta vēstuli, pievienojot dokumentu - aizpildītu veidlapu (bet tā nav parakstīta). Vai tāds iesniegums ir derīgs? Vai arī jādodas uz VSAA ar parakstītu iesniegumu?
VSAA sabiedrisko attiecību speciāliste Edīte Olupe skaidro, ka saņemtā informācija tiks fiksēta un, pamatojoties uz šo informāciju, tiks nodrošināta pakalpojuma izmaksa decembrī, taču iesniegumam ir jābūt parakstītam. Tādēļ, tiklīdz tas būs iespējams, cilvēkam ir jāierodas VSAA nodaļā un jāiesniedz parakstīts iesniegums. Vai arī jānosūta tas pa pastu.
Ja jaunais konts vēl nav paziņots
"Krājbankas" klienti par jauno kontu, uz kuru turpmāk pārskaitīt pensiju vai pabalstu, var paziņot iesniegumā VSAA, kurā norādīti citas Latvijas bankas rekvizīti, var nosūtīt pa pastu, kā arī iesniegt personīgi vai ar pilnvarotas personas starpniecību jebkurā VSAA nodaļā vai kādā no Latvijas bankām, ar ko VSAA ir noslēgts līgums.
Iespējams, ne visi pensijas saņēmēji pagājušonedēļ varēja iesniegumu nogādāt VSAA (vai arī kādā no bankām). Vai tas nozīmē, ka tiem, kam pensiju maksā līdz 10.decembrim, to varētu nesaņemt?
VSAA speciāliste situācijas izklāstā skaidro:
Viss atkarīgs no tā, kad pensionāram ir pensijas izmaksas datums un kādu pensijas saņemšanas veidu viņš būs izvēlējies:
- Ja pensijas izmaksas datums ir mēneša sākumā (līdz 10.decembrim) un pensionārs izvēlējies to saņemt kontā, tad VSAA varēs nodrošināt pensijas izmaksu 5 darba dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas; ja pensionārs izvēlējies pensijas piegādi mājās un savu iesniegumu VSAA iesniedzis līdz 30.novembra darba dienas beigām, VSAA pensijas izmaksu nodrošinās no 19.decembra līdz 24.decembrim; ja savu iesniegumu VSAA viņš iesniegs pēc 1.decembra, VSAA pārtrauktās pensijas izmaksu varēs atjaunot tikai 2012.gada janvārī, kad tiks izmaksāta arī decembra pensija.
- Ja pensijas izmaksas datums ir no 11. līdz 18.datumam un pensionārs turpmāk pensiju vēlēsies saņemt kredītiestādē, VSAA varēs nodrošināt nepārtrauktu pensijas izmaksu (tajā pašā datumā, kā vienmēr), ja iesniegums saņemts līdz 29.novembrim. Saņemot iesniegumu pēc 29.novembra, VSAA varēs nodrošināt pensijas izmaksu decembrī, taču tas būs aptuveni 5 darba dienas pēc viņa izmaksas datuma.
- Ja pensijas izmaksas datums ir no 19. līdz 24. datumam un pensionārs turpmāk pensiju vēlēsies saņemt kredītiestādē, tad VSAA varēs nodrošināt nepārtrauktu pensijas izmaksu (tajā pašā datumā, kā vienmēr), ja iesniegums tiks saņemts līdz 6.decembrim. Saņemot iesniegumu pēc 6.decembra, VSAA varēs nodrošināt pensijas izmaksu decembrī, taču tas būs aptuveni 5 darba dienas pēc viņa līdzšinējā izmaksas datuma.
Vai konta numuru drīkst redzēt svešas acis?
Lai nekavētos pensiju izmaksa, ir piedāvāta iespēja, ka iesniegumu VSAA var nogādāt nevis pensionārs pats, bet kāds cits cilvēks. Taču pensionārs varbūt arī baidās uzticēt savu iesniegumu pat radiniekam vai labam kaimiņam, jo tajā taču ir uzrakstīts jaunās bankas konta numurs. Vai tas ir droši - šo informāciju atklāt svešām acīm?
"Ja cilvēks nevienam citam neuzticas, tad viņam pašam personīgi jāierodas kādā no VSAA nodaļām un jāiesniedz iesniegums. Taču tas, ka kādai citai personai var kļūt zināms tikai konta numurs, nevar būt par apdraudējumu cilvēka finansēm, jo, zinot tikai konta numuru, cita persona ar kontu nekādas darbības veikt nevar," norāda E.Olupe.
Ir arī citas iespējas. Ja cilvēks neuzticas, viņš var telefoniski informēt VSAA par to, ka vēlas pensiju saņemt ar piegādi dzīvesvietā. Tad pensiju viņam piegādās pastnieks.
Vairāk nekā puse informāciju jau paziņojuši
Jau līdz šīs nedēļas sākumam vairāk nekā puse "Krājbankas" klientu bija informējuši VSAA par konta maiņu, gan ar iesniegumiem aģentūrā, gan ar banku starpniecību. Līdz 28.novembra darba dienas sākumam VSAA nodaļās apstrādāti 54% no saņemtajiem klientu iesniegumiem (47,3 tūkstoši). Vairumā gadījumu tie bijuši iesniegumi, kurus klienti vai viņu pārstāvji, tajā skaitā bankas, piegādājuši VSAA nodaļām līdz pagājušas nedēļas beigām.
"Krājbankas" klienti, kuri saņem VSAA pakalpojumus, ir dažādās situācijās (piemēram, ārvalstīs dzīvojošie, kas Latvijas pensiju vai pabalstu saņēma "Latvijas Krājbankā", Lietuvā dzīvojošie, kas Latvijas pensiju saņēma "Snoras" bankā). Aktuālā informācija arī par to atrodama VSAA mājaslapā vsaa.lv. sadaļā "Aktualitātes" - paziņojums "Latvijas Krājbankas" klientiem.
Iesniegumu veidlapas ir pieejamas aģentūras nodaļās, mājaslapas sadaļā "Pakalpojumi", banku filiālēs. Tiek pieņemti arī brīvā formā rakstīti iesniegumi, ja tie satur visu nepieciešamo informāciju. Tos var iesniegt, ierodoties aģentūrā personīgi (ja iesniegums aizpildīts patstāvīgi un nav nepieciešama aģentūras darbinieka konsultācija, iesniegumu, lai nestāvētu rindā, var atstāt kastītēs, kas šim nolūkam ir visās VSAA nodaļās).
Iesniegumus var sūtīt arī pa pastu, e-paraksta īpašnieki – elektroniski, bet tie cilvēki, kam ir pārvietošanās grūtības, var izmantot tuvinieku, kaimiņu vai sociālo darbinieku palīdzību, lūdzot viņiem nogādāt iesniegumu VSAA.
Atverot kontu bankā, turpat ir iespējams aizpildīt arī VSAA adresētu iesniegumu, kuru bankas darbinieki paši nogādās VSAA. Šīs piegādes notiek operatīvi, katru dienu. Šādu iespēju piedāvā 10 bankas: Swedbank, Norvik banka, Privatbank, Nordea banka, Hipotēku banka, GeMoney bank, DNB banka, SPM banka, Citadele un SEB banka.
VSAA atgādina, ka pensionāriem ir iespēja izvēlēties savu pensiju turpmāk saņemt vai nu bankā, vai "Latvijas Pasta" PNS kontā, vai arī ar piegādi mājās.
Ja cilvēkiem šobrīd nav iespējas operatīvi nomainīt kontu, par iepriekšējo periodu nesaņemto pensiju klienti var saņemt par trīs iepriekšējiem gadiem, bet pabalstus - par vienu iepriekšējo gadu.
VSAA joprojām turpina pieņemt "Krājbankas" klientu iesniegumus.