SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
24. novembrī, 2011
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Labklājība
3
6
3
6

Kas jāzina "Krājbankas" klientiem, lai saņemtu pensiju, pabalstu, noguldījumu

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Šonedēļ „Krājbankas” klienti bankomātos var saņemt dienišķo naudu pēc tam, kad tā negaidīti tika „iesaldēta” bankā.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Pēc „Latvijas Krājbankas” darbības apturēšanas tās klientiem šonedēļ ir iespēja izņemt 50 latu šīs bankas bankomātos. Nākamās pensijas vai pabalsta saņemšanai ir jāizvēlas cita kredītiestāde vai pasts. Valsts garantē arī noguldījumu izmaksu līdz 70 tūkstošiem latu.

"Latvijas Krājbanka"  ("Krājbanka") apkalpo daudzus Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) klientus - pensijas un dažādus pabalstu saņēmējus.

Pensijas  un pabalstu saņēmējiem

Lai turpmāk saņemtu pensiju, "Krājbankas" klientiem jāpaziņo jaunais konts VSAA maksājumu saņemšanai. To var izdarīt, personīgi vēršoties VSAA vai nosūtot rakstisku iesniegumu, vai ar citas personas starpniecību nogādājot jebkurā aģentūras nodaļā vai kādā no bankām, ar ko VSAA noslēgti līgumi par VSAA adresēto iesniegumu pieņemšanu. Tās ir 10 bankas: Swedbank, Norvik banka, Privatbank, Nordea banka, Hipotēku banka, GeMoney bank, DNB banka, SPM banka, Citadele, SEB banka.

VSAA lūdz: lai nekavētos decembra pensijas personām, kurām tās tiek ieskaitītas līdz mēneša10.datumam, informācija par vēlamo saņemšanas veidu un kontu jāpaziņo VSAA šīs nedēļas darba dienās, tātad vēl šodien un rīt, piektdien.

Gandrīz visus novembrī paredzētos pensiju maksājumus VSAA jau bija ieskaitījusi klientu kontos līdz bankas pakalpojumu apturēšanai.

Šomēnes vēl aptuveni trim tūkstošiem cilvēku paredzēti bezdarbnieka, slimības, ģimenes valsts pabalsti. Arī pabalstu saņēmējiem informācija par vēlamo naudas saņemšanas veidu un kontu jādara zināma VSAA šīs nedēļas darba dienās. VSAA nodrošinās pabalstu pārskaitīšanu triju darba dienu laikā pēc jauna konta paziņošanas.

VSAA klientu apkalpošanas centri līdz nedēļas beigām strādās ilgāku darba laiku - līdz pulksten 19.

Naudas saņemšanas izvēle – katra paša ziņā

VSAA izmaksātos pabalstus (izņemot sociālā nodrošinājuma pabalstu) iespējams saņemt tikai bankas vai Pasta norēķinu sistēmā - PNS kontā.

Savukārt pensijas un sociālā nodrošinājuma pabalsta saņemšanai var izvēlēties arī piegādi dzīvesvietā, ko nodrošina "Latvijas Pasts".

"Krājbankas" klientiem lēmums jāpieņem lielā steigā, un daudziem ir svarīgi – vai, pārvedot pensiju un pabalstu naudu uz citu kredītiestādi vai Pasta norēķinu sistēmu, pensionāram vai pabalsta saņēmējam būs papildu izdevumi?

VSAA preses sekretāre Edīte Olupe skaidro: "Katrai bankai ir savs cenrādis, vairākas bankas piedāvā (vismaz pensionāriem) konta atvēršanu bez maksas, bet par to, cik kur kas maksā, klientiem pašiem vajadzētu interesēties un noskaidrot, kur izdevīgāk."

Ir jau izskanējusi informācija, ka atsevišķās teritorijās vienīgā pieejamā kredītiestāde ir bijusi "Krājbanka". Kā labāk rīkoties pensijas saņēmējam, ja tuvākajā apkaimē nav citas kredītiestādes?

E.Olupe norāda uz alternatīvu – "Latvijas Pasts" ar tā piedāvātajām divām iespējām: vai nu pensijas piegāde dzīvesvietā (piegādā pastnieks), vai PNS konta atvēršana.

Lai pieteiktos pensijas piegādei mājās, jāraksta iesniegums. Maksājums par pensijas piegādi ir 1,22 lati mēnesī.

VSAA atkārtoti uzsver, ka nevar pieteikties pabalsta saņemšanai mājās. Pabalsti tiek maksāti, tikai pārskaitot tos uz bankas vai PNS kontu. Izņēmums ir valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts (saņēmēji gan to nereti uztver par pensiju, jo to maksā tiem, kam pensija nesanāk, tās vietā).

"Latvijas Pasts" apkalpo 600 nodaļās

Otrdien un trešdienas priekšpusdienā maksājumu kontus Pasta norēķinu sistēmā (PNS) atvēruši vairāk nekā 1000 jaunu klientu. Ļoti aktīvi tas notiek visās lielākajās Latvijas pilsētās un to apkaimē, informē uzņēmumā "Latvijas Pasts" (LP). Tāpēc atsevišķas nodaļas reģionos atkarībā no nepieciešamības strādās arī pēc darba laika beigām.

LP Klientu darījumu apstrādes departamenta direktors Dairis Krūmiņš norāda: "Daudziem cilvēkiem Latvijā nepieciešams ērts, drošs un pieejams norēķinu konts. "Latvijas Pasta" piedāvātā maksājumu kontu sistēma ir patlaban lielākā visā Latvijā un aptver visu valsts teritoriju. Tas ļauj klientiem vairāk nekā 600 pasta nodaļās ērti saņemt dažādus maksājumus, kā arī veikt pārskaitījumus uz kontiem citās kredītiestādēs."

Atverot maksājumu kontu "Latvijas Pastā", tiem iedzīvotājiem, kam patlaban aktuāla valsts sociālo maksājumu – pensiju un pabalstu – saņemšanas vietas maiņa, LP nodrošina attiecīgā iesnieguma nogādāšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrā.

"Par pensijas piegādi mājās jāmaksā 1,22 lati mēnesī."

LP norēķinu sistēmā ir atvērti vairāk nekā 150 000 maksājumu kontu, kuru īpašnieki ir gan fiziskas, gan juridiskas personas, kas ar šo kontu starpniecību regulāri saņem dažādus maksājumus, tostarp pensijas, pabalstus un algas, vai veic pārskaitījumus uz citiem kontiem, piemēram, apmaksājot komunālos rēķinus.

Atvērt maksājumu kontu LP norēķinu sistēmā iespējams jebkurā pasta nodaļā, un šis pakalpojums fiziskām personām ir bez maksas. Arī konta uzturēšana PNS privātpersonām ir bez maksas.

Bez iespējas saņemt maksājumus, izmantojot PNS, LP atkarībā no iedzīvotāju vēlmēm valsts sociālos maksājumus – pensijas un pabalstus – piegādā arī klientu dzīvesvietā. Šādā veidā maksājumi tiek piegādāti 158 000 Latvijas iedzīvotāju.

"Latvijas Pasts" ir valstij pilnībā piederošs uzņēmums.

Bankas informē un piedāvā

Vairākas bankas jau otrdien, 22.novembrī, savās mājaslapās informēja klientus par maksājumu plūsmas izmaiņām sakarā ar "Krājbankas" darbības apturēšanu.

Piemēram, "Swedbank" vēstīja, ka saistībā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes 21.novembra lēmumu apturēt AS "Latvijas Krājbanka" visu finanšu pakalpojumu sniegšanu "Krājbankas" izdotās kartes nedarbojas arī "Swedbank" bankomātos, kā arī ir apturēti visi izejošie vietējie un starptautiskie maksājumi (tajā skaitā regulārie maksājumi un automātiskā rēķinu apmaksa) uz minēto banku līdz turpmākās informācijas saņemšanai no finanšu regulatora.

"Garantētā atlīdzība attiecas gan uz noguldījumiem, gan uz to procentiem."

Visus pirmdien un otrdien (pēc pulksten 14) veiktos vietējos izejošos maksājumus plānots atgriezt maksājumu veicēju kontos šīs dienas [otrdienas] laikā. Gadījumā ja tiks saņemti ienākošie maksājumi no "Krājbankas", tie tiks ieskaitīti "Swedbank" klientu kontos parastā kārtībā, saviem klientiem skaidro "Swedbank".

Atsevišķas bankas ir paziņojušas par darba laika pagarināšanu un iespējām atvērt kontu.

Piemēram, "Citadele" informē, ka pensionāru ērtībai visus nepieciešamos dokumentus par jauna konta atvēršanu ir iespējams nokārtot vienuviet – bankā "Citadele". Cilvēkiem nav nepieciešams vēl papildus nest izziņu par jauno pensijas kontu uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, jo šo informāciju aģentūrai sniegs pati banka.

"Krājbankā" arī mazākas ķibeles

Pie "Krājbankas" bankomātiem vakar visas dienas garumā veidojās garākas un īsākas rindas, lai saņemtu dienā pieļauto limitu - 50 latus.

"Krājbanka" regulāri savā mājaslapā ziņo par neskaidrajām situācijām, arī ķibeļu gadījumos. Vakar banka informēja par pamanīto: klienti steigā vai satraukumā mēdza aizmirst un sajaukt savu bankas karšu PIN kodus. Tāpēc izmainīts darbības režīms un klienta karte tiek nevis "norīta" pēc trešā nepareizā mēģinājuma, bet gan nobloķēta pēc sestā nepareizā mēģinājuma.

Banka ar aicināja: ja ir radusies šāda problēma, kartes operatīvai atbloķēšanai jāraksta  uz karte@lkb.lv, atsūtot arī savu kartes numuru. "Krājbankas"  tālrunis informācijai: 67092020.

Noguldījumus garantē likums

Šonedēļ televīzijā un radio amatpersonas jau ir apliecinājušas, ka "Krājbankas" klienti, kam ir noguldījumi šajā bankā, saņems likumā valsts garantēto summu – līdz 100 tūkstošiem eiro vai līdz 70 tūkstošiem latu.

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) padome  22.novembrī ir pieņēmusi lēmumu, ar kuru konstatēts, ka ir iestājusies noguldījumu nepieejamība AS "Latvijas Krājbanka". Saskaņā ar šo lēmumu "Krājbankai" ir uzdots izmaksāt daļu garantēto atlīdzību līdz 50 latiem dienā "Krājbankas" klientiem - fiziskām personām. Šāda atlīdzības izmaksas kārtība ir spēkā līdz šā gada 26.novembra pulksten 24.

Par pārējās garantētās daļas izmaksas kārtību (gan fiziskām, gan juridiskām personām), vietu un laiku FKTK padome lems un par to ziņos turpmāk. Komisijas pieņemtie lēmumi par garantētās atlīdzības izmaksas kārtību, vietu un laiku pēc to pieņemšanas tiks publicēti laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un citos masu saziņas līdzekļos.

Noguldījumu garantiju likums paredz, ka garantētās atlīdzības izmaksājamas 20 darba dienu laikā no noguldījumu nepieejamības iestāšanās dienas, un šo termiņu var pagarināt vēl par 10 darba dienām.

Bankas noguldītājiem nekādi iesniegumi nav jāiesniedz. Garantētās atlīdzības saņemšanai Komisijas norādītajā bankā būs nepieciešami tādi paši dokumenti, kādus parasti bankas prasa klientu identifikācijai. Jebkura persona garantēto atlīdzību varēs izņemt, sākot ar Komisijas norādīto datumu un arī pēc šā datuma.

Garantētā atlīdzība tiek aprēķināta, sasummējot noguldījumus visos kontos, ja šie noguldījumi ir sadalīti vairākos kontos vienā bankā. Garantētā atlīdzība attiecas gan uz noguldījumiem, gan uz to procentiem, gan atlikumu norēķinu kontā vai algas kontā, gan uz krājkontiem.

Daudzi joprojām ir norūpējušies, ka visiem naudas nepietiks. FKTK priekšsēdētāja Irēna Krūmane LTV raidījumā "100.pants"  pauda, ka noguldītājiem naudu izmaksās no garantiju fonda (tajā esot 149 miljoni latu), trūkstošo summu aizņemsies no Valsts kases. Ir nosaukta arī aptuvenā summa, kas vajadzīga likumā paredzēto saistību segšanai – tie ir 350 miljoni latu.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI