Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz aptuveni 9000 skolēniem ar speciālām izglītības vajadzībām, 3000 skolēniem internātskolās un 63 speciālās izglītības iestādēm, 13 internātpamatskolām, 4 internātvidusskolām un 38 speciālās pirmsskolas izglītības iestādēm.
FOTO: www.lifeisphoto.ru
Pamatojums izstrādātajiem un Valsts sekretāru sanāksmē šā gada 22. jūlijā pieteiktajiem MK noteikumiem ir arī Deklarācija par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību, kuras 10.10. apakšpunkts paredz izglītību bērniem un pieaugušajiem ar īpašām vajadzībām, nodrošinot viņu iekļaušanos sabiedriskajā dzīvē.
Pašreizējā situācija un problēmas
IZM informē, ka kopš 2001. gada ir izdarīti grozījumi vairākos normatīvajos aktos un pašlaik spēkā esošie MK 2001. gada 20. novembra noteikumi Nr. 490 „Noteikumi par izglītojamo uzņemšanu internātskolā, speciālās izglītības iestādē un pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā un atskaitīšanu no speciālās izglītības iestādes un pirmsskolas izglītības iestādes speciālās grupas” neatbilst reālajai situācijai – netiek mazināts bērnu un jauniešu sociālās atstumtības risks, un, skolēniem nepamatoti ilgi uzturoties speciālās izglītības iestādēs, nelietderīga tiek izlietoti valsts līdzekļi.
Pirms trim gadiem, 2007. gada 20. septembrī, Valsts sekretāru sanāksmē jau tika izskatīti grozījumi minētajos noteikumos Nr. 490. Toreiz bija nepieciešams precizēt Valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu izsniegšanas kārtību, bet tagad, kā skaidro IZM, nav ievērota prasība pēc Izglītības likuma 4. pantā noteiktā pamatizglītības iegūšanas obligātuma vai pamatizglītības iegūšanas turpināšanas līdz 18 gadu vecumam.
"Skolēniem nepamatoti ilgi uzturoties speciālās izglītības iestādēs, notiek valsts līdzekļu nelietderīga izlietošana."
Ministrija uzskata: tiek pieļauts, ka skolēni, kam nav speciālās izglītības vajadzības, ilgstoši atrodas speciālās izglītības iestādēs. Tāpat nav noteikta kārtība un kritēriji, kā veicama skolēnu atskaitīšana no speciālajām izglītības iestādēm pēc obligātā izglītības vecuma sasniegšanas. Nav viennozīmīgi saprotama arī atšķirība starp internātskolām, kas īsteno vispārējās pamata un vidējās izglītības programmas un speciālās izglītības programmas, un tas praksē nereti rada nevajadzīgus pārpratumus. Nav noteikta internāta izmantošanas kārtība internātskolas audzēkņiem.
Ar grozījumiem Vispārējās izglītības likumā, kas stājās spēkā 2005. gada 16. jūnijā, ir izslēgts 5. panta 6. punkts, kurš noteica minimāli un maksimāli pieļaujamo skolēnu skaitu klasē iepriekš minētajās skolās, bet šāda norma ir svarīga, lai kvalitatīvi īstenotu speciālās izglītības programmas un neradītu apdraudējumu skolēnu veselībai.
Tiesiskā regulējuma mērķis un būtība
Normatīvā akta projekta mērķis ir izveidot tiesisko regulējumu audzēkņu uzņemšanai internātskolās, speciālajās izglītības iestādēs un speciālajās pirmsskolas izglītības grupās, kā arī atskaitīšanai no tām atbilstoši reālajai situācijai.
Ar normatīvā akta izstrādi IZM vēlas panākt, ka netiek pieļauta nepamatota audzēkņu uzņemšana, uzturēšana vai atskaitīšana no speciālajām izglītības iestādēm un speciālajām pirmsskolas izglītības grupām.
Normatīvā akta projektā ir noteikti kritēriji un nosacījumi, kādā gadījumā skolēnus var uzņemt izglītības iestādē, respektīvi, valsts vai pašvaldības dibinātā internātpamatskolā un internātvidusskolā visa mācību gada laikā uzņem bāreņus vai bez vecāku (aizbildņa) gādības palikušos bērnus, bērnus no trūcīgām (maznodrošinātām) ģimenēm, kā arī citus bērnus, ja skolā ir brīvas vietas un ja pašvaldība (pēc skolēna deklarētās dzīvesvietas) vai vecāki (aizbildnis) vai arī pašvaldība un vecāki (aizbildnis) sedz ēdināšanas un aprūpes izdevumus.
Speciālā izglītība kā vispārējās izglītības īpašais veids ir noteikta Vispārējās izglītības likuma 3. pantā. Speciālajā izglītības iestādē un speciālajā pirmsskolas izglītības grupā atbilstošas speciālās izglītības programmas apguvei uzņem audzēkņus ar redzes, dzirdes, valodas, mācīšanās, garīgās veselības, fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem un smagām somatiskām saslimšanām.
Lēmumu par skolēna uzņemšanu vai atteikumu uzņemt internātskolā vai speciālajā izglītības iestādē pieņem skolas direktors vai speciālās izglītības iestādes vadītājs, izdodot rīkojumu par uzņemšanu konkrētā klasē vai grupā un izglītības programmā un informējot par to skolēna vecākus (aizbildni).
"Kad bērnam konstatēta veselības stāvokļa uzlabošanās vai beidzies valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumā norādītais speciālās izglītības programmas apguves termiņš, izglītības iestādei sadarbībā ar vecākiem jānodrošina bērna spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa atkārtota pārbaude."
Speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē vai grupā skolēnus uzņem pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumā norādītajā programmā, ievērojot MK noteikto skolēnu skaitu vienā grupā: ar redzes un dzirdes traucējumiem skolēnu skaits grupā nedrīkst pārsniegt desmit, ar fiziskās attīstības traucējumiem un somatiskām saslimšanām – piecpadsmit, ar valodas attīstības un garīgās veselības traucējumiem – četrpadsmit, ar garīgās attīstības traucējumiem – desmit, ar ļoti smagiem garīgās attīstības traucējumiem – sešus.
Uzņemot internātskolā, skolēns vienlaikus tiek uzņemts arī internātā. Atsevišķos gadījumos, pamatojoties uz motivētu vecāku (aizbildņa) iesniegumu, viņš var neizmantot internāta pakalpojumus. Tad skolas direktors izdod rīkojumu un nedēļas laikā pēc uzņemšanas par to informē skolas dibinātāju.
Saskaņā ar LR likumdošanu no speciālās pirmsskolas izglītības iestādes vai grupas audzēkņus atskaita, pamatojoties uz vecāku iesniegumu, veselības stāvokļa uzlabošanās gadījumā vai pēc izglītības programmas apguves.
Noteikumu projekts paredz, ka gadījumos, kad bērnam konstatēta veselības stāvokļa uzlabošanās vai beidzies valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumā norādītais speciālās izglītības programmas apguves termiņš, izglītības iestādei sadarbībā ar vecākiem jānodrošina bērna spēju, attīstības līmeņa un veselības stāvokļa atkārtota pārbaude valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskajā komisijā, izvērtējot iespējas bērnam turpināt izglītību atbilstošā izglītības programmā vispārējās izglītības iestādē.
Tiesību akta projekta ietekme uz sabiedrību
Projekta tiesiskais regulējums attiecas uz aptuveni 9000 skolēniem ar speciālām izglītības vajadzībām, 3000 skolēniem internātskolās un 63 speciālās izglītības iestādēm, 13 internātpamatskolām, 4 internātvidusskolām un 38 speciālās pirmsskolas izglītības iestādēm, informē IZM. Projekts varētu ietekmēt 109 novadu pašvaldības un deviņas republikas pilsētu pašvaldības.
Noteikumu projekta izstrādes laikā ir notikušas konsultācijas ar Speciālās izglītības darbinieku asociāciju, Latvijas Izglītības vadītāju asociāciju, Latvijas Izglītības un Zinātnes darbinieku arodbiedrību, kas atbalsta projekta tālāku virzību.
Pēc saskaņošanas IZM piedāvātais MK noteikumu projekts tiks virzīts apstiprināšanai valdībā. Pēc apstiprināšanas spēku zaudēs pašreizējie MK noteikumi par izglītojamo uzņemšanu internātskolā, speciālās izglītības iestādē un pirmsskolas izglītības iestādes speciālajā grupā un atskaitīšanu no speciālās izglītības iestādes un pirmsskolas izglītības iestādes speciālās grupas.