FOTO: Evija Trifanova, LETA.
Saeima 6. februārī nodeva izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā likumprojektu “Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā”. Likumprojekta mērķis ir noteikt, ka transportlīdzekļa īpašniekam nav pienākuma iegādāties sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu (OCTA), ja transportlīdzeklis netiek izmantots.
|
Likumprojekts paredz samazināt administratīvo slogu un nepamatotas izmaksas tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kuru spēkrati ir reģistrēti Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, bet netiek iesaistīti ceļu satiksmē, piemēram, atrodas garāžā vai stāvlaukumā u. tml.
Pašreizējā OCTA likuma1 likuma redakcija paredz, ka arī tiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem, kuri netiek izmantoti satiksmē, ir nepieciešama OCTA. Sabiedrības sašutumu izraisījušo normu Saeima pieņēma pagājušā gada nogalē, ko vēlāk gan atlika līdz 2025. gada 1. novembrim.
Likumprojekts paredz papildināt OCTA likuma 3. panta trešo daļu ar 3. un 4. punktu, nosakot, ka attiecīgā apdrošināšanas pienākuma nav arī:
Vienlaikus jāpiebilst, ka kritiski vērtētās izmaiņas OCTA likumā tika pamatotas ar ES Direktīvas 2021/21182 prasībām.
Tāpēc likumdevējs, atceļot strīdīgo prasību par OCTA transportlīdzekļiem, kuri netiek izmantoti ceļu satiksmē, noteica Ministru kabinetam uzdevumu līdz 2025. gada 30. aprīlim iesniegt izvērtējumu par atlikto normu atbilstību direktīvas prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu.
Līdz nākamā gada 1. novembrim atlikts arī spēkā stāšanās datums jaunai – paplašinātai – definīcijai, kas OCTA likuma izpratnē ir apdrošināšanas gadījums. Šobrīd tā ir lakoniska un paredz, ka apdrošināšanas gadījums ir ceļu satiksmes negadījums, kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa. Grozītā definīcija paredz, ka apdrošināšanas gadījums ir ceļu satiksmes negadījums, kurā, transportlīdzekli negadījuma brīdī lietojot transporta funkcijai, neatkarīgi no transportlīdzekļa lietošanas vietas un tā, vai transportlīdzeklis atradies kustībā, ir nodarīti zaudējumi trešajai personai vai tās mantai un kuram iestājoties paredzēta apdrošināšanas atlīdzības izmaksa.
Satiksmes ministrija iepriekš informēja par nodomu kā alternatīvu risinājumu piedāvāt atvieglotu transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites uz laiku, bez numura zīmju nodošanas. Lai ieviestu šādas izmaiņas, būtu jāgroza seši tiesību akti.
Plašāk par tēmu LV portālā >>
1 Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums
2 Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2021/2118 (2021. gada 24. novembris), ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību (dokuments attiecas uz EEZ).