NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
29. augustā, 2012
Lasīšanai: 12 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Uzņēmējdarbība

Energoservisa pakalpojums ESKO - darbībā

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

ESKO pakalpojumu galvenā būtība – siltumenerģijas maksimāls ietaupījums.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV portāls

Ar plašu konferenci un balonu palaišanu gaisā nesen Cēsīs tika pabeigts vērienīgs daudzdzīvokļu ēku renovācijas projekts, kura īstenošanai Latvijas energoservisa uzņēmums „RenEsco” izmantoja tā dēvēto ESKO (angliski – ESCO) apsaimniekošanas līguma principu.

Energoservisa uzņēmums - ESKO - ir uzņēmējdarbības veids, kas sniedz plašu ar enerģētikas sektoru saistītu pakalpojumu klāstu, kura ietvaros tiek īstenoti energotaupības, enerģijas piegādes un citi ar enerģijas racionālu izmantošanu saistīti projekti, kā arī risku pārvaldība. Mūsu valstī šis pakalpojums pagaidām ir maz pazīstams un nav plaši izmantots, tādēļ, šķiet, vietā būtu skaidrojums – kas tas īsti ir un kā darbojas praksē.

Būs jāplāno energopatēriņa samazināšanas pasākumi

Latvijā viena no lielākajām energoefektivitātes paaugstināšanas iespējām ir atrodama ēku sektorā, kas šobrīd kopumā patērē gandrīz 40% no visas valsts energobilances: lielākā daļa dzīvojamo namu ir būvēti laikā, kad enerģijas taupīšana nebija aktuāla. Vienlaikus neapstrīdams ir arī fakts, ka šie nami tiks ekspluatēti vēl daudzus gadu desmitus. Līdz ar to viens no svarīgākajiem valsts energoefektivitātes politikas virzieniem tiek saistīts ar visai vecīgā dzīvojamā fonda pakāpenisku renovāciju. Kā liecina aplēses, turpmākajos gados efektīvi iespējams atjaunot no 60 līdz 70% daudzdzīvokļu māju.

Normatīvie akti nosaka, ka par savu namu ir jārūpējas vispirms mājas īpašniekam (dzīvokļu īpašniekiem). Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6.pants "Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības" nosaka, ka īpašniekam cita starpā ir jārūpējas par dzīvojamās mājas uzturēšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām, tai skaitā jānodrošina apkures un dzīvojamās mājas energoefektivitātei izvirzīto minimālo prasību izpilde.

No šā gada 1.janvāra stājies spēkā Ministru kabineta noteikumu Nr.907 "Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi, kārtējo remontu un energoefektivitātes minimālajām prasībām" 21.punkts: "Dzīvojamās mājas pārvaldītājs plāno energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, tajā skaitā dzīvojamās mājas renovāciju, ja dzīvojamai mājai vidējais siltumenerģijas patēriņš pēdējos trīs kalendāra gados pārsniedz 230 kWh/m2 gadā."

"Energoservisa uzņēmums - ESKO - ir uzņēmējdarbības veids, kas sniedz plašu ar enerģētikas sektoru saistītu pakalpojumu klāstu."

Tātad to dzīvojamo namu, kuru enerģijas patēriņš pārsniedz šīs normas, dzīvokļu īpašnieki un apsaimniekotāji tuvākā vai tālākā nākotnē būs spiesti pieņemt lēmumu par savas mājas energopatēriņa samazināšanas pasākumiem.

Pašlaik Latvijā ir pieejami vairāki finanšu avoti ēku renovācijai, kurā pagaidām dominē Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) aktivitāte "Daudzdzīvokļu māju siltumnoturības uzlabošanas pasākumi". Taču ERAF līdzfinansējums sedz tikai pusi no kopējām renovācijas attiecināmajām izmaksām. Turklāt šis līdzfinansējuma avots tuvākā gada laikā būs visā pilnībā izmantots. Otra puse ir jāsarūpē pašiem dzīvokļu īpašniekiem, ņemot kredītu bankā vai izmantojot uzkrājumus.

Tātad visai drīz nāksies meklēt jaunus risinājumus. Viens no tiem ir saistīts ar energoservisa kompāniju ESKO pakalpojumu izmantošanu.

ESKO modelis – efektīvs māju renovācijas risinājums

Lai uzlabotu savas mājas siltumnoturību, dzīvokļu īpašniekiem vai pilnvarotai personai, kas visai bieži ir arī nama apsaimniekotājs, vispirms nākas sarūpēt nepieciešamos līdzekļus, kas lielākoties izpaužas kredīta veidā. Parasti tas ir visai sarežģīts un garš process, ņemot vērā lielākās daļas iedzīvotāju maciņu biezumu, kā arī nespēju vienoties par sīkumiem, nemaz nerunājot par nama siltināšanas uzsākšanu. "Ļaudis tagad negrib uzņemties papildu saistības," pieredzē dalās namu apsaimniekošanas uzņēmuma SIA "CDzP" valdes priekšsēdētājs Ģirts Beikmanis. "Šo problēmu pamatos tad arī atrisina ESKO pakalpojumu modelis, jo dzīvokļu īpašnieki tādējādi nav pakļauti nekādiem riskiem".

Izmantojot ESKO modeli, dzīvokļu īpašnieki turpina maksāt par siltumu tāpat kā iepriekš, līdz energoservisa uzņēmumam tiek segti visi izdevumi. Tagad viņi jau dzīvo renovētā, siltā namā, kuram nākamais kapitālais remonts būs nepieciešams pēc vairākiem gadu desmitiem.

Energoservisa uzņēmums veic pamatīgu īpašuma analīzi, lai rastu racionālāko energoefektivitātes paaugstināšanas risinājumu. Tad renovē ēku un to uztur noteiktu laiku, kas svārstās no 5 līdz 20 gadiem, lai šajā periodā atgūtu ieguldītos līdzekļus un saņemtu noteiktu peļņu. Lai nodrošinātu izdevīgu savstarpēju sadarbību, ESKO slēdz terminētu līgumu ar pakalpojuma saņēmēju, piemēram, DzĪK vai apsaimniekotāju. Šā līguma darbības laikā energoservisa kompānija uzņemas visas saistības par ēkas energoefektivitātes pasākumu sagatavošanu, finansēšanu, projekta īstenošanu un uzturēšanu, garantējot paredzēto energoefektivitātes rezultātu. Līgumam beidzoties, namu pilnībā pārņem tā īpašnieks.

Maksā kā senāk, bet dzīvo labāk

Latvijā energoservisa pakalpojumus pagaidām nodrošina tikai viens uzņēmums - "RenEsco", kas darbību mūsu valstī sāka 2008.gadā, tolaik gan ar citu nosaukumu. Šeit jāpiebilst, ka minētais komersants šajā sektorā ir unikāls arī Eiropas Savienībā, jo gandrīz visas ESKO kompānijas orientējas uz cita veida energoservisa pakalpojumiem.

"Mūsu uzņēmuma piedāvājumu kompleksi renovēt dzīvojamo māju varam izteikt pat dažos teikumos," saka "RenEsco" direktors Raivo Damkevics. "Vispirms, vadoties no siltuma skaitītāja rādījumiem, mēs fiksējam mājas vidējo enerģijas patēriņu gada laikā. Tad ar dzīvokļu īpašniekiem vienojamies, ka visa līguma darbības laikā - nākamos 20 gadus - viņi turpinās apmaksāt šo fiksēto enerģijas patēriņu. Turklāt viņiem nav jāveic nekādi papildu maksājumi nama renovācijai."

Apkures sezonas laikā dzīvokļos, atbilstoši noslēgtajam līgumam, energoservisa kompānija garantē 21,5ºC siltumu. "Šādu temperatūru esam izvēlējušies tāpēc, ka pie tās vairums cilvēku jūtas komfortabli," informē R.Damkevics. "Protams, ja dzīvokļu īpašnieki vēlas zemāku temperatūru, viņi to var samazināt. Taču atbilstoši līgumam maksa tiks iekasēta par fiksēto siltuma daudzumu.

Vēlreiz jāuzsver, ka iedzīvotāji par siltumenerģiju maksās tikpat daudz kā tad, ja māja nebūtu renovēta. Ja paaugstinās siltuma piegādes cena, attiecīgi celsies arī maksājumi par siltumu, savukārt, ja cena kritīs vai, piemēram, ziema būs siltāka – attiecīgi samazināsies arī maksājumi.

Ja dzīvokļu īpašnieku vairums atbalsta šādu mūsu piedāvājumu, sākam nama komplekso renovāciju, kas ietver dokumentācijas sagatavošanu, tai skaitā - energoauditu, projektēšanu, būvdarbus, kā arī mūsu veikuma apkalpošanu visā līguma laika garumā."

"Viens no svarīgākajiem valsts energoefektivitātes politikas virzieniem tiek saistīts ar visai vecīgā dzīvojamā fonda pakāpenisku renovāciju."

Jāteic, ka Cēsis ESKO projektiem netika izvēlētas nejauši: to noteica viens no augstākajiem siltuma tarifiem Latvijā. Šā veida uzņēmumi savus pakalpojumus parasti piedāvā dzīvokļu īpašniekiem, kas mīt namos ar augstu nolietojuma pakāpi un augstām siltuma izmaksām. Jo siltums dārgāks, jo projekts būs efektīvāks.

Ir vēl viens arguments, kas runā par labu ESKO piedāvājumam. "Ja dzīvokļu īpašnieki pieņem lēmumu ņemt kredītu un renovēt savu namu, šī nauda parasti tiek tērēta ļoti taupīgi, varētu teikt, pat skopi," uzsver Ģ.Beikmanis. "Parasti pērk vislētākos materiālus, netiek veikti arī vairāki darbi, bez kuriem, pēc projekta īstenotāju domām, var iztikt. Faktiski tiek izpildīts būvniecības obligātais minimums. Savukārt ESKO gadījumā investoram ir gluži cits risinājums, jo uzņēmums par savu veikumu būs atbildīgs divdesmit gadus. Tātad materiāliem, tehnoloģijām un būvniecības kvalitātei ir jāatbilst augstākajiem standartiem: energoservisa kompānijas interese ir iegūt maksimālo enerģijas ietaupījumu, maksimāli samazinot uzturēšanas izdevumus."

Tiem, kuri uz šādu komercdarbības modeli raugās ar lielu neuzticību, var atgādināt, ka Eiropas Savienības "Ilgtspējīgas enerģētikas nedēļas 2012" ietvaros jūnijā Briselē "RenEsco" saņēma balvu par sasniegumiem enerģijas taupīšanas jomā - "Labākais enerģijas piegādātājs 2011". Oficiālajā ceremonijā to pasniedza ES enerģētikas komisārs Ginters Etingers (Günther Oettinger). Piešķirot balvu pagaidām vienīgajam Latvijas energoservisa uzņēmumam, Eiropas Komisija atzinusi ESKO (enerģijas servisa uzņēmums) finanšu modeli kā efektīvu instrumentu daudzdzīvokļu ēku renovācijā.

Vienkāršāka apsaimniekošana, sarežģītāka pārvaldīšana

ESKO projektā parasti ir iesaistītas trīs puses – dzīvokļu īpašnieki, investors (ESKO uzņēmums) un pārvaldnieks. "Taču pamatos tās ir tieši dzīvokļu īpašnieku un investoru attiecības," skaidro Ģ.Beikmanis. "Īstenojot šādu projektu, pārvaldnieks kļūst par novērotāju un padomdevēju, jo dzīvokļu īpašnieki slēdz līgumu tieši ar ESKO uzņēmumu. Turklāt šīs sarunas ar mūsu atbalstu organizēja investors. Pagāja aptuveni gads, līdz šobrīd ekspluatācijā nodoto māju īpašnieki pieņēma lēmumu par savu namu renovāciju. Savukārt vairāku namu iedzīvotājiem šāds piedāvājums nešķita pietiekami labs."

Kā no pieredzes stāsta Ģ.Beikmanis, ESKO projektos sarežģītāka kļūst maksas iekasēšana par siltumu. "Līdz šim mēs saņēmām rēķinu no siltuma piegādātāja un sadalījām atbilstoši mājas platībai. Šajā gadījumā veidojas visai sarežģīta aprēķinu sistēma, jo mums rēķini ir jāsagatavo atbilstoši teorētiskajam patēriņam, ja māja nebūtu renovēta. Turklāt šie rēķini ir jāsaskaņo ar investoru. Tātad šos maksājumus mēs iekasējam ESKO kompānijai. Savukārt tā apmaksā reālo patēriņu. Līdz ar to lietvedības daļa kļūst sarežģītāka.

"Dzīvokļu īpašnieki turpina maksāt par siltumu tāpat kā iepriekš, līdz energoservisa uzņēmumam tiek segti visi izdevumi."

Savukārt apsaimniekošana kļūst vienkāršāka: mums vairs nav jāatbild par virkni komunikāciju, kas agrāk sagādāja galvassāpes. Piemēram, karstā ūdens vai apkures sistēmas. Cilvēki mums vairs nezvana, ka viņu dzīvokļos ir pārāk auksti vai karsti. Tātad droši varu teikt, ka pārvaldīšana ir kļuvusi sarežģītāka, bet apsaimniekošana – vieglāka."

Šobrīd SIA "CDzP" apsaimniekotajās mājās atbilstoši to platībai apsaimniekošanas maksa svārstās no 6,5 līdz 11 santīmiem par kvadrātmetru. Uzņēmums renovētajās mājās šo maksu ir nolēmis samazināt par vienu santīmu.

"RenEsco" veikums jau apskatāms Cēsīs un Valmierā

Ar "RenEsco" veikumu interesenti var iepazīties Cēsīs un Valmierā. Izmantojot enerģijas apsaimniekošanas līguma jeb ESKO principu, kas ļauj renovēt nekustamo īpašumu, ja iedzīvotājiem pašiem nepietiek līdzekļu un viņi nevēlas ņemt aizdevumu, šogad "RenEsco" Cēsīs renovēja piecas daudzdzīvokļu ēkas, investējot tajās 1,225 miljonus latu. Kopumā pēdējos trīs gados uzņēmums renovējis septiņas ēkas, kurās ir 294 dzīvokļi.

Projektos izmantots Nīderlandes Starptautiskā mājokļu garantiju fonda un bankas "Citadele" finansējums, kā arī ERAF līdzfinansējums. Šogad uzņēmums savu darbību turpina paplašināt, gatavojot investīciju projektus vairāk nekā 10 ēkām dažādās Latvijas pilsētās, tostarp Rīgā, Siguldā un, protams, Cēsīs.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI