Mācību process Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā sekmīgi tiek organizēts jau kopš 1965. gada.
FOTO: no Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas arhīva.
Bērnu klīniskā universitātes slimnīca ir lielākā un vienīgā specializētā bērnu daudzprofilu ārstniecības iestāde Latvijā. Slimnīca oktobrī svinēs savas pastāvēšanas 111 gadadienu. Tās pamatvērtība – mīlestība pret slimo bērnu, tāpēc slimnīcā strādā cilvēki, kuru darbs ir sirdslieta.
Mācību process slimnīcā sekmīgi tiek organizēts jau kopš 1965. gada. Piekto gadu mācību procesu Bērnu slimnīcā organizē ilgstoši slimojošo izglītojamo centri, kas atrodas Rīgas Mūzikas internātvidusskolas latviešu plūsmas un Rīgas 53. vidusskolas krievu plūsmas paspārnē.
Noteikumi bērniem, kas mācās slimnīcā
Apmācības organizēšanu slimnīcā nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 253 „Kārtība, kādā organizējama ilgstoši slimojošu izglītojamo izglītošanās ārpus izglītības iestādes”.
Noteikumi paredz: ja, pamatojoties uz ārstējošā ārsta atzinumu, paredzams, ka izglītojamam slimnīcā būs jāpaliek ilgāk par divām nedēļām, mācības tiek organizētas slimnīcā. Mācības slimnīcā uzsākamas, ja atbilstoši ārstējošā ārsta atzinumam to pieļauj izglītojamā veselības stāvoklis. Mācības izglītojamiem, kuri ārstējas slimnīcā, organizē pašvaldības izglītības speciālists vai pašvaldības izglītības pārvaldes iestāde, kuras administratīvajā teritorijā atrodas slimnīca, un slimnīcas vadītājs. Pašvaldības izglītības speciālists vai pašvaldības izglītības pārvaldes iestāde, kuras administratīvajā teritorijā atrodas slimnīca, nosaka izglītības iestādi(-es), kas organizē mācības izglītojamiem, kuri ārstējas slimnīcā.
Noteikumi paredz, ka pēc izglītojamā ievietošanas slimnīcā slimnīcas vadītājs divu dienu laikā pēc ārstējošā ārsta atzinuma saņemšanas sniedz pašvaldības izglītības speciālistam vai pašvaldības izglītības pārvaldes iestādei informāciju par ilgstoši slimojošiem bērniem. Pašvaldības izglītības speciālista vai pašvaldības izglītības pārvaldes iestādes noteiktās izglītības iestādes direktors nodrošina individuāla mācību plāna izstrādi noteiktam laikam atbilstoši izglītojamā veselības stāvoklim un izglītības programmai, kuru izglītojamais apgūst, un norīko pedagogus, kas norādītajā laikā attiecīgo mācību priekšmetu māca slimnīcā. Tad slimnīcas nodaļas vadītājs kopīgi ar ārstējošo ārstu, ievērojot izglītojamā veselības stāvokli, nosaka mācību laiku un kārtību un izdara attiecīgu ierakstu izglītojamā slimības vēsturē.
"Darbs ir grūts, jo nereti skolēni ļoti vēlas mācīties, bet bieži to neatļauj viņu veselības stāvoklis."
Mācības slimnīcā notiek līdzīgi kā skolā – pedagogs, kurš norādītajā termiņā attiecīgo mācību priekšmetu māca slimnīcā, ieraksta izglītojamā dienasgrāmatā nodarbību datumu, mācīto vielu, mācību stundu skaitu un vērtējumu. Vēl pedagogs ik mēnesi izglītības iestādes vadītāja noteiktajā kārtībā iesniedz pārskatu, kurā norāda izglītojamā vārdu un uzvārdu, klasi, nodarbību datumu un laiku, mācīto vielu un mācību stundu skaitu, kā arī ziņas par izglītojamā zināšanu vērtējumu.
Slimnīcas vadītājs ir atbildīgs par konkrētās slimnīcas iespējām nodrošināt mācību darbam atbilstošus apstākļus - mācību telpu, mācību literatūras un mācību līdzekļu glabāšanu un izmantošanu. Noteikumi paredz, ka izglītojamiem mācības organizē individuāli vai grupās. Ja slimnīcas nodaļā ir četri līdz divpadsmit 1.-4. klases izglītojamie, organizējama klase.
Pēc izglītojamā izrakstīšanas no slimnīcas izglītības iestāde, kas organizē izglītošanos slimnīcā, izsniedz izglītojamam izziņu, kurā norādīts zināšanu vērtējums visos mācību priekšmetos. Izziņa iesniedzama izglītības iestādē, kurā izglītojamais mācās.
Skolotājs pielāgojas katras skolas prasībām
Mācību process Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā tiek organizēts atbilstoši Izglītības standartam, pielāgojot to individuāli katram skolēnam. Tā kā slimnīcā skolēni ir no visas Latvijas, tad skolotājs pielāgojas prasībām, kādas izvirza tā skola, kurā skolēns mācās.
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā strādā pieci skolotāji katrā plūsmā. Skolotājus, kuri apmāca ilgstoši slimojošos skolēnus, cenšas izvēlēties tādus, kuri pēc rakstura ir iejūtīgi, mierīgi, saprotoši, jo darbs ar šiem bērniem ir specifisks un ļoti īpašs.
Latviešu valodas skolotāja Ina Rubīne, kas slimnīcā strādā 10 gadus, atklāj: „Apmācības process notiek individuāli, bieži pat palātā. Ja skolēni ir viena vecuma, tad sapulcējamies kopā, lai uzrakstītu diktātu vai izpildītu testu. Tās ir pozitīvas emocijas bērniem, jo veidojas kontakts skolēnu vidū. Nereti mācības, nelieli mājas uzdevumi ir tie, kas satuvina skolēnus un viņu vecākus, jo kopā tiek gan apspriests un izvērtēts mācību process, gan gūtas pozitīvas emocijas.”
Ekonomiskā situācijā valstī ietekmējusi arī ilgstoši slimojošo bērnu apmācību slimnīcā, proti, no 2009. gada septembra līdz decembrim mācības netika organizētas, jo netika piešķirts finansējums. Tomēr, pateicoties vecāku, Bērnu slimnīcas aktivitātei un preses uzmanībai, mācību process tika atjaunots.
"Vissmagākie brīži, strādājot hematoonkoloģijas nodaļā ir, kad sarakstā skolēna vairāk nav un nekad arī vairs nebūs..."
Ņemot vērā to, ka finansējums ir mazs, akcents tiek likts uz hematoonkoloģijas nodaļas pacientiem. Tā ir nodaļa, kurā bērni uzturas pat vairākus mēnešus, tādēļ slimnīca uz laiku kļūst par viņu otrajām mājām. Skolotāja Rubīne atzīst, ka darbs ir grūts, jo nereti skolēni ļoti vēlas mācīties, bet bieži to neatļauj viņu veselības stāvoklis.
Skolotāja Rubīne, gādājot par mācībām slimnīcā, hematoonkoloģijas nodaļā ir novērojusi: „Bērni ļoti gaida skolotājas, jo tā ir „vispatīkamākā procedūra” ārstēšanās laikā. Skolēni ir izteikti apzinīgi, kārtīgi, bieži teicamnieki, kuri ar vislielāko prieku vēlas mācīties - līdz pat pēdējam brīdim, kamēr vien veselība to atļauj. Vissmagākie brīži, strādājot hematoonkoloģijas nodaļā ir, kad māsu postenī sarakstā skolēna vairāk nav un nekad arī vairs nebūs... Tādas bija meitenes Kristīne, Elīza, Krista un vēl, un vēl... Bet ir, protams, pacilāti brīži, un tad no sirds priecājamies, ka slimība ir pievārēta un bērni atgriežas mājās! Ar šiem skolēniem uzturu sakarus.”
Kad apmācību ir atļāvis ārstējošais ārsts, skolēns tiek ierakstīts apmācāmo uzskaites žurnālā. Tad sākas saskaņota sadarbība ar Bērnu slimnīcas pedagogiem un mācību procesa organizēšana. Pateicoties Pedagoģijas dienesta darbam slimnīcā, neskaidrie jautājumi veiksmīgi tiek atrisināti.
Kopā zīmē, līmē un spēlējas
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas Pedagoģijas dienests kopš 1991. gada darbojas slimnīcā. Dienests ir izstrādājis un saskaņojis interešu izglītības programmas, kuras ir adaptētas darbam ar bērniem slimnīcā. Interešu izglītības pedagogi mazajiem pacientiem ir kā prieka stariņš ārstniecības procesā. Kopā tiek zīmēts, līmēts, veidots, tiek spēlētas dažādas spēles.
"Ja, pamatojoties uz ārstējošā ārsta atzinumu, paredzams, ka izglītojamam veselības stāvokļa dēļ būs jāpaliek slimnīcā ilgāk par divām nedēļām, mācības organizē slimnīcā."
Arī svētku reizēs slimnīcas telpas tiek greznotas ar dažādiem dekoriem, ko kopā ar pedagogiem ir darinājuši bērni. Tādēļ brīvā laika pavadīšanas iespējas ir visai plašas, tiek ņemts vērā gan pacientu vecums, gan atšķirīgās intereses, gan mediķu ieteikumi.
Skolotāja Rubīne, raksturojot savu darbu un savus kolēģus, atklāj: „Visos laikos, agrāk vai vēlāk ikkatru jautājumu ir iespējams atrisināt. Galvenais, ka joprojām darbā ar bērniem strādā cilvēki, kas savu darbu mīl, mīl bērnu, ciena sevi un citus, prot izprast jebkuru situāciju, ir toleranti. Tikai pārāk reti šie cilvēki apjauš: pasaule turas uz tiem, kas īpaši nedomā, ka uz viņiem turas pasaule.”