Labdien! Vēlētos lūgt konsultāciju par esošo kārtību A vadītāja apliecības kategorijas iegūšanai – vadīšanas eksāmena kritēriju interpretāciju no CSDD amatpersonu puses. Uzskatu, ka CSDD un tās amatpersonas ierobežo personu tiesības uz godīgu vadītāja kvalifikācijas iegūšanu.
Pirmais: vadītāja kvalifikācijas eksāmens ir veidots vairākās daļās, kuras norit secīgi. Ņemot vērā esošās rindas un CSDD darbinieku resursus, kādēļ eksāmens netiek sadalīts divos nodalītos – figūru un braukšanas eksāmenā? Laiks tiek rezervēts pilnam eksāmenam, bet, ja potenciālais tiesību ieguvējs izkrīt figūru eksāmenā, tad atlikušais apmaksātais laiks nevar tik izmantots. Veidojas situācija, ka tiek ierobežotas citu pretendentu tiesības iegūt kvalifikāciju. Laiks ir apmaksāts, darbinieks (eksāmena instruktors) nav nodarbināts, bet rindas uz vadīšanas eksāmenu ir ilgāk par vienu mēnesi.
Otrs ir saistīts jautājums. Figūru eksāmena ātro figūru daļa tiek pieņemta, izmantojot rokas radarus, lai novērtētu, vai pretendents izpilda minimālās ātruma prasības figūru izpildei. Nereti dzirdu pretenzijas, ka ieskrējiena daļā ātrums ir atbilstošs vai parasti krietni virs minimāli pieprasītā, bet uz nepieciešamās bremzēšanas atzīmes tas ir neatbilstošs. Mērījums tiek veikts ar rokas radaru, un nav precīzi nosakāms, vai tas veikts precīzi pie nepieciešamās atzīmes vai arī brīdī, kad tiek uzsākta bremzēšana. Turklāt mērījums, ko veic ar rokas radaru, būtiski atšķiras no rādījuma spidometrā. Pārvietojoties pilsētā, auto vai moto transporta vadītājs ievēro atļautā braukšanas ātruma limitu, salīdzinot to ar sava transportlīdzekļa spidometra rādījumu. Faktiskais ātrums, iespējams, ir nedaudz atšķirīgs, jo to ietekmē tāds faktors kā riepu protektora augstums, bet tas nav pamats, lai pārkāptu atļautā ātruma ierobežojumu. Attiecīgi veidojas situācija, ka tiek prasīts veikt figūru izpildi ar lielāku ātrumu. Rodas priekšstats, ka CSDD mudina neievērot ātruma ierobežojumus, jo spidometra ātrums nav pareizs pat CSDD eksāmenu transportlīdzekļiem. Vienlaikus tiek ierobežotas tiesības uz godīgu novērtējumu, jo apstrīdēšanas iespējas ir limitētas. Idejiski, ja pretendents, ieskrienoties figūras izpildei, ir sasniedzis vismaz + 10 km/h virs nepieciešamā minimuma un izbrauc figūru, laicīgi nobremzējot vai apbraucot šķērsli (neapgāžot kontroles konusus), tas būtu ieskaitāms kā izpildīts uzdevums (izvairīties no sadursmes). Kādēļ, ņemot vērā minētos argumentus, CSDD neparedz tolerances ātrumu pielaides ātruma figūrām? Jānorāda, ka figūras ir izveidotas tā, ka, pārsniedzot ieteikto ātrumu, to izpilde var būt neveiksmīga, jo manevrēšanai paredzētie attālumi ir ierobežoti.
Trešais jautājums izriet no iepriekš minētā. Vai ziemas periodā būtu pieļaujama figūru eksāmena pildīšana pielāgotā vidē, lai neierobežotu pretendentu kvalifikācijas iespējas lielo rindu dēļ? Gribētu aicināt CSDD pilnībā pārskatīt kārtību, kā tiek iegūta vadītāja apliecība. Eksāmenu sistēma ir novecojusi un balstās uz padomju laika pieredzi. Domāju, ka figūru daļa būtu jānodod sertificētu autoskolu pārziņā. Svarīgi, ka pretendents negatavojas vienam mēģinājumam, bet spēj parādīt prasmi izpildīt figūru patstāvīgi ar noteiktu kļūdu pielaides koeficientu (piemēram, 5%), kas prasa ilgstošāku laiku, lai novērtētu pretendenta atbilstību un kopējo gatavību satiksmei. Bez braukšanas iemaņām ir būtiski arī audzināt atbildību, vadītāju kopējo kultūru un savstarpējo toleranci, ko novērtēt nav iespējams. Tas, iespējams, ir līdzīgi kā ar transportlīdzekļu tehnisko apskati – nav svarīga spēja vienā dienā iziet apskati, bet transportlīdzekļa uzturēšanas cikliskums un rūpes par tā drošu ekspluatāciju.
Ņemot vērā esošās rindas un CSDD darbinieku resursus, kādēļ eksāmens netiek sadalīts divos nodalītos – figūru un braukšanas eksāmenā?
Prasības eksāmenu saturam un pieņemšanai nosaka Eiropas Savienības Direktīva “Par vadītāja apliecībām”, kuras normas ir pārņemtas Latvijas tiesību aktos – Ceļu satiksmes likumā un Ministru kabineta noteikumos. Konkrētās prasības ir vienotas visās ES valstīs. Jāmin, ka figūras kā atsevišķs eksāmena posms pastāv mopēdu un motociklu, kā arī kravas automobiļu un autobusu vadīšanas eksāmenos. Vieglo automobiļu vadīšanas eksāmenos, kas ir lielākā eksāmenu daļa (ap 85% no visiem eksāmeniem), speciālie manevri (automobiļa novietošana stāvvietā, apgriešanās uz šaura ceļa u. tml.) ir integrēti kopīgajā eksāmenā un kā atsevišķs posms nepastāv. Figūru un pārējās braukšanas nodalīšana ir izvērtēta, un konstatēts, ka attiecīgajam risinājumam ir būtiski trūkumi, proti, katram eksāmenam ir arī ievaddaļa, kurā tiek veiktas noteiktās pārbaudes un pretendentu iepazīstina ar eksāmena nosacījumiem, kā arī noslēguma daļa, kurā pretendentam sniedz informāciju par rezultātu. Sadalot eksāmenu, minētās darbības būtu jāveic dubultā un netiktu ietaupīti CSDD darbinieku resursi. Turklāt jāņem vērā, ka pretendentiem, lai kārtotu eksāmenu, būtu divas reizes jāierodas CSDD, kas būtu apgrūtinoši, it īpaši gadījumos, kad pretendenti strādā vai dzīvo lielākā attālumā no konkrētā CSDD klientu apkalpošanas centra. Jāakcentē, ka šobrīd (vasarā), kad ir vislielākais pieprasījums pēc vadīšanas eksāmeniem, gaidīšanas laiks ir apmēram trīs nedēļas un pēc mūsu rīcībā esošās informācijas tas ir viens no īsākajiem visā ES.
Kādēļ, ņemot vērā minētos argumentus, CSDD neparedz tolerances ātrumu pielaides ātruma figūrām?
Iepriekš minētie ES un Latvijas tiesību akti mopēdu un motociklu vadīšanas eksāmenos paredz figūras, kas jāizpilda ar ātrumu vismaz 30 km/h vai 50 km/h, un CSDD nav tiesību atkāpties un neievērot attiecīgās prasības. Vienlaikus jānorāda, ka eksāmenu pieņemšanā tiek ņemtas vērā ātruma mērīšanai izmantotā radara un motocikla spidometra kļūdas.
Vai ziemas periodā būtu pieļaujama figūru eksāmena pildīšana pielāgotā vidē, lai neierobežotu pretendentu kvalifikācijas iespējas lielo rindu dēļ?
Ziemā motociklu vadīšanas eksāmeni netiek pieņemti, un pieprasījums pēc vadīšanas eksāmeniem ir zemāks, rindu praktiski nav.
Kāpēc figūru daļa nav sertificētu autoskolu pārziņā, bet ir kā daļa no CSDD eksāmena?
Skat. atbildi uz 1. jautājumu. Papildus var minēt: ES nepastāv prakse, ka daļa eksāmena tiek deleģēta autoskolām, jo tādā gadījumā veidotos interešu konflikts starp apmācību un apmācības rezultāta pārbaudi, kam jābūt nodalītiem procesiem.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!