E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 26322
Lasīšanai: 4 minūtes

Darba samaksas aprēķina izskaidrošana – darba devēja pienākums

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
17. maijā, 2022
Reinis

Ko darīt, ja darba devējs atsakās izskaidrot akordalgas aprēķinu, neizsniedz algas lapiņas? Tiek teikts: ja kādam kaut kas nepatīk, lai nāk runāt personīgi. Bet mums uzņēmumā akordalgu veido gandrīz visi ceha darbinieki. Un sanāk, ka kopējā summa dalās uz galviņām. Bet, kad saņemam algu, sarēķinot pamatalgu un akordalgu, summas, kuras esam aprēķinājuši pirms algas, nesakrīt. Kad jautājam direktoram, kur ir problēma, atbildes ir dažādas, piemēram, no mūsu akordalgas tiek maksāts palīgstrādniekiem. Tad, piemēram, neizpildījāt tik daudz pasūtījumu. Un citādi. Bet galējo neto cipara veidošanos tā arī neredzam. Kā mēs kā darbinieki ar to varam cīnīties? Jo labi zinām: tas, kurš ies runāt ar direktoru individuāli, tiks noēsts. Pagaidām viss cehs darba devējam uzrakstījām iesniegumu, kurā izteicām savas prasības. Ko darīt tālāk?

A
atbild:
31. maijā, 2022
Valsts darba inspekcija
Dace Stivriņa, Klientu atbalsta nodaļas vadītāja

Saskaņā ar Darba likuma 71. pantu, izmaksājot darba samaksu, darba devējam jāizsniedz darba samaksas aprēķins, kurā norādīta izmaksātā darba samaksa, ieturētie nodokļi un veiktās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kā arī nostrādātās stundas, tajā skaitā virsstundas, nakts laikā un svētku dienās nostrādātās stundas. Saņemot darbinieka pieprasījumu, darba devējam ir pienākums šo aprēķinu izskaidrot.

Atbilstoši Darba likuma 94. panta pirmajai daļai savu aizskarto tiesību un likumīgo interešu aizsardzībai darbiniekam ir tiesības vērsties ar sūdzību pie darba devēja. Sūdzībā jāietver prasījums par darba tiesisko attiecību jautājumiem, kurus darbinieks vēlas atrisināt, piemēram, izsniegt darba samaksas aprēķinu par konkrētiem mēnešiem. Sūdzību darba devējam jāizskata un atbildi par pieņemto lēmumu jāsniedz nekavējoties, bet ne vēlāk kā septiņu dienu laikā pēc sūdzības saņemšanas.

Iesakāms sūdzību sagatavot divos eksemplāros un iesniegt darba devējam personīgi, uz darbinieka sūdzības eksemplāra saņemot atzīmi par sūdzības reģistrēšanu uzņēmuma lietvedībā vai, ja lietvedības nav, lūdzot darba devēju izdarīt atzīmi par sūdzības saņemšanu, norādot datumu, parakstu un atšifrējumu. Tāpat sūdzību var nosūtīt darba devējam ierakstītā sūtījumā pa pastu uz uzņēmuma juridisko adresi, darbiniekam saglabājot Latvijas pasta kvīti, kas apliecina sūdzības nosūtīšanas faktu.

Ja darba devējs sūdzību neizskata vai arī pēc sūdzības izskatīšanas nenovērš tiesību aizskārumu – neizsniedz darba samaksas aprēķinu –, tad darbiniekam saskaņā ar Darba strīdu likumu savu aizskarto tiesību un likumisko interešu aizsardzības nolūkā ir tiesības vērsties tiesā ar prasības pieteikumu. Tāpat darbiniekam ir tiesības vērsties Valsts darba inspekcijā ar iesniegumu par darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu pārkāpšanu, lai Valsts darba inspekcija veiktu uzņēmuma pārbaudi. Iesniegumam Valsts darba inspekcijai iesakāms pievienot dokumentu kopijas, kas apliecina, ka darbinieks rakstveidā ir pieprasījis izsniegt darba samaksas aprēķinu.

Papildus informējam, ka Darba likuma normas nenosaka formu, kā darba devējam būtu pienākums darbiniekam izskaidrot darba samaksas aprēķinu, līdz ar to darba devējam ir tiesības aprēķinu izskaidrot gan mutiski, gan rakstveidā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas