Labdien! Pašvaldībām ir iespēja veidot gan kapitālsabiedrību, gan aģentūru, lai sniegtu pakalpojumus iedzīvotājiem. Mani interesētu: kādas ir galvenās atšķirības tieši starp aģentūrām un kapitālsabiedrībām?
Publisko aģentūru darbības tiesiskos pamatus, kā arī valsts un atvasinātu publisku personu resursu efektīvu izmantošanu sabiedrības vajadzību apmierināšanai un kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanai nodrošina Publisko aģentūru likums. Šā likuma 2. pantā skaidrots, ka “pašvaldības aģentūra ir pašvaldības izveidota budžeta finansēta pašvaldības iestāde, kurai ar pašvaldības saistošajiem noteikumiem ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā”.
Ja ir vairāku pašvaldību kopīgi izveidotas pašvaldību aģentūras, uz tām attiecina likumā Par pašvaldībām noteikto kopīgo iestāžu izveidošanas kārtību, ja šajā likumā nav noteikts citādi. Savukārt, ja valsts un pašvaldība kopīgi izveidojušas aģentūru, attiecībā uz to piemēro Publisko aģentūru likuma normas, kas nosaka valsts aģentūru darbību, ja šajā likumā nav noteikts citādi, proti, valsts aģentūra ir Ministru kabineta (MK) locekļa padotībā esoša iestāde, kurai ar likumu vai MK noteikumiem ir noteikta kompetence pakalpojumu sniegšanas jomā.
Atbilstoši Publisko aģentūru likuma 16. pantam pašvaldības aģentūra veic no pašvaldības funkcijām izrietošus pārvaldes uzdevumus, sniedzot pakalpojumus un īstenojot pašvaldību un starptautiskus projektus un programmas. Savukārt 17. pantā norādīts, kādi ir pašvaldības aģentūras sniegtie pakalpojumi:
Pašvaldības aģentūras ieņēmumus veido pašvaldības budžeta dotācija, pašvaldības aģentūras ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi (tai skaitā ziedojumi, dāvinājumi un ārvalstu finanšu palīdzība).
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1. panta 13. punktā norādīts, ka “pašvaldības kapitālsabiedrība – kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vienai pašvaldībai”. Savukārt pašvaldības kapitāla daļas ir pašvaldībai piederošas kapitāla daļas sabiedrībā ar ierobežotu atbildību vai akcijas akciju sabiedrībā. Šā likuma 14. pantā noteikts:
kapitāla daļu turētāja pārstāvis savus pienākumus pilda atbilstoši viņam noteiktajiem amata pienākumiem attiecīgajā pašvaldībā un atlīdzību par šo pienākumu pildīšanu saņem amatam noteiktās mēnešalgas ietvaros. Atbildīgajam darbiniekam par attiecīgo pienākumu pildīšanu var noteikt piemaksu saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14. pantu, ja atbildīgā darbinieka pienākumi ir uzskatāmi par papildu pienākumiem. Kapitāla daļu turētāja pārstāvis un atbildīgais darbinieks nedrīkst saņemt atlīdzību par jebkādiem tiesiskiem darījumiem, kas noslēgti ar attiecīgo kapitālsabiedrību.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!