DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tieslietas

Datu aizsardzība: tiešsaistes tirdzniecības vietnes operators atbild par savā platformā publicētajos sludinājumos ietverto personas datu apstrādi

FOTO: Freepik.

Tādēļ tam tostarp vēl pirms publicēšanas jāidentificē sludinājumi, kas ietver sensitīvus datus, un jāpārliecinās, ka sludinājuma ievietotājs patiešām ir persona, kuras datus ietver šāds sludinājums, vai ka tam ir nepārprotama šīs personas piekrišana.

Savienības tiesības uzliek pienākumu tiešsaistes tirdzniecības vietnes operatoram atbilstoši VDAR1 uzņemties atbildību par personas datiem, ko ietver tā platformā publicētie sludinājumi. Tam tostarp jāīsteno atbilstīgi tehniskie un organizatoriskie pasākumi, lai pirms publicēšanas identificētu tādus sludinājumus, kas ietver sensitīvus datus, un jāpārliecinās, ka sludinājuma ievietotājs patiešām ir persona, kuras dati ir ietverti šādā sludinājumā. Ja tas tā nav, operatoram jāatsakās publicēt sludinājumu, ja vien sludinājuma ievietotājs nevar pierādīt, ka šī persona ir devusi nepārprotamu piekrišanu šai publicēšanai vai ka uz šo publicēšanu attiecināms kāds cits VDAR paredzētais izņēmums2. Operatoram arī jāīsteno pasākumi, lai novērstu, ka šādi sludinājumi, kad tie tiek publicēti tā platformā, tiek kopēti un nelikumīgi publicēti citās tīmekļvietnēs. Turklāt tas no šiem pienākumiem nevar izvairīties, atsaucoties uz Direktīvu 2000/31/EK3, kuras dažos pantos4 ir noteiktas situācijas, kad informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzēji nav saucami pie atbildības.

Saskaņā ar Rumānijas tiesībām dibinātai sabiedrībai Russmedia Digital pieder tīmekļvietne www.publi24.ro. Tā ir tiešsaistes tirdzniecības vietne, kurā bez maksas vai par atlīdzību var publicēt sludinājumus. Šie sludinājumi attiecas tostarp uz preču pārdošanu vai pakalpojumu sniegšanu Rumānijā. 2018. gada 1. augustā kāda neidentificēta persona šajā vietnē ievietoja sludinājumu, kurā teikts, ka kāda sieviete it kā piedāvājot seksuāla rakstura pakalpojumus. Šis sludinājums ietvēra viņas fotoattēlus, kas tika izmantoti bez viņas piekrišanas, kā arī viņas tālruņa numuru. Šī sieviete uzskatīja, ka sludinājums ir maldinošs un kaitējošs, tāpēc pieprasīja vietnes īpašniekam to izņemt. Stundas laikā pēc šā pieprasījuma Russmedia Digital šo publikāciju izņēma. Taču sludinājums jau bija izplatīts citās tīmekļvietnēs, kur tas joprojām ir pieejams.

Šajos apstākļos, uzskatot, ka ar šo sludinājumu ir aizskartas viņas tiesības uz attēlu, godu un reputāciju, kā arī uz privāto dzīvi un pārkāpti arī noteikumi par personas datu apstrādi, šī sieviete vērsās Rumānijas tiesās. Klužas–Napokas pirmās instances tiesa viņas prasību apmierināja un piesprieda Russmedia Digital samaksāt viņai 7000 eiro nemateriālā kaitējuma atlīdzinājumam. Tomēr lietu apelācijas instancē izskatījusī Klužas specializētā tiesa šo sabiedrību atbrīvoja no atbildības, to kvalificēdama par lietotāju publicētā satura gluži vienkāršu mitinātāju, kas neatbild par šo saturu.

Cietusī šo spriedumu pārsūdzēja Klužas apelācijas tiesā. Šī tiesa nolēma vērsties Tiesā, lai saņemtu skaidrojumus par Savienības tiesību interpretāciju, konkrēti – par tiešsaistes tirdzniecības vietnes operatora pienākumiem saskaņā ar VDAR, kā arī par to, vai tas var izvairīties no šiem pienākumiem tāpēc, ka informācijas sabiedrības pakalpojumu sniedzējiem Direktīvā 2000/31 ir paredzēts atbrīvojums no atbildības5.

Šodienas spriedumā Tiesa nospriež, ka tāds tiešsaistes tirdzniecības vietnes operators kā Russmedia Digital ir atbildīgs VDAR6 izpratnē par savā tiešsaistes tirdzniecības vietnē publicētajos sludinājumos ietverto personas datu apstrādi. Proti, lai gan sludinājumu ievieto lietotājs, šā sludinājuma publicēšana internetā un tādējādi padarīšana par pieejamu interneta lietotājiem notiek tikai ar tiešsaistes tirdzniecības vietnes starpniecību.

Līdz ar to tiešsaistes tirdzniecības vietnes operatoram pirms šo sludinājumu publicēšanas un ar atbilstīgiem tehniskiem un organizatoriskiem pasākumiem jāidentificē tie sludinājumi, kuros ir tādi sensitīvi dati kā šajā lietā, un jāpārbauda, vai lietotājs, kurš gatavojas izvietot šādu sludinājumu, ir persona, kuras sensitīvie dati tajā ir ietverti.

Ja tas tā nav, tam jāpārbauda, vai persona, kuras dati tiek publicēti, ir devusi nepārprotamu piekrišanu to publicēšanai. Ja šādas piekrišanas nav, tiešsaistes tirdzniecības vietnes operatoram jāatsakās publicēt attiecīgo sludinājumu, ja vien uz šo sludinājumu nav attiecināms kāds no citiem VDAR paredzētajiem izņēmumiem. Turklāt tiešsaistes tirdzniecības vietnes operatoram jācenšas nepieļaut, ka šajā vietnē publicētie sludinājumi, kas ietver sensitīvus datus, tiek kopēti un nelikumīgi publicēti citās tīmekļvietnēs. Tālab tam jāīsteno atbilstīgi tehniskie un organizatoriskie drošības pasākumi.

Noslēgumā Tiesa precizē, ka tiešsaistes tirdzniecības vietnes operators nevar izvairīties no šiem VDAR noteiktajiem pienākumiem, atsaucoties uz Direktīvā 2000/31 paredzēto atbrīvojumu no atbildības.

PIEZĪME. Ar lūgumu sniegt prejudiciālu nolēmumu dalībvalstu tiesas lietas iztiesāšanas gaitā var uzdot Tiesai jautājumus par Savienības tiesību interpretāciju vai Savienības akta spēkā esību. Pašu pamatlietu Tiesa neiztiesā, taču valsts tiesai tā ir jāatrisina atbilstīgi Tiesas nolēmumam. Šis nolēmums ir vienlīdz saistošs arī citām dalībvalstu tiesām, ja tām jāatrisina līdzīga problēma.

Neoficiāls dokuments plašsaziņas līdzekļu vajadzībām, kas Tiesai nav saistošs.

Sprieduma pilnteksts un rezumējums (ja tāds ir) tiek publicēts CURIA tīmekļvietnē sprieduma pasludināšanas dienā.

Tiesas spriedums lietā C-492/23 | Russmedia Digital un Inform Media Press.

1 Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula).

2 Skat. VDAR 9. pantu, kas noteic īpašu aizsardzības režīmu sensitīviem datiem, t.sk. datiem par fiziskas personas dzimumdzīvi vai seksuālo orientāciju. Šis pants noteic, ka šādu datu apstrāde ir principā aizliegta, ja vien uz to neattiecas kāds no tajā uzskaitītajiem izņēmumiem.

3 Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2000/31/EK (2000. gada 8. jūnijs) par dažiem informācijas sabiedrības pakalpojumu tiesiskiem aspektiem, jo īpaši elektronisko tirdzniecību, iekšējā tirgū (Direktīva par elektronisko tirdzniecību).

4 Skat. Direktīvas 2000/31 12.–15. pantu.

5 Skat. Direktīvas 2000/31 14. panta 1. punktu.

6 Skat. VDAR 4. panta 7. punktu.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI