DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Aptauja: trešdaļa iedzīvotāju apsvēruši iespēju kļūt par skolotāju, bet pietrūkst atbalsta

Publicitātes foto.

Sabiedrības aptauja, ko veikusi programma “Enefit Iespējamā misija: Izglābt STEM” sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvija”, atklāj zīmīgu tendenci: 35% Latvijas iedzīvotāju kādreiz ir apsvēruši iespēju kļūt par skolotāju, taču tikai neliela daļa to ir īstenojuši. Aptaujas dati atspoguļo – galvenie šķēršļi ir emocionālā slodze, sarežģīts darbs ar bērniem, zems atalgojums un atbalsta trūkums.

Latvijā netrūkst cilvēku, kuri ir domājuši, vai spētu kļūt par skolotāju, bet tikai retais šai domai ļāvies nopietni. Sabiedrības aptauja parāda – interese par skolotāja profesiju ir, bet bieži pietrūkst drošības sajūtas, lai šo soli spertu. Par galvenajiem iemesliem tiek minēti emocionālā slodze (59%), sarežģīts darbs ar mūsdienu bērniem (57%) un zems atalgojums (48%). Nereti tiek pieminētas arī birokrātijas grūtības un neskaidras izaugsmes iespējas.

Pētījums parāda, ka skolotāja profesija joprojām tiek uzskatīta par nozīmīgu un cieņas vērtu – 43% Latvijas iedzīvotāju to uzskata par prestižu, tostarp 9% par ļoti prestižu un 34% – drīzāk prestižu.

Savukārt, jautāti par to, kas viņus varētu motivēt kļūt par skolotājiem, lielākā daļa iedzīvotāju (73%) min augstāku atalgojumu, 49% vēlētos lielāku sabiedrības atzinību, bet 37% izceļ nepieciešamību pēc lielāka atbalsta jauniem skolotājiem un mentoringa programmām – tieši to, ko jau vairāk nekā 15 gadus piedāvā “Enefit Iespējamā misija: Izglābt STEM.

“Dati liecina, ka centralizētajā matemātikas eksāmenā 2024. gadā 2812 skolēnu neizdevās sasniegt pat minimālo 15% vērtējuma slieksni. Šī statistika ir kā skarbs atgādinājums, ka daudzi jaunieši savā izglītības maratonā apstājas tieši pirms finiša līnijas. Tieši tāpēc Iespējamā misija izsludina jauno dalībnieku pieteikšanos programmai “Enefit Iespējamā misija: Izglāb STEM”, aicinot cilvēkus, kuri vēlas un spēj palīdzēt šiem jauniešiem,” norāda programmas “Enefit Iespējamā misija: Izglāb STEM” vadītāja Terēze Stālmane.

Šī unikālā programma piedāvā iespēju cilvēkiem bez pedagoģiskās izglītības kļūt par iedvesmojošiem skolotājiem tieši STEM priekšmetos – matemātikā, fizikā, bioloģijā, ķīmijā un programmēšanā.

“Šodienas skolēni ir rītdienas inženieri, tehnologi un enerģētikas nozares līderi. Ja viņiem pietrūkst atbalsta skolā, viņi var arī nesasniegt savu potenciālu. Tāpēc kā darba devējam mums ir svarīgi atbalstīt tos, kuri palīdz šiem jauniešiem noticēt saviem spēkiem,” saka “Enefit” valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vancāns.

Programmas dalībnieki divu gadu laikā saņem gan praktisku, gan teorētisku sagatavošanu darbam skolā – sākot ar vasaras universitāti, kurā tiek apgūti pamati darbam ar skolēniem, līdz regulārām mācībām un mentoringam visas programmas laika garumā.

Kampaņas vēstnesis, mūziķis un producents Fiņķis, divās minūtēs izklāsta visu procesu.

Pieteikšanās programmai “Enefit Iespējamā misija: izglābt STEM” 2026 jau ir sākusies. Vairāk informācijas un pieteikšanās anketa pieejama www.skolasmaratons.lv.

Par “Iespējamā misija”

“Iespējamā misija” ir organizācija, kas veicina pozitīvas pārmaiņas Latvijas izglītības sistēmā, īstenojot pārmaiņu iniciatīvas skolās, pašvaldībās un sabiedrībā, lai katram bērnam Latvijā būtu pieejami augsti motivēti skolotāji, skolu vadītāji un izglītības programmas, kas veicina bērnu attīstību, neatkarīgi no dzīvesvietas vai skolas, kurā bērns mācās.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI