DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Uzņēmējdarbība

Vairāku tehnoloģiju attīstībā esam soli priekšā japāņiem

Publicitātes attēls

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi arvien pārliecinošāk iezīmē savu vietu pasaules inovāciju kartē, pierādot, ka arī maza valsts spēj piedāvāt risinājumus, kas pārsteidz pat tehnoloģiski attīstītāko tirgu pārstāvjus. Jaunuzņēmumi ne tikai demonstrē savas inovācijas, bet arī iegūst stratēģiskus kontaktus un atver durvis ilgtermiņa sadarbībai ar Āzijas partneriem.

Japānas tirgus – prasīgs, bet atvērts unikālām idejām

Japāna bieži tiek uztverta kā tehnoloģiju līdere ar robotiku, augsti attīstītām inovācijām un pasaules ātrāko metro. Tomēr Latvijas uzņēmēji atklājuši, ka programmatūras risinājumu, datu integrācijas un digitālās transformācijas jomās japāņu uzņēmumi ir salīdzinoši konservatīvi, un tieši tur paveras iespējas mūsu jaunuzņēmumiem.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) regulāri organizē tirdzniecības misijas Latvijas uzņēmumiem uz ārvalstīm, lai veicinātu starptautisku sadarbību tādās nozarēs kā pārtikas ražošana, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, enerģētika, medicīna, farmācija un citās. Dalība “EXPO 2025 Osaka” un dažādos EXPO 2025 izstrādātās biznesa programmas pasākumos Japānā ir mērķtiecīga biznesa attiecību veidošana.

“Mūsu mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem iziet ārpus Latvijas tirgus un stiprināt to eksportspēju. Valsts šajās misijās sedz būtisku daļu izmaksu, tāpēc jaunuzņēmumiem šāds atbalsts ir īpaši nozīmīgs. Lai cik neticami tas neizklausītos, mēs varam japāņus pārsteigt ar inovatīviem un tehnoloģiski attīstītiem risinājumiem. Dažās jomās Japāna joprojām ir ļoti konservatīva, un tieši tur Latvijas jaunuzņēmumi var izcelties,” stāsta Santa Dzalbe-Sologuba, LIAA Vecākā jaunuzņēmumu investīciju projektu vadītāja.

To apliecina arī uzņēmuma “Flex.bi” līdzīpašniece un biznesa analītiķe Dace Kvalberga, atzīstot, ka par Japānu bieži mēdz domāt kā par tehnoloģiski ļoti attīstītu valsti. “Taču runājot par datu apriti, IT programmatūras izstrādi, integrācijām un tehnoloģiju pieņemšanu, aina ir atšķirīga. Lielākā daļa Japānas uzņēmumu joprojām izmanto lokālos serverus, neveic datu pārsūtīšanu un ir salīdzinoši konservatīvi programmatūru integrācijas jautājumos,” atzīst D. Kvalberga, kuras vadītais uzņēmums “Flex.bi” piedalījās “SusHI Tech Tokyo” izstādē, kas bija daļa no Expo 2025 biznesa programmas Japānā.

Sushi Tech Tokyo – impulss nākotnes sadarbībai

Pēdējā vizīte Tokijā, kur Latvijas jaunuzņēmumi piedalījās Āzijas lielākajā jaunuzņēmumu izstādē “SusHI Tech Tokyo”, apliecināja mūsu potenciālu. Latvijas komandas iepazīstināja ar risinājumiem, kas izraisīja japāņu uzņēmēju interesi – no biznesa inteliģences platformām un darba laika uzskaites sistēmām līdz nanotehnoloģijām medicīnas un kosmētikas jomā.

Uzņēmums “Flex.bi” šim pasākumam bija īpaši izveidojis biznesa inteliģences produkta Demo versiju. “Kopumā interese par biznesa inteliģences risinājumiem ir, taču vairāk inovāciju līmenī, jo uzņēmumu datu aprite šobrīd ir ļoti noslēgta. Doma par sava uzņēmuma datu pārsūtīšanu uz “mākoni” japāņiem šobrīd vēl šķiet pārāk biedējoša un nedroša,” stāsta D. Kvalberga.

Kvalitāte un uzticība

Japānas tirgus ir salīdzinoši noslēgts un ļoti piesardzīgs – tajā tiek ielaisti tikai tie partneri, kuri ilgstoši pierāda savu kompetenci, kvalitāti un uzticamību. Kā norāda LIAA pārstāve, Japānas uzņēmēji reti uzsāk sadarbību bez ilgstošas iepriekšējās komunikācijas. Bet vienlaikus tirgus ir atvērts jauniem risinājumiem, ja tie tiek ieviesti ar cieņu un pakāpeniski. Tie, kas ir pacietīgi un gatavi turpināt sarunas, bieži kļūst par ļoti uzticamiem partneriem.

Arī kvalitātes prasības ir ļoti augstas. “Japānā ir ļoti augsti standarti visās nozarēs - augstvērtīgi ir pat vienkāršākie ikdienas produkti. Tas ir nozīmīgs faktors, kas ir jāņem vērā, domājot par sadarbību nākotnē,” uzsver biotehnoloģiju jaunuzņēmuma “Amodera Lab” vadītāja Līga Ņenaševa.

Produkti, kas pielāgoti Japānas tirgum

Lai japāņus ieinteresētu, jābūt gataviem produktu pielāgot tirgus specifiskajām prasībām un vajadzībām. Uzņēmums “InPass”, kas izstrādājis elektronisko darba laika uzskaites sistēmu, atzīst, ka, lai ienāktu Japānas tirgū, produkts būs jāpilnveido. “Japāņi ir precīzi un prasīgi. Lai ar šo risinājumu ieietu Japānas tirgū, būs jāveic pielāgojumi – jāievieš japāņu valoda, jānodrošina laika sinhronizācija ar Āzijas laika zonām un jāvienkāršo dizains,” secina uzņēmuma “InPass” līdzīpašnieks Raivis Ekšteins.

Uzņēmums izstādē prezentēja arī savu projektu MUPSIS 2024 – mobilo koka balstu inspekcijas sistēmu, kas šobrīd tiek izstrādāta kopā ar uzņēmumu “Sadales Tīkls”, norvēģu pētniecības un zinātnes institūtu “NORCE” un norvēģu dronu tehnoloģiju izstrādātāju “AERSEA”. Projekts raisīja japāņu interesi, un izdevās uzsākt sarunas ar potenciālu partneri pārdošanas jautājumos Japānā.

Savukārt “Amodera Lab” vadītāja uzskata, ka, lai arī Japānas tirgus ir tāls un nezināms, tas varētu būt piemērots bioaktīvās propolisa nanošķiedras tehnoloģiju komercializācijai. “Japānas uzņēmēji izrādīja interesi par mūsu materiālzinātnēs balstīto nanotehnoloģiju, jo tā piedāvā ātru un efektīvu iedarbību, proti, tiem ir augstāka efektivitāte nekā ķīmiski formulētiem vai tradicionāli dabīgiem produktiem,” atklāj L. Ņenaševa.

Klātienes kontakts – panākumu atslēga

Šī vizīte palīdzēja uzņēmumiem saprast, kā turpmāk veidot sadarbību ar japāņu partneriem, jo attālināti iegūt kontaktus ir ļoti grūti. “Patiesā izpratne par tirgu radās tikai tieši kontaktējoties ar Japānas uzņēmējiem, institūcijām un pētniekiem. Tagad es piedalos mērķētos semināros par ieiešanu Japānas tirgū un saprotu, ka mūsu ceļš ved caur sadarbības programmām, nevis vienkāršu produkta piedāvājumu,” stāsta uzņēmēja L. Ņenaševa.

Arī “Flex.bi” pārstāvji satika vietējā tirgus konsultantus, kas piedāvā produktu virzīšanu tirgū. “Vienkārši pieklauvēt pie durvīm un teikt – “hei, man ir ļoti labs biznesa inteliģences risinājums Eiropā”, tā tas nestrādā. Japāņi ir atturīgi un sākumā nedaudz distancēti, tāpēc bija jāpierod pie ļoti piesardzīgiem un kautrīgiem mēģinājumiem izrādīt interesi par mūsu produktu. Drīz sapratām, ka šajā kultūrā arī klusums ir daļa no sarunas,” atzīst Kvalberga.

Viņa uzsver, ka partnerības veidošana ar japāņiem ir ilgtermiņa process. “Japānas uzņēmēji nav spontāni un nemīl avantūras. Mēs Latvijā esam pieraduši pie ļoti liela ātruma un dinamikas, kas ir pretēji Japānas biznesa videi. Jāņem vērā arī tas, ka japāņi diezgan slikti runā angļu valodā, un tāpēc ir nepieciešams tulks.” Uzņēmums ar tirgus konsultantiem apspriedis vairākus sadarbības modeļus, lai tiktu iekļauti kāda cita vietējā Japānas IT tirgus dalībnieka portfolio.

Skats nākotnē – no Tokijas līdz Singapūrai

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra turpina atbalstīt uzņēmumus ceļā uz Āzijas tirgiem. Nākamgad paredzēta atkārtota dalība “SusHI Tech Tokyo”, kā arī aktivitātes Dienvidkorejā un Singapūrā, īpašu uzmanību pievēršot finanšu tehnoloģijām.

Latvijas vēstījums Āzijai ir skaidrs – mums ir augstas pievienotās vērtības tehnoloģijas, radoši risinājumi un vēlme veidot ilgtermiņa sadarbību. Kā pierādījis Tokijas piemērs – pat pasaules tehnoloģiju lielvaras pārsteigšanai pietiek ar labu ideju, drosmi un profesionālu izpildījumu.

Par “EXPO 2025 Osaka”:

“EXPO 2025 Osaka” ir pasaulē nozīmīgākā valsts tēla veidošanas un eksportspējas veicināšanas izstāde, kas risina ne tikai ekonomiskus, bet arī pasaulei nozīmīgus sociālos jautājumus. Izstādē piedalās 159 valstis, 7 starptautiskas organizācijas un plānots, ka to apmeklēs vairāk nekā 28 milj. apmeklētāju no visas pasaules. Izstāde ir vieta, kurā gan apskatīt valstu un reģionu prezentējošu ekspozīciju, gan arī, apvienojot pasaules zināšanas un idejas, radīt jaunas tehnoloģijas un inovācijas globālu problēmu risināšanai. Pamattēma izstādei ir "Nākotnes sabiedrības veidošana mūsu dzīvei" (Designing Future Society for Our Lives), savukārt Baltijas paviljona apakštēma ir “Dzīvību glābšana” (Saving Lives), kura fokusējas uz dzīves kvalitātes uzlabošanu ar jaunāko tehnoloģiju palīdzību, ievērojot augstus vides standartus. Lai sasniegtu gan valsts tēla atpazīstamības, gan eksportspējas veicināšanas mērķus, papildus Latvijas dalībai "Expo 2025 Osaka” tiek organizēta plaša biznesa programma, kas piedāvā Latvijas uzņēmumiem piedalīties nozaru izstādēs, pasākumos un tirdzniecības misijās Japānā.

Par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA):

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) veicina Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, eksporta izaugsmi un investīciju piesaisti, kā arī attīsta tūrisma nozari un īsteno valsts tēla politiku. LIAA darbojas kā valsts partneris uzņēmējdarbības attīstībā – no idejas līdz starptautiskiem tirgiem. Ar plašu pārstāvniecību tīklu ārvalstīs un reģionālajiem biznesa centriem Latvijā, LIAA palīdz uzņēmumiem augt un pozicionēt Latviju kā drošu, inovatīvu un atvērtu valsti pasaules ekonomikā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI