Piesaista daba un tradīcijas
Latvijas pārstāvji EXPO laikā prezentēja mūsu kultūras autentiskumu – Dziesmu un deju svētku tradīciju, Jāņu un vasaras saulgriežu svinēšanu, pirts tradīcijas, pinumu veidošanas prasmes, lina izstrādājumus, tradicionālos tautas tērpus, aktivitātes dabā, piešķirot lielāku lomu pieredzes tūrismam – meistarklasēm, amatniecībai, degustācijām un autentiskai kultūrai.
Nozares pārstāvji norāda, ka japāņu tūristus īpaši saista Latvijas rokdarbu tradīcijas – aušana, izšūšana, dabas materiālu izmantošana rituālos, kā arī ciešā saikne ar dabu. Viņus interesē arī pilsētu piedāvājums, kur Jūgendstila arhitektūra mijas ar dabisku, mierpilnu pieredzi, daudzveidīgām kultūras aktivitātēm, un ērtu sasniedzamību gan ikdienas, gan biznesa loģistikai. Īpaši augstu japāņi vērtē vietējo ēdiena kvalitāti, izceļot izcili garšīgo un ilgtspējīgo kulināriju. Kā norāda nozares pārstāvji, vērojama interese arī par Ziemassvētku tirdziņiem un ziemas sezonas piedāvājumiem, kas līdz šim šajā tirgū nebija tik populāri.
Tūristu interese aug
Rundāles pils, kas piedalījās LIAA organizētajā tirdzniecības misijā Japānā šī gada maijā, ar Japānas tirgu nestrādā tieši, bet ar tūrisma uzņēmumu starpniecību, kas veic grupu rezervācijas. Tās pārstāvji jau šogad novērojuši organizēto grupu tūrisma pieaugumu, salīdzinot ar 2024. gadu. Rundāle bieži tiek iekļauta Baltijas ceļojumu programmās kopā ar Cēsīm un Siguldu, kas japāņiem ir īpaši pievilcīgas ar savu autentisko vidi un amatniecības tradīcijām.
Arī tūrisma operators “Estravel Latvia”, kas piedalījās minētajā tirdzniecības misijā Japānā, atzīst, ka šogad japāņu tūristu pieprasījums uzņēmumā pieaudzis par aptuveni 40% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.
“Japāņu tūristi pamazām ir atsākuši ceļot un jau saņemam pieprasījumus par 2026. gadu. Prezidenta un ministres klātbūtne EXPO laikā deva lielāku nozīmi uzņēmumu dalībai – mūs uztvēra nopietnāk, un tas atvēra durvis tālākām sadarbībām,” skaidro “Estravel Latvia” vadītāja Anta Jokste.
Tūristu pieaugumu apliecina arī Centrālās statistikas pārvaldes dati – šī gada 8 mēnešos tūristu no Japānas bijis par 47 % vairāk nekā attiecīgajā laika periodā pagājušajā gadā.1
Latvija kļūst par pilnvērtīgu galamērķi
Latvija pakāpeniski nostiprina savu vietu Japānas tūristu galamērķu sarakstā. Tā piemēram, viens no vadošajiem Japānas tūroperatoriem, kas strādā ar Baltijas valstīm piedāvā saviem klientiem ekskluzīvu Baltijas valstu ceļojumu programmu par godu uzņēmuma jubilejai. Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, kad Japānas ceļotājiem piedāvāja īsas 1–2 dienu ceļojuma programmas katrā valstī, šoreiz Latvijā paredzēta nedēļu ilga programma. Tas nozīmē, ka japāņu tūristi mūsu valstī uzturēsies ilgāk, radot lielāku ekonomisko pienesumu vietējai tūrisma nozarei.
Latvijas vārdu Japānā nes arī autentiskas kultūras pieredzes iespējas, tostarp latviskās pirts tradīcijas. Dalība EXPO devusi iespēju plašākai auditorijai iepazīt pirtnieces Ievas Kolosovas prezentēto pirts pasauli, kas raisījusi negaidīti lielu interesi japāņu vidū. Par spilgtu piemēru kļuva japāniete Rīna, kura pirmo ieskatu un iedvesmu guva no Ievas Kolosovas grāmatas par latviskās pirts tradīcijām. Tikšanās ar pirtnieci klātienē EXPO kļuva par pagrieziena punktu – uzklausot viedokli, ka viņai pašai piemīt zināšanas un talants kļūt par japāņu pirts meistari, Rīna nolēma doties uz Latviju. Šeit viņa pavadīja vairāk nekā mēnesi, intensīvi apgūstot latvisko pirts mākslu tās autentiskajā vidē, lai vēlāk iegūtās zināšanas vestu atpakaļ uz Japānu.
Rezultāti pēc vairākiem gadiem
Tūrisma eksperti atzīst, ka EXPO radītais efekts nebūs izmērāms uzreiz. “Sadarbība ar Japānu tūrisma nozarē prasa ilgstošu uzticību. Tas, ko Japānas tūroperatoriem rādījām pirms vairākiem gadiem, tikai tagad parādās viņu ceļojumu bukletos. Rezultātus redzēsim tikai pēc pāris gadiem, kad jaunie piedāvājumi nonāks Japānas katalogos un tūristu plūsmas kļūs stabilākas,” uzsver Linda Ziediņa-Ērgle.
Tomēr pirmie asniņi ir vērojami jau šobrīd, proti, EXPO norises laikā meklējumu skaits internetā par Latviju kā galamērķi pieaudzis par 29%, visvairāk un aktīvāk tieši no Tokijas un Osakas2. Tāpēc ir ļoti svarīgi nodibinātos kontaktus turpināt uzturēt un attīstīt.
Mūsu valsts atpazīstamību veicinājusi ne tikai Latvijas dalība un organizētie pasākumi EXPO ietvaros, bet arī LIAA organizētā Japānas žurnālistu vizīte Latvijā šī gada oktobra beigās. Vizītes laikā nozīmīgi tūrisma, biznesa un dzīvesstila mediju pārstāvji iepazinās ar Latvijas kultūru, tradīcijām, tehnoloģiju vidi un uzņēmumiem. Žurnālisti izcēla Latviju kā labbūtības galamērķi, īpaši uzteicot pirts procedūras, relaksējošo aktivitāšu piedāvājumu dabā, neticami gardo un kvalitatīvo virtuvi. Arī šī gada decembrī Latviju apmeklēs Japānas tūrisma mediji un tūroperatoru pārstāvji, kuri iepazīs Ziemassvētku tirdziņus un ziemas tūrisma piedāvājumu Rīgā un ārpus tās.
Nozares pārstāvji prognozē, ka reālu tūristu pieplūdumu no Japānas varēsim novērot aptuveni pēc diviem līdz trim gadiem, kad EXPO laikā uzsāktās sadarbības pārtaps konkrētos ceļojumu maršrutos. Līdz tam Latvijai jāturpina uzturēt attiecības, stāstīt par sevi un piedāvāt autentiskas pieredzes – tieši tās japāņu ceļotājs novērtē visaugstāk.
Par “EXPO 2025 Osaka”
“EXPO 2025 Osaka” ir pasaulē nozīmīgākā valsts tēla veidošanas un eksportspējas veicināšanas izstāde, kas risina ne tikai ekonomiskus, bet arī pasaulei nozīmīgus sociālos jautājumus. Izstādē piedalās 159 valstis, 7 starptautiskas organizācijas un plānots, ka to apmeklēs vairāk nekā 28 milj. apmeklētāju no visas pasaules. Izstāde ir vieta, kurā gan apskatīt valstu un reģionu prezentējošu ekspozīciju, gan arī, apvienojot pasaules zināšanas un idejas, radīt jaunas tehnoloģijas un inovācijas globālu problēmu risināšanai. Pamattēma izstādei ir “Nākotnes sabiedrības veidošana mūsu dzīvei” (Designing Future Society for Our Lives), savukārt Baltijas paviljona apakštēma ir “Dzīvību glābšana” (Saving Lives), kura fokusējas uz dzīves kvalitātes uzlabošanu ar jaunāko tehnoloģiju palīdzību, ievērojot augstus vides standartus. Lai sasniegtu gan valsts tēla atpazīstamības, gan eksportspējas veicināšanas mērķus, papildus Latvijas dalībai “Expo 2025 Osaka” tiek organizēta plaša biznesa programma, kas piedāvā Latvijas uzņēmumiem piedalīties nozaru izstādēs, pasākumos un tirdzniecības misijās Japānā.
Par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA)
Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) veicina Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, eksporta izaugsmi un investīciju piesaisti, kā arī attīsta tūrisma nozari un īsteno valsts tēla politiku. LIAA darbojas kā valsts partneris uzņēmējdarbības attīstībā – no idejas līdz starptautiskiem tirgiem. Ar plašu pārstāvniecību tīklu ārvalstīs un reģionālajiem biznesa centriem Latvijā, LIAA palīdz uzņēmumiem augt un pozicionēt Latviju kā drošu, inovatīvu un atvērtu valsti pasaules ekonomikā.
1 Vairāk informācijas skatīt šeit.
2 “Forwardkeys” datubāzes sniegtā informācija.



