DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika
1
1

No EXPO līdz veikalu plauktiem: Latvijas pārtikas zīmoli gūst atzinību Japānā

Publicitātes attēls.

Latvijas pārtikas uzņēmumi arvien pārliecinošāk sevi piesaka Japānā – tirgū, kas bieži tiek raksturots kā viens no prasīgākajiem un konservatīvākajiem pasaulē. Tomēr eksporta rezultāti, interese un atsauksmes par vietējiem produktiem liecina, ka Latvijai ir ko piedāvāt. Par to varēja pārliecināties arī “EXPO 2025 Osaka” īpaši izstrādātās biznesa programmas ietvaros notikušajās aktivitātēs, kurās sevi veiksmīgi prezentēja vairāk nekā 20 Latvijas pārtikas uzņēmumu. Īpaši veiksmīgs šis gads eksportā uz Japānu bija tādiem Latvijas pārtikas uzņēmumiem kā “Pure Chocolate”, “Tālava” un “Plūkt”.

Rudens izskaņā Latvijā viesojās arī Japānas mediji, kuri atzinīgi novērtēja vietējās izcelsmes ražojumus, uzsverot, ka tie ir ne vien izcili garšīgi, bet arī ilgtspējīgi – tas ir aspekts, kuru japāņi mūsdienās novērtē arvien vairāk. Šādi Latvija atšķiras pat starp pasaules lielajiem tirgus spēlētājiem, un tieši šī kombinācija – garšas nianses, ilgtspēja un pārliecinošs stāsts par produktu – kļuvusi par mūsu uzņēmumu lielāko trumpi.

Tirgus, kurā svarīgs katrs iepakojuma locījums

Japānas pārtikas tirgus ir unikāls – no vienas puses ļoti inovatīvs, no otras – dziļi tradīcijās balstīts. Kā pieredzē dalās uzņēmuma “Tālava” eksporta un biznesa attīstības vadītāja Guna Rubene, japāņiem ēdiens un dzērieni ir dzīves filozofijas daļa: rituāli, izcelsme, stāsts un detaļas ir tikpat svarīgas kā garša. Pat tādas nianses kā vāciņa izskats vai iepakojuma atvēršanas sajūta tiek pamanītas un novērtētas. Estētiskai un pārdomātai iepakojuma formai bieži ir tikpat liela nozīme kā saturam, tāpēc arī tam ir jābūt teju perfektam – bez locījumiem, bojājumiem, skrāpējumiem.

Tieši šī niansētā uztvere par katru detaļu nosaka arī augstās prasības. Fakts, ka vairākiem Latvijas uzņēmumiem izdevies ne tikai iekļūt Japānas tirgū, bet arī tajā nostiprināties, ir būtisks mūsu pārtikas nozares kvalitātes apliecinājums.

Uzņēmums “Rāmkalni Nordeco” Japānā strādā jau astoņus gadus, un tā vadītājs Viktors Grūtups atzīst: “Tirgus ir liels, prasīgs, bet stabils. Ja izdodas ienākt tirgū, tad var strādāt ilgi un veiksmīgi. Japāņu pircēji un sadarbības partneri ir ļoti lojāli, bet produktu kvalitātei un servisam jābūt visaugstākajā līmenī.

Uzņēmums uz Japānu eksportē dzērveņu sukādes. To ražošanai tiek pielietota īpaša tehnoloģija, kas ir dārgāka un laikietilpīgāka, bet tāpēc ogas ir sulīgākas, košākas, garšīgākas, un japāņi to novērtē.

Latvijas stāsti, kas aizrauj

Japānas tirgū liela nozīme ir arī uzņēmuma vai produkta stāstam. Tā kā Japānas kultūrā augstu vērtē kolektīvismu un ģimenes tradīcijas, tas palīdzēja ģimenes uzņēmumam “Plūkt” iekarot japāņu sirdis. Uzņēmuma vadītāja Māra Lieplapa stāsta, ka japāņus fascinē Ziemeļeiropas savvaļas tēju stāsts – roku darbs, savvaļas augi – tas japāņiem ir eksotiski, jo viņu tējas kultūra balstās citās tradīcijās.

“Japānas tirgus ir ļoti piesātināts. Viņiem ir pieejams burtiski viss, tāpēc japāņu klienti meklē kaut ko unikālu, atšķirīgu un svarīgi, lai tā atšķirība ir būtiska un acīmredzami nokomunicēta,” atzīst M. Lieplapa. “Savvaļas augi un to plūkšana ar rokām ir absolūti ekskluzīva pieredze japāņu sabiedrībai. Mūsu tējas viņiem ir kā vieglas, ziedošas, aromātiskas garšas starp piesātinātajām zaļajām un melnajām tējām.”

Dalība tirdzniecības misijā Japānā būtiski palielinājusi “Plūkt” atpazīstamību un pārdošanas rādītājus Japānas tirgū, stiprinot zīmola klātbūtni vienā no uzņēmuma stratēģiskajiem eksporta tirgiem. EXPO laikā apmeklētājus īpaši ieinteresēja tējas meistarklases un ekskursijas “Plūkt” pļavās, kas potenciāli paver jaunas iespējas attīstīt tūrisma nišu, papildinot jau esošo tradīciju Madonas novadā regulāri uzņemt tējas meistarus un herbologus no Japānas un Dienvidkorejas.

Arī uzņēmuma “Tālava” dabīgie dzērieni un sidri Japānā izraisīja negaidīti lielu interesi – dalība izstādē un EXPO ietvaros organizētajā tirdzniecības misijā uzņēmumam devusi taustāmus rezultātus – iegūti vairāki nozīmīgi kontakti ar potenciālajiem partneriem un uzņēmuma produkcija jau tiek eksportēta uz Tokiju. Sidrs Japānā vēl ir nišas kategorija, jo nav tik labi pazīstams kā vīns vai alus, un tieši šis jaunums piesaistīja pircējus. Japāņus uzrunāja dabīgums, tīrība un svaigās Latvijas augļu – ābolu, rabarberu un cidoniju – garšas, kas atšķīras no vietējām garšu tradīcijām.

Vēl viens veiksmes stāsts ir uzņēmums “Pure Chocolate”, kas Japānā darbojas jau astoņus gadus. Uzņēmuma šokolādes trifeļu kvalitāte un dizains izturējuši ļoti stingru atlasi. Produkcija jau šobrīd tiek tirgota prestižajā “Seijo Ishii” mazumtirdzniecības ķēdē. “Pure Chocolate” nav nācies radīt īpaši pielāgotas garšas Japānas tirgum – japāņi izvēlējušies to, kas jau ir iemīļots un vizuāli izsmalcināts. Tas apliecina, ka Latvijas šokolāde spēj konkurēt ar pasaules labākajiem zīmoliem.

Japāna palīdz iekļūt arī citos tirgos

Lai arī Latvijas pārtikas preču eksporta apjomi vēl nav tik lieli kā Eiropā, Japānas tirgus ietekme uz zīmola prestižu ir milzīga – tur iekļūt spēj tikai ražotāji ar perfekti izstrādātām garšām, stāstu un reputāciju.

Kā atzīst “Pure Chocolate” pārstāvis Rihards Zvērs, lai gan uzņēmuma realizācijas apjoms Japānas tirgū nav tik liels, klātesamība Japānas tirgū ir nozīmīgs uzņēmuma kvalitātes apliecinājums un ceļ uzņēmuma reputāciju. Fakts, ka uzņēmums spēj nodrošināt Japānas muitas un pārtikas drošības institūciju prasības, izmantoto izejvielu kvalitāti, izcelsmi un sertifikāciju, liecina par uzņēmuma profesionalitāti un atbilstību visaugstākajiem kvalitātes standartiem, jo ne visiem tas izdodas. Tas palīdz attīstīt biznesu arī citviet pasaulē.

Pārtikas nozare – viens no Latvijas spēcīgākajiem eksporta stāstiem

Latvijas pārtikas nozare ir viena no dinamiskākajām eksporta jomām – īpaši pārstrādātie pārtikas produkti, dzērieni, bioloģiskie produkti un nišas pārtika.

Daudzi Latvijas uzņēmumi jau strādā Āzijas reģionā, un Japāna kļūst par arvien nozīmīgāku tirgu. Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka pārtikas preču eksporta vērtība no Latvijas uz Japānu 20 gadu laikā ir izaugusi no 0,5 miljoniem eiro 2005. gadā līdz 6,8 miljoniem 2024. gadā. Šobrīd pārtikas preču eksporta īpatsvars kopējā Latvijas preču eksportā uz Japānu veido apmēram vienu desmito daļu. Lielākās preču grupas ir augļi un dārzeņi, zivis un zivju produkti, graudaugi un maizes izstrādājumi, kā arī dzērieni.

EXPO biznesa programmas ietvaros īstenotā pārtikas uzņēmumu tirdzniecības misija Japānā – uzņēmumu dalība vienā no lielākajām pārtikas un dzērienu industrijas izstādēm Āzijā “FoodEx Japan”, prezentācijas un tikšanās ar potenciālajiem biznesa partneriem – bija vēl viens nozīmīgs solis Latvijas pārtikas zīmoliem šī tirgus iekarošanā. Tirdzniecības misijā Japānā piedalījās tādi vietējie uzņēmumi kā “Dobeles dzirnavnieks”, “Maiznīca Flora”, “Pērnes”, “Plūkt”, “Rāmkalni Nordeco”, “Tālava”, “Pure Chocolate”, “Skrīveru saldumi”, “LatEkoFood”, “Baltic Seaberry”, “The Beginnings”, “Tukuma piens” un citi. Arī nākamgad norisināsies šīs nozares izstāde, kurā, līdzīgi kā šogad, piedalīsies ap 15 Latvijas uzņēmumu.

Lielā japāņu interese apliecināja – Latvija spēj piedāvāt kaut ko tādu, kas pat ļoti prasīgā un piesātinātā Japānas tirgū izceļas un tiek novērtēts.

Par “EXPO 2025 Osaka”

“EXPO 2025 Osaka” ir pasaulē nozīmīgākā valsts tēla veidošanas un eksportspējas veicināšanas izstāde, kas risina ne tikai ekonomiskus, bet arī pasaulei nozīmīgus sociālos jautājumus. Izstādē piedalās 159 valstis, 7 starptautiskas organizācijas un plānots, ka to apmeklēs vairāk nekā 28 milj. apmeklētāju no visas pasaules. Izstāde ir vieta, kurā gan apskatīt valstu un reģionu prezentējošu ekspozīciju, gan arī, apvienojot pasaules zināšanas un idejas, radīt jaunas tehnoloģijas un inovācijas globālu problēmu risināšanai. Pamattēma izstādei ir "Nākotnes sabiedrības veidošana mūsu dzīvei" (Designing Future Society for Our Lives), savukārt Baltijas paviljona apakštēma ir “Dzīvību glābšana” (Saving Lives), kura fokusējas uz dzīves kvalitātes uzlabošanu ar jaunāko tehnoloģiju palīdzību, ievērojot augstus vides standartus. Lai sasniegtu gan valsts tēla atpazīstamības, gan eksportspējas veicināšanas mērķus, papildus Latvijas dalībai "Expo 2025 Osaka” tiek organizēta plaša biznesa programma, kas piedāvā Latvijas uzņēmumiem piedalīties nozaru izstādēs, pasākumos un tirdzniecības misijās Japānā.

Par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru (LIAA)

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) veicina Latvijas uzņēmēju konkurētspēju, eksporta izaugsmi un investīciju piesaisti, kā arī attīsta tūrisma nozari un īsteno valsts tēla politiku. LIAA darbojas kā valsts partneris uzņēmējdarbības attīstībā – no idejas līdz starptautiskiem tirgiem. Ar plašu pārstāvniecību tīklu ārvalstīs un reģionālajiem biznesa centriem Latvijā, LIAA palīdz uzņēmumiem augt un pozicionēt Latviju kā drošu, inovatīvu un atvērtu valsti pasaules ekonomikā.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI