Koris saņem “Grand Prix” – Alikantes provinces ekselences balvu – 10 000 eiro apmērā un trofeju par iegūto augstāko kopējo punktu skaitu Habanēras un Polifonijas kategorijās konkursa finālā un Zelta diplomu, izcīnijis 1. vietu kategorijā “Habanēra” un saņēmis “Ricardo Lafuente” godalgu 12 000 eiro apmērā un trofeju, izcīnījis 1. vietu kategorijā “Polifonija” un saņēmis “Juan Aparicio” godalgu 10 000 eiro apmērā un trofeju, savukārt kora “Balta” mākslinieciskā vadītāja Māra Marnauza saņēmusi labākās diriģentes “Jose Hodar Talavera” balvu, trofeju un godu diriģēt konkursa laureātu apvienotā kopkora izpildījumā obligāto habanēru – komponista Mario Ignacio Bustillo dziesmu “Torrevieja es asi”.
“Koris konkursam sāka gatavoties intensīvos kora mēģinājumos pēc mums veltītā fascionējošā Riharda Zaļupes jaundarba “Mana Lūgsna” pirmatskaņojuma 2025. gada 6. aprīlī Rīgas Domā. Konkursi ir svarīgi kora attīstībai un pieredzes gūšanai. Tie arī ļoti saliedē dziedātājus cilvēciski, stiprina atbildību, pacietību un kopīgā mērķa apziņu. Gatavojoties konkursam, nedomāju par to, vai iegūsim godalgas, jo zināju, ka konkurss ir ļoti augsta līmeņa un visi kori būs ļoti spēcīgi. Vēlējos, lai izdarām maksimāli, ko spējam, lai nodziedātu, cik labi vien varam. Mēs mēģinājām daudz, arī Spānijā viesnīcas numuriņos pa balsu grupām notika vokālās nodarbības ar Ingu Šļubovsku-Kancēviču un slīpējām tehniskos un mākslinieciskos smalkumus. Katru dienu tikai vienu stundu mēs varējām dabūt telpu, kur kopā izdziedāt konkursa programmu. Mani ļoti iepriecināja kora dziedātāju vēlme pavadīt daudzas stundas mēģinājumos katru dienu, kaut ārā valdīja īsta atvaļinājuma atmosfēra – jūra, saule, baseins, tuvumā esošie tūrisma objekti un unikālais rozā sāls ezers. Vēl joprojām grūti aptvert uzvaru konkursā un daudzās balvas. Tādi panākumi negadās bieži dzīves laikā, tāpēc uzskatu šo par vēsturiski nozīmīgu sasniegumu gan kora vēsturē, gan savā darbā. Nozīmīgu ieguldījumu kora dziedāšanas prasmes pilnveidē deva izcilo operas solistu un vokālo pedagogu Ilonas Bageles un Ingas Šļubovskas-Kancēvičas regulārās vokālās meistarklases. Skatuves kustības un aktiermeistarību kora dziedātājas apguva lieliskās horeogrāfes Lilijas Liporas nodarbībās, kura izveidoja un iestudēja horeogrāfiju konkursa programmai,” atklāj kora diriģente Māra Marnauza.
Koris “Balta” un tā diriģente saņēma ļoti daudz atzinīgus vārdus gan no žūrijas locekļiem, gan klausītājiem. Īpaši tika atzīmēta kora “Balta” vokālā kultūra, kopskanējuma ansamblis, emocionāli izjustā frāzēšana, muzikalitāte un satura spilgtā atklāsme.
Konkursa ietvaros notika arī seminārs visiem koru dziedātājiem, diriģentiem, konkursa žūrijai un organizatoriem, kurā katra kora diriģents iepazīstināja ar savas valsts kora dziedāšanas tradīcijām un izpildīja vienu pārstāvētās valsts komponista dziesmu. Diriģente Māra Marnauza prezentēja latviešu kora dziedāšanas nozīmīgāko tradīciju – Dziesmu svētkus un kopā ar kori “Balta”, operas solisti Ingu Šļubovsku-Kancēviču un kora solisti Līvu Ozolu izpildīja Ērika Ešenvalda “O salutaris Hostia”, saņemot aplausu ovācijas. Seminārs bija ļoti nozīmīgs kora dziedāšanas kultūras apmaiņas pasākums, kurā tika gūta vērtīga pieredze, tika nodibināti kultūras sakari turpmākai sadarbībai ar citām dalībvalstīm.
71. Starptautiskais habanēras un polifonijas koru konkurss Torevieja, Spānijā, notika no 2025. gada 20. līdz 26. jūlijam. Konkursa unikalitāti raksturo tā norise kopš 1955. gada. Tas ir vienīgais koru konkurss pasaulē, kas pastāvīgi jau 70 gadus kopj un attīsta unikālo habanēras žanru. Konkursa mākslinieciskā komiteja izvērtē koru pieteikumus, kas ietver kora ierakstus, iepriekš gūtos sasniegumus citos koru konkursos, iesniegtās programmas oriģinalitāti un grūtības pakāpi.
Šogad konkursā tika uzaicināti piedalīties izcili deviņi kori no Ukrainas, Dienvidkorejas, Kolumbijas, Slovēnijas, Ķīnas, Spānijas un Latvijas. Visiem koriem, no galvas izpildot programmas, bija obligāti jāuzstājas divās konkursa kategorijās – Habanēras kategorijā, kas ietvēra trīs habanēru izpildījumu spāņu valodā, t.sk. obligātā skaņdarba izpildījumu, kas tiek speciāli jaunradīts katram konkursam un Polifonijas kategorijā, kas paredz katras pārstāvētās valsts komponistu kora mūzikas izpildījumu. Koris “Balta” izpildīja Pētera Vaska un Andra Sējāna skaņdarbus, popularizējot latviešu kora dziedāšanas kultūru un valodu.
Spāņu žurnālists un fotogrāfs Tomass Ortizs (Tomas Ortiz) ļoti spilgti raksturo kora uzstāšanos: “Kora “Balta” interpretācija bija ne tikai tehniski precīza, bet tā bija arī estētiska kopības pieredze. Katrs iesākums, katra frāze, katrs dinamikas niansējums tika savīts ar smalkām horeogrāfijas kustībām, integrētām ar skatuvisku inteliģenci, kas nevis novērš uzmanību, bet gan to pastiprina. Minimāla, dabiska, gandrīz rituāla deja, kas pavadīja mūzikas tekstu tā, it kā dziedātu viss ķermenis. Zāle, pārpildīta ne tikai ar skatītājiem, bet arī ar gaidām, pārvērtās emocionālā rezonansē. Sākums bija cienīgs, atturīgs, nosvērts – gluži kā rītausma, kas sola, bet vēl neatklāj. Taču noslēgums bija apoteotisks, skaidrs, gandrīz kinematogrāfisks, kas izraisīja spēcīgas ovācijas. Nav pārspīlēti teikt, ka Torreviejā tika piedzīvots viens no retajiem mirkļiem, kad kora māksla, jutīga diriģēšana un mākslinieciska fotogrāfija apvienojas, lai iemūžinātu to, kas citkārt ir pārejošs.”
Kora “Balta” dziedātājas raksturo konkursa laikā gūtās emocijas un pieredzi:
“Bija prieks pārstāvēt un ar lepnumu parādīt Latvijas kora mūzikas kultūru. Bija fantastiski satikt korus no visas pasaules, baudīt viņu atšķirīgās mūzikas intonācijas, ritmus. Apbalvošana bija “interesanta”, jo ik pa laikam saka “Balta”, mēs kliedzam un aplaudējam, bet īsti nesaprotam par ko, jo apbalvošana netika tulkota. Tikai tad, kad aptvērām uzvaras apmērus, iestājās šoks un pārsteigums!” (Arta)
“Tas bija dvēseliski bagātinošs un iedvesmojošs ceļojums, kuru atcerēsimies vēl ilgi. Spānijas cilvēku sirds siltums bija kā dāvana mūsu korim. Tiešām var iegūt visu ko vēlies, ja tiek ieguldīts laiks, darbs un dvēsele.” (Līva)
“Īpaši saviļņoja skatītāju nerimstošie aplausi, kad sajūti patiesi aizkustinātas klausītāju sirdis un aizmirstas konkursa satraukums un nešķiet svarīgi rezultāti.” (Laura)
“Īpaši emocionāls mirklis bija dzirdēt mūsu mazās Latvijas tik ļoti iemīļotā komponista Ērika Ešenvalda darbu kolumbiešu jauktā kora izpildījumā.” (Elīna)
“Siltā uzņemšana, publikas nerimstošie aplausi, kā arī fakts, ka pasaulē pazīst un izpilda latviešu komponistu mūziku, aizkustināja līdz sirds dziļumiem.” (Sanita)
“Kora mākslinieciskās vadītājas Māras Marnauzas darba spējas un disciplīnas esamība rada ļoti profesionālu vidi, lai kora dziedātājam būtu vieglāk apgūt kora repertuāru un attīstītu savu vokālo prasmi.” (Beāta)
“Dalība šajā konkursā bija patiesi neaizmirstams un emocijām piepildīts ceļojums. Gatavošanās periods bija intensīvs, prasot no mums ne tikai muzikālu precizitāti, bet arī dvēseles dziļumu un patiesu atdevi. Īpašs paldies mūsu kora mākslinieciskajai vadītājai par viņas darbu un spēju iedvesmot, kā arī par viņas pacietību. Šis konkurss paliks mūsu atmiņās kā pieredze, kas vieno un iedvesmo!” (Eva)
“Konkursā nodziedot latviešu tautas dziesmu “Saulīt’ vēlu vakarāi” Andra Sējāna apdarē, klausoties nebeidzamajos klausītāju aplausos, atkal kamols kaklā un asaras birst…kaut arī šis darbs Baltas repertuārā jau ilgus gadus, katru reizi, izpildot šo darbu publikai, ir īpašs aizkustinājums. Šis darbs ir kļuvis par Baltas vizītkarti un diriģentes Māras niansētajā interpretācijā aizkustina līdz sirds dziļumiem.” (Elīna)
Kora “Balta” dalību konkursā atbalstīja Valsts Kultūrkapitāla fonds, Latvijas Universitāte, Kultūras un izglītības atbalsta biedrība, kā arī Torreviejas pilsētas pašvaldība.
Par kori “Balta”
Koris “Balta” dibināts 1999. gadā un ir viens no labākajiem Latvijas sieviešu koriem. XXVII (2023), XXVI (2018) Vispārējo latviešu Dziesmu svētku koru konkursa finālā tas ieguva 1. vietu Sieviešu koru kategorijā, XXV (2013) Vispārējo latviešu Dziesmu svētku koru konkursa finālā Balta ieguva Lielo balvu un 1. vietu Sieviešu koru kategorijā. Arī starptautiskā mērogā koris Balta ir apliecinājis savu augsto profesionalitāti iegūstot Grand Prix un Zelta medaļu Interkultur starptautiskajā koru konkursā Nāciju Grand Prix Riga (2017), godalgas 48. Starptautiskajā Tolosas koru konkursā, Spānijā (2016), 1. Starptautiskajā Baltijas jūras koru konkursā Jūrmalā (2016), 14. Starptautiskajā kamerkoru konkursā Marktoberdorfā (2015). Kora mākslinieciskā vadītāja Māra Marnauza ir Dziesmu svētku virsdiriģente (2023; 2018; 2013), Dobeles un Saldus novadu koru virsdiriģente, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas profesore, zinātņu doktore mūzikas pedagoģijā.