DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
10. jūnijā, 2025
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Latvija piedalīsies TIMSS 2027 vispasaules pētījumā – novērtēs skolēnu zināšanas un ieviestā izglītības satura ietekmi

FOTO: Freepik.

Šodien, 10. jūnijā, valdība atbalstīja Latvijas dalību Starptautiskajā matemātikas un dabaszinātņu izglītības attīstības tendenču pētījumā TIMSS 2027 (Trends in International Mathematics and Science Study). Tas paredz novērtēt 4. klašu skolēnu matemātikas un dabaszinātņu kompetences 2027. gadā. Rezultāti ļaus salīdzināt skolēnu sniegumu ar 2023. gada datiem un izvērtēt izmaiņu ietekmi, kas ieviestas izglītības saturā.

Sagatavošanās darbus šim, 2027. gada pētījuma ciklam, starptautiskā pētnieku kopiena uzsāk jau šogad. Latvijas dalība pētījumā būs iespējama, pateicoties iepriekš ietaupītiem līdzekļiem un Eiropas Komisijas Erasmus+ programmas atbalstam, kas nodrošina Eiropas Savienības (ES) valstu dalību starptautiskajos izglītības pētījumos.

Iepriekšējā TIMSS ceturto klašu jeb vidēji 10 gadus vecu skolēnu kompetenču pētījumā 2023. gadā piedalījās 59 valstis no visas pasaules, ieskaitot 22 ES dalībvalstis (nepiedalījās Austrija, Horvātija, Grieķija, Igaunija, Luksemburga un Malta). Latvijas skolēnu vidējais sniegums ir augstāks par pētījuma dalībvalstu vidējo sniegumu un augstāks par ES valstu vidējo sniegumu kā matemātikā, tā dabaszinātnēs. Tomēr, salīdzinot ar 2019. gada rezultātiem, Latvijas skolēnu sniegumā bija novērojams kritums, kas tiek skaidrots ar ilgākiem nekā citās valstīs attālināto mācību periodiem 2020. un 2021. gadā.

TIMSS 2027 būs īpaši nozīmīgs, jo pētījumā piedalīsies bērni, kuri mācījušies jau atbilstoši pilnveidotajam izglītības saturam. Tas dos iespēju objektīvi novērtēt pārmaiņu ietekmi uz skolēnu zināšanām.

Papildus matemātikas un dabaszinātņu kompetenču vērtējumiem skolās pētījums veic skolotāju, skolēnu un viņu vecāku anketēšanu, apkopojot plašu informāciju par kontekstuālajiem faktoriem skolā un mājās, kas ir saistīti ar mācīšanos un skolēnu sasniegumiem. Anketās tiek apkopota informācija par izglītības sistēmas organizāciju, skolēnu mājas vidi un atbalstu mācībām tajā, skolas klimatu un resursiem, kā arī to, kā ikdienā mācības notiek klasēs.

Dalība starptautiskajos salīdzinošajos izglītības pētījumos ir viens no pasākumiem, ko Izglītības un zinātnes ministrija ar ES fondu atbalstu īsteno, lai veidotu ilgtspējīgu un efektīvu izglītības sistēmu un tās resursu pārvaldību.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI