DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Informē par paveikto labbūtības uzlabošanai izglītības jomā Rīgas pašvaldībā

Ceturtdien, 8,maijā, Izglītības, kultūras un sporta komitejā tika prezentēts paveiktais saistībā ar labbūtību izglītības jomā, kas sevī ietver pozitīvu attieksmi pret skolu un mācībām, kā arī vispārēju apmierinātību ar mācībām un izglītības iestādi. Tai ir būtiska nozīme, lai mazinātu priekšlaicīgu skolas pamešanu un uzlabotu mācīšanās prasmes un motivāciju.

“Labbūtība izglītības jomā ir skolēnu akadēmisko sasniegumu jautājums, jo paredz visaptverošu pieeju, kas veicina emocionālo, sociālo un fizisko veselību, nodrošinot katram bērnam drošu, iekļaujošu un atbalstošu vidi mācībām un personīgai izaugsmei. Rīga piedāvā atbalsta iespējas skolām, izmantojot IZM apstiprinātās un pārbaudītās skolēnu labbūtību veicinošās programmas, nodrošinot finansējumu un iespēju ieviest audzēkņu vajadzībām visatbilstošākās pieejas. Šobrīd tiek īstenoti dažādi pilotprojekti, tostarp starptautiska sadarbība projektā "Veselīga maltīte ikvienam skolēnam", kas veicina inovācijas un uzlabo skolēnu labbūtību. Rīgas pašvaldība sniedz daudzveidīgu atbalstu izglītības iestādēm, nodrošinot sistēmas izveidi un dokumentu izstrādi, situācijas noskaidrošanu ar anketēšanu, seminārus un mācības pedagogiem un skolēniem, kā arī finansējumu labbūtības sekmēšanas un vardarbības prevencijas programmām. Tiek īstenoti projekti un sniegts atbalsts ārkārtas situāciju risināšanā, veidojot pielāgotu, drošu un atbalstošu mācību vidi katram bērnam,“ saka Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Laima Geikina.

Skolēnu labbūtību veicinoši faktori ir pozitīvo emociju pārsvars, prasme sasniegt mērķus, iesaiste mācību procesā, piederības izjūta skolai un klasei. Vienlaikus pastāv arī apdraudošie faktori, piemēram, stress, nepietiekami mācību vērtējumi, atstumšana, trauksme, depresija un pārmērīga mācību slodze.

Labbūtības mērīšana ir iekļauta nacionāla līmeņa plānošanas dokumentos un normatīvajā regulējumā, kas nosaka izglītības iestādēm pienākumu veicināt izglītojamo labbūtību, kā arī labbūtība tiek vērtēta izglītības iestāžu akreditācijā.

Izglītības, kultūras un sporta departamenta pārstāvji informēja, ka skolās tiek veidota vienota izpratne par drošu un labvēlīgu vidi, labu uzvedību un savstarpējo cieņu. Visi skolas darbinieki līdzīgi un konsekventi ievēro šos noteikumus, izprotot savu lomu bērnu aizsardzības un vienlīdzības veicināšanā.

Skolu akreditācijas ziņojumu rezultāti parāda, ka lielākā daļa skolu ir labi vai ļoti labi novērtētas “drošības un psiholoģiskās labklājības”, kā arī “vienlīdzības un iekļaušanas” jomās.

2024.gadā Bērnu aizsardzības centrā tika saņemts 151 iesniegums par iespējamiem bērnu tiesību pārkāpumiem Rīgas skolās, no kuriem daļa neapstiprinājās. Sūdzību rezultātā skolām tika uzdots ciešāk sadarboties ar Sociālo dienestu, iesaistot vecākus, lai uzlabotu bērnu tiesību ievērošanu.

Izglītības, kultūras un sporta departaments sniedz atbalstu izglītības iestādēm, ar situācijas noskaidrošanu, organizē seminārus un mācības, kas aptver tēmas no vardarbības mazināšanas līdz sadarbībai ar pusaudžu vecākiem. Tiek nodrošināti specializēti semināri skolu komandām par bērnu seksuālās izmantošanas novēršanu. Ir izstrādāti vardarbības risināšanas algoritmi, kas ietver rīcības plānus skolām, tai skaitā Bērnu aizsardzības centra algoritmus un Veselības ministrijas vadlīnijas.

Tiek pievērsta uzmanība arī pedagogu un skolu komandu labbūtībai organizējot izglītojošus seminārus, kas aptver dažādas tēmas no personiskās izaugsmes līdz emocionālās izdegšanas novēršanai.

Lai pētītu labbūtības aspektus skolās, laika periodā no 2022. līdz 2024. gadam pēc 15 skolu iniciatīvas tika īstenotas 29 individuālās aptaujas, kā arī  Izglītības, kultūras un sporta departamenta Izglītības pārvaldes iniciētas aptaujas individuālām izglītības iestādēm, ņemot vērā nepieciešamību izzināt atsevišķus labbūtības aspektus.

Pagājušā gada rudenī tika veikta aptauja par drošību skolā, kurā piedalījās  21 302 pamatskolas un vidusskolas skolēni. Rezultāti liecina, ka lielākā daļa respondentu skolā jūtas droši vai ļoti droši. Tāpat lielākā respondentu daļa norāda, ka nekad nav sastapušies ar vardarbību. Savukārt 22% respondentu norādīja, ka ir saskārušies ar kādu no vardarbības veidiem - emocionālo vardarbību, fizisko vardarbību vai seksuālo uzmākšanos. No tiem lielākais respondentu skaits, norādījis, ka ir saskārušies ar emocionālo vardarbību vienaudžu starpā.

Kā viens no projektiem, kas ir veicinājis labbūtību, ir higiēnas pakešu nodrošināšana skolās. 2024./2025. mācību gada pirmajos trīs mēnešos 42 Rīgas skolās tika nodrošināta higiēnas pakešu izsniegšana 9360 meitenēm no 5.-12.kasei. Kopējais finansējums trim mēnešiem bija 25 632 eiro. Kopumā visas skolas ar piešķirto finansējumu higiēnas pakešu iegādei un pieejamību skolas meiteņu tualetēs ir apmierinātas. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI