DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Valsts aizsardzība

Militarizētās tēlniecības kompozīcijas izveides kļūdas – sasteigta plānošana un formāla pieeja

FOTO: NBS.

Aizsardzības resorā īstenotā militarizētās tēlniecības kompozīcijas izstrāde pie Ādažu militārās bāzes vairāku gadu garumā liecina par problēmām savlaicīgā plānošanā, uzraudzībā un komunikācijā. Projekta sekmīgai īstenošanai bija nepieciešama iedziļināšanās un iesaistīto pušu praktiska līdzdalība, rūpīgāka un koordinētāka Nacionālo bruņoto spēku (NBS), Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra (VAMOIC) un Aizsardzības ministrijas pieeja. Tas konstatēts Valsts kontroles situācijas izpētē, kurā vērtēta militarizētās kompozīcijas būvniecības plānošana un īstenošana, aizsardzības resora būvniecības projektu plānošanas un īstenošanas process, kā arī Aizsardzības ministrijas izveidotā iekšējā kontrole pār būvniecības projektiem. Citu īstenoto būvniecības projektu process netika vērtēts.

ĪSUMĀ

  • Valsts kontrole sagatavojusi situācijas izpētes ziņojumu par militarizētās tēlniecības kompozīcijas izveidi pie Ādažu militārās bāzes.
  • Militarizētās tēlniecības kompozīcijas projekta īstenošanā nav konstatēti tiesību aktu pārkāpumi, tomēr tā norisē atklājas plānošanas, uzraudzības un komunikācijas problēmas.
  • Projekts tika klasificēts kā laukuma būvniecība, nevis tēlniecības objekts, un tas varēja ietekmēt projekta kritisku izvērtēšanu.
  • Projekta sekmīgai īstenošanai bija nepieciešama rūpīgāka izvērtēšana, ciešāka sadarbība un labāka koordinācija starp NBS, VAMOIC un Aizsardzības ministriju.

Militarizētās tēlniecības kompozīcijas izveide aizsākās 2020. gadā ar sasteigtu NBS priekšlikumu veidot tēlniecības kompozīciju ar militārās tehnikas novietošanu, pamatni, apgaismojumu un laukumu. Lai gan vides objekta izveides process ir noritējis atbilstoši tiesību aktiem, būtisks jautājums paliek atklāts – vai šī iecere bija neatliekama un vai tā bija jāveido kā komplekss ar speciāli tēlniecības kompozīcijas vajadzībām izveidotu laukumu, kas veidoja lielāko darbu un izmaksu apjomu un kas citkārt nebūtu bijis vajadzīgs?

“No sākotnējā ierosinājuma līdz projekta pilnīgai realizācijai pagāja gandrīz pieci gadi. Galvenās problēmas bija sasteigta plānošana, nepietiekama koordinācija un uzraudzības trūkums, kā arī nespēja savlaicīgi noteikt un īstenot izejas stratēģiju no projekta. Arī pēc tam, kad 2022. gada beigās pirmā iepirkuma līgums par būvdarbu izpildi tika izbeigts izmaksu pieauguma dēļ (palielinājās par 66%), projekts netika apturēts – tika organizēts atkārtots būvdarbu iepirkums. Visi šie faktori kopumā izraisīja būtiskus termiņu kavējumus un projekta kopējo izmaksu pieaugumu no 93 650 līdz 215 404 eiro. Diemžēl ne projekta sākumā, ne tā īstenošanas gaitā aizsardzības sektorā un publiskajā telpā netika organizētas diskusijas par kompozīcijas izveidi. Tāpat projekta īstenošanas laikā netika izvērtēta iespēja, ņemot vērā jaunās ģeopolitiskās realitātes, atteikties no projekta vai to atlikt uz citu laiku. Aizsardzības ministrijā projekta uzraudzībai netika pievērsta pienācīga uzmanība. Lai gan saistībā ar to tika sagatavotas vismaz 18 Būvniecības programmas izpildes atskaites, tās bija formālas, bez padziļinātas analīzes un bez konkrētiem uzdevumiem NBS un VAMOIC,” skaidro Valsts kontroles padomes loceklis Gatis Litvins.

Vides un tēlniecības objektu veidošana, atšķirībā no laukumu būvniecības, nav ierasta prakse aizsardzības infrastruktūras izveidošanā. Attiecīgais projekts tika klasificēts kā laukuma būvniecība (autoparku un ceļu sadaļā), nevis tēlniecības objekts, jo tādu objektu klasifikācija aizsardzības resorā nav paredzēta. Minētais apstāklis varēja ietekmēt to, ka saskaņotāji un lēmumu pieņēmēji neapšaubīja laukuma nepieciešamības faktu, kā tas būtu gadījumā, ja Būvniecības programmā, atskaitēs un iepirkuma dokumentācijā būtu īpaši uzsvērts fakts tieši par tēlniecības kompozīcijas izveidošanu. Uzmanību varēja novērst arī fakts, ka šajā atrašanās vietā tika būvēts vēl cits laukums autostāvvietai.

Valsts kontroles vērtējumā, Aizsardzības ministrijai vajadzēja aktīvāk iesaistīties un sadarboties ar NBS, jo projekts bija netipisks un skāra ne tikai militāro vidi, bet arī plašāku sabiedrību. Tā vietā visi lēmumi par konceptu, apjomu un tehnisko izpildījumu tika atstāti NBS ziņā, bet ministrija tos formāli apstiprināja bez padziļinātas analīzes.

Ņemot vērā aizsardzības ministra lūgumu sniegt labās prakses ieteikumus, kā pilnveidot iekšējos procesus būvniecības jomā, Valsts kontrole sniedz viedokli, ka aizsardzības resora izveidotajai centralizētajai būvniecības un iegāžu plānošanas un īstenošanas sistēmai ir visi priekšnoteikumi sekmīgai procesu norisei. Lai novērstu līdzīgus gadījumus nākotnē, ministrijai nav jāpalielina birokrātija, bet gan efektīvāk jāpiemēro jau esošie kontroles un atskaitīšanās mehānismi. Svarīgi nodrošināt ne tikai formālu pārraudzību, bet arī pēc būtības iedziļināties un izvērtēt un praktiski iesaistīties lēmumu pieņemšanā un īstenošanā.  

INFOGRAFIKA: Militarizētās tēlniecības kompozīcijas būvniecības plānošanas un īstenošanas notikumu gaita

Situācijas izpētes ziņojums sagatavots finanšu revīzijā “Par Aizsardzības ministrijas 2024. gada pārskata sagatavošanas pareizību”.

Situācijas izpēte ir īsā laikā veikta faktu apkopošana par sabiedrībai aktuāliem jautājumiem, neizdarot secinājumus un nesniedzot ieteikumus. Situācijas izpētes ziņojumā ir tikai konstatējumi, savukārt revīzijas ziņojumā ir konstatējumi, secinājumi un ieteikumi.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI