DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
01. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Valsts pārvalde

Vienojas samazināt pieprasāmās informācijas apjomus no iedzīvotājiem un uzņēmumiem

Pirmdien, 31. martā, birokrātijas mazināšanas rīcības grupa tikās, lai vienotos par pirmajām jomām, kurās mazināt administratīvo slogu. Uzlabojumi būs sasniedzami, veicinot datu apmaiņu starp iestādēm un tādējādi samazinot iedzīvotājiem pieprasāmās informācijas daudzumu. Tāpat vienkāršojams dažādu pakalpojumu saņemšanas process un iestāžu saziņa, korespondence ar klientiem. Vienlaikus kopā sanākušie bija vienisprātis, ka risinājumi būs jārod arī pārējiem identificētajiem problēmjautājumiem.

Rīcības grupas vadītājs, Valsts kancelejas direktors Raivis Kronbergs uzsver: “Mūsu mērķis – valsts pārvaldes pakalpojumus padarīt pieejamākus gan iedzīvotājiem, gan uzņēmējiem. Vēlamies sabiedrības ikdienu vienkāršot, nevis apgrūtināt. Jau tagad redzami vairāki procesi, ko iespējams sakārtot, nenovirzot tam papildu resursus – nepieciešams tikai pieķerties un izdarīt. Tāpēc arī šajā formātā aicināju piedalīties tos, kam tiešām rūp un kas vēlas panākt izmaiņas. Paldies kolēģiem valsts pārvaldē, uzņēmēju rindās un nevalstiskajā sektorā, kas palīdz ieraudzīt problēmjautājumus un piedāvā tiem arī risinājumus!”

Sēdes laikā ministrijas, uzņēmēju pārstāvji un nevalstiskās organizācijas kopīgi lēma, ka ir vienkāršojama obligātā veselības pārbaude (OVP). Profesijās un jomās, kur nodarbinātie strādā ar pārtiku vai atrodas iekštelpās un strādā ar bērniem, jauniešiem (piem., mācību prakses laikā vai veicot brīvprātīgā darbu), iespējams, vēl dažās jomās, būtu saglabājams esošais OVP biežums, savukārt kopumā OVP regularitāte būtu pārskatāma un samazināma, tādējādi atvieglojot administratīvo slogu gan darba devējiem, gan darba ņēmējiem. Tāpat vienojās par vismaz vienu posmu saīsināt procesu, lai invaliditātes ekspertīzi saņemtu bērni, kam to jau rekomendējis Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas ārsts.  

Tāpat rīcības grupa vienojās veicināt to, ka uzņēmumi arvien vairāk izmanto elektroniskos pakalpojumus, e-adresi un uzņēmumiem pieejamie pakalpojumi tiem netiek vairs dublēti papīra formātā. Piemēram, ja uzņēmums vēstuli, paziņojumu u. tml. jau saņem e-adresē, tad šī pati informācija šim adresātam vairs netiek sagatavota arī papīra formātā un sūtīta pa pastu. Paredzēts arī paplašināt e-adreses lietotāju loku – uzņēmumiem, kurus pārstāv tikai ārvalstu pilsoņi, būs iespējams ar pilnvarotas personas starpniecību aktivizēt un arī lietot e-adresi.

Fiksēti arī vairāki procesi, ko nepieciešams vienkāršot, lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanu ar ALTUM atbalstu. Tā, piemēram, iecerēts vienkāršot attiecīgo MK noteikumu saturu, standartizēt pieteikumu veidlapas, izstrādāt vienādotas iesniegumu sagataves, kā arī vairāk izmantot valsts iestāžu rīcībā jau esošus datus ne tikai piesakoties projektiem, bet arī to īstenošanas laikā, tādā veidā mazinot arī dažādu atskaišu pieprasīšanas biežumu. Sanāksmes dalībnieki vienojās arī par uzticama uzņēmuma, institūcijas statusa ieviešanu – šīm organizācijām būtu papildu atvieglojumi, vienkāršotākas prasības projektu izpildes laikā.

Sanākušie vienojās arī par vispārīgiem uzlabojumiem informācijas apritē, neizceļot konkrētas jomas, bet kopumā veicinot principu, ka valsts pārvaldes iestādes jebkuru informāciju pieprasa tikai vienu reizi. Tātad ja iedzīvotājs vai uzņēmējs kādai iestādei vienreiz jau iesniedzis informāciju, tad viņam tā vairs nav jāiesniedz arī citai iestādei, kurai šī informācija būtu vajadzīga, jo iestādes nepieciešamības gadījumā dalīsies ar datiem savā starpā.

Rīcības grupa vienojās, ka līdz nākamajai tikšanās reizei iepazīsies ar papildu priekšlikumiem no LTRK puses, lai 7. aprīļa sanāksmē jau izvērtētu no tiem prioritāri īstenojamos.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI