Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministre Inga Bērziņa: “E-adrese ir būtisks instruments drošas un uzticamas informācijas apritē, e-adreses izveides pamatmērķis ir aizstāt papīra vēstules ar elektroniskām gadījumos, kad iestādēm jānosūta informācija un dokuments konkrētai fiziskai vai juridiskai personai. Arī fiziskās un juridiskās personas no e-adreses var sūtīt informāciju un dokumentus iestādēm, t.sk. pašvaldībām. Tas ir veids, kā padarīt mūsu saziņu ātrāku un ērtāku un uzticamāku, atsakoties no papīra dokumentiem.”
E-adrese fiziskām un juridiskām personām ir pieejama personalizētā pastkastītē portālā Latvija.gov.lv. Juridiskajām personām ir iespēja e-adresi integrēt arī ar savām lietvedības un citām sistēmām. Šobrīd ir aktivizētas vairāk kā 280 tūkst. fizisko personu e-adreses, 54 tūkst. juridisko personu e-adreses un divi tūkst. iestāžu e-adreses. Savukārt nosūtīti ir vairāk nekā 15 milj. ziņojumu.
Fiziskas un juridiskas personas, izmantojot e-adresi, no valsts reģistros atpazītiem adresātiem vienuviet saņem tikai oficiālu informāciju un dokumentus, nevis reklāmas. Fiziskas un juridiskas personas elektroniski var saņemt arī tos dokumentus, ko iestādes likumdošanas ierobežojumu dēļ nesūta uz e-pasta adresi, bet tikai papīra formātā uz pasta adresi. E-adreses izmantošana pasargā no viltvāržiem, kas izmanto iestāžu e-pasta adreses nosaukumu un daļēji vai pilnībā vilto arī e-pasta saturu. E-adresē viss sūtītais tiek šifrēts un tiek uzglabāts drošā vidē, tāpēc fiziskas un juridiskas personas ir pasargātas no privāta rakstura informācijas vai ar saimniecisko darbību saistītas informācijas ļaunprātīgas izmantošanas pārtveršanas rezultātā.
E-adreses pastkastītē portālā Latvija.gov.lv pieejamās sagataves formas fiziskajām un juridiskajām personām ļauj sagatavot un iestādēm nosūtīt arī strukturētus un mašīnlasāmus pakalpojumu pieteikumus, kā arī nosūtīt publisko iepirkumu ietvaros sagatavotus e-rēķinus. Līdz 2024. gada beigām e-rēķina sagataves forma tiks pielāgota atbilstoši Valsts kases norādījumiem e-rēķinu aprites nodrošināšanai Latvijā no 2025. gada.
Turpmākajos gados ir plānots arvien vairāk samazināt papīra dokumentu apriti un elektronisko dokumentu apriti mazāk drošajā e-pasta kanālā, aizstājot to ar dokumentu apriti e-adresē. Līdz 2027. gadam ir plānota obligātas e-adreses ieviešana fiziskajām personām, paredzot arī izņēmuma gadījumus pienākuma nepiemērošanai. Tas notiks pakāpeniski un sākotnēji noteiktām sabiedrības grupām - iestādēs nodarbinātajiem, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmas obligātajiem lietotājiem, nekustamā īpašuma īpašniekiem. 2026. gadā ir plānota arī ierobežota apmēra informācijas un dokumentu aprites ieviešana e-adresē starp juridiskajām un fiziskajām personām, sākotnēji e-rēķinu apritei. Savukārt, 2025. gadā ir plānota automātiskas e-adreses aktivizācijas ieviešana jaunajām juridiskajām personām, kā arī secīgi plānots nodrošināt pakāpenisku e-adrešu aktivizācijas procesu esošajām juridiskajām personām.