“Lai veicinātu emisiju samazināšanu transporta sektorā, tiek sperti nākamie soļi transporta nozares zaļināšanai, papildinot populāro mājsaimniecību atbalsta programmu zaļā transporta iegādei, ar atbalsta programmu uzņēmējiem, kā arī valsts un pašvaldību iestādēm. Piesaistot Modernizācijas fonda finansējumu, uzņēmēji varēs ne vien zaļināt savu autoparku, bet arī paši ražot elektroenerģiju un izmantot to transportlīdzekļa uzlādei, tādējādi rūpējoties par zemākām mobilitātes izmaksām. Tas ne vien ļaus ietaupīt uzņēmumu, valsts un pašvaldību līdzekļus par transporta degvielas izmantošanu un līdzekļus novirzīt citiem mērķiem, bet arī ērti un ātri, izmantot pašu uzlādes infrastruktūru, veicot uzlādi,” skaidro klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis.
Uz finansējumu atklātā projektu konkursa ietvaros varēs pretendēt uzņēmēji, t.sk. pašvaldību kapitālsabiedrības, pašvaldības un valsts iestādes. Uzņēmumu gadījumā uz projekta iesnieguma iesniegšanas dienu īpašumā (ne mazāk kā viens gads) ir jābūt vismaz pieciem ar fosilo degvielu darbināmiem transportlīdzekļiem (M1, M2, N1 vai N2 kategorija) un uzņēmums plāno iegādāties vismaz trīs elektromobiļus.
Modernizācijas fonda atbalsta programmas kopējais finansējums ir 5 milj. eiro. Maksimāli pieejamais atbalsts vienam projektam pašvaldībām un valsts iestādēm ir 100 tūkst. eiro, bet komersantiem – 300 tūkst. eiro.
Iegādājoties elektromobiļus, uzlādes infrastruktūra un atjaunīgo energoresursu iekārtu iegāde (saules paneļi un/vai vēja ģeneratori) tiek piedāvāta kā papildus atbalstāma aktivitāte, ļaujot projekta iesniedzējam savu projektu pielāgot pēc nepieciešamības. Uzlādes infrastruktūras ieviešana un atjaunīgo energoresursu iekārtu iegāde un uzstādīšana bez elektromobiļu iegādes netiks atbalstīta. Projekta iesniedzējam būs jāizvērtē uzlādes infrastruktūras iegādes un uzstādīšanas nepieciešamība, raugoties no esošās infrastruktūras pieejamības un lietošanas viedokļa, kā arī ekonomiskajiem aspektiem, ņemot vērā valstī esošo uzlādes infrastruktūras tīklu.
Maksimālais pieejamais atbalsts vienam elektromobilim:
Elektromobilis |
Jauns vieglais pasažieru auto (M1) |
5 tūkst. eiro |
Jauns vieglais komercauto (N1) |
7,5 tūkst. eiro |
|
Mikroautobuss (M2, N2) |
15 tūkst. eiro |
Elektromobiļu uzlādes infrastruktūras izveidei pieejamais finansējuma ir no 500 eiro līdz 25 tūkst. eiro, atkarībā no uzlādes punkta jaudas un pieejamības (publiski pieejams uzlādes punkts vai publiski nav pieejams). Savukārt saules paneļu, ietverot elektroenerģijas uzglabāšanas iekārtu - bateriju,) iegādei, izbūvei, uzstādīšanai un pieslēguma izveidei – līdz 400 eiro/kW, savukārt vēja ģeneratoru un bateriju iekārtu gadījumā – līdz 1000 eiro/kW.
Atbilstoši MK noteikumu nosacījumiem projektu īstenošana būs jāveic 18 mēnešu laikā pēc līguma spēkā stāšanās. Projekta iesniedzējs konkursa ietvaros varēs realizēt tikai vienu projektu.
Konkursu izsludinās 10 darba dienu laikā pēc MK noteikumu spēkā stāšanās. Pieteikšanās būs atvērta vismaz 30 darbdienas pēc projektu konkursa izsludināšanas. Aktuālā informāciju par projektu konkursa izsludināšanu būs pieejama Vides investīciju fonda tīmekļvietnē (www.ekii.lv)
Projektu iesniegumu vērtēšanas kārtība ir noteikta MK noteikumu X nodaļā un projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji – MK noteikumu 2. un 3.pielikumā. Projekti tiks sarindoti pēc kvalitātes vērtēšanas kritērijos augstākā iegūtā kopējā punktu skaita un priekšroka finansējuma saņemšanai tiks dota projektiem ar lielāko kopējo punktu skaitu.
Ja projekta iesniedzējs izvēlas iegādāties elektromobili konkursa ietvaros un projekta iesniedzēja īpašumā ir esošs ar iekšdedzes dzinēju darbināms transportlīdzeklis, projekta iesniedzējam ir iespēja saņemt papildus punktus kvalitātes vērtēšanas kritērijā, ja esošais transportlīdzeklis tiek norakstīts, nododot to apstrādes uzņēmumam.
Projektu iesniegumu vērtēšanu veiks SIA "Vides investīciju fonds" (VIF) izveidota projektu iesniegumu vērtēšanas komisija, kuras sastāvā būs VIF, KEM un Satiksmes ministrijas pārstāvji. iegūtā kopējā punktu skaita un priekšroka finansējuma saņemšanai tiks dota projektiem ar lielāko kopējo punktu skaitu.
Transporta sektors Latvijā ir lielākais emisiju avots, kas veido 37% no kopējā emisiju apjoma. No kopējām autotransporta sektora emisijām 2021. gadā pasažieru automašīnas radīja aptuveni 58% emisiju, bet kravas automašīnas un autobusi – 32,4%. Atbalsta programmas mērķis ir emisiju samazināšana transporta sektorā, atbalstot elektromobiļu iegādi un elektromobiļu uzlādes punktu infrastruktūras izveidi Latvijā.
Ar MK noteikumiem var iepazīties šeit!