Obligātās minimālās pretendentiem izvirzītās prasības ir šādas: augstākā akadēmiskā vai otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība atbilstoši kompetences jomai (finansēs, ekonomikā, vadībzinībās, tiesību zinātnē, inženierzinātnē) vai citā pielīdzināmā jomā. Amata pretendentu valsts valodas prasmēm ir jābūt C1 līmenī un angļu valodas prasmēm – ne zemākām par B2 līmeni. Pretendentiem jābūt ar pēdējo 10 gadu laikā gūtu darba pieredzi vidējas vai lielas kapitālsabiedrības valdes locekļa amatā vismaz trīs gadus vai padomes locekļa amatā vismaz divus gadus. Konkursam kvalificējas arī pretendenti ar vismaz trīs gadu pieredzi vadošā amatā valsts vai pašvaldības iestādē, kas atbildīga par transporta nozares politikas veidošanu vai īstenošanu pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu vai sabiedriskā transporta jomā. Tāpat pretendentiem jābūt nevainojamai reputācijai, kā arī jāatbilst ”Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma” 31. panta ceturtās daļas prasībām un likumā noteiktajiem ierobežojumiem par valsts amatpersonas statusu.
No pretendentiem tiek sagaidīta profesionālā pieredze un zināšanas atbilstoši trīs izvirzītajām atbildības jomām:
- sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas jomā, uzņēmumu un komandas vadībā, iesaistīto pušu vadībā;
- finanšu jautājumu un audita jomā, risku vadības un iekšējās kontroles sistēmas jomā;
- stratēģiju izstrādes un ieviešanas jomā un korporatīvas pārvaldības jomā.
Katrai atbildības jomai ir viena padomes locekļa amata pozīcija, un vismaz diviem konkursā izraudzītajiem padomes locekļiem ir jāatbilst neatkarīga padomes locekļa prasībām.
Padomes loceklim ar kompetenci sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas jomā, uzņēmumu un komandas vadībā, iesaistīto pušu vadībā jāatbilst šādiem kritērijiem:
- pēdējo 10 gadu laikā gūta vismaz triju gadu darba pieredze jautājumos, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu;
- ir pieredze uzņēmumu, komandas un iesaistīto pušu vadībā;
- ir zināšanas un izpratne transporta un loģistikas jomā.
Padomes loceklim ar kompetenci finanšu jautājumu un audita jomā, risku vadības un iekšējās kontroles sistēmas jomā jāatbilst šādiem kritērijiem:
- pēdējo 10 gadu laikā gūta vismaz triju gadu darba pieredze finanšu vadības jautājumos, risku pārvaldībā, iekšējās kontroles sistēmas un iekšējā audita jautājumos;
- ir pieredze investīciju piesaistē un investīciju projektu īstenošanā;
- vēlama izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu.
Padomes loceklim ar kompetenci stratēģijas izstrādes un īstenošanas jomā, korporatīvas pārvaldības jomā jāatbilst šādiem kritērijiem:
- pēdējo 10 gadu laikā gūta vismaz triju gadu darba pieredze biznesa stratēģiju izstrādē un ieviešanā un uzņēmumu korporatīvās pārvaldības jautājumos;
- ir izpratne par investīciju piesaisti, projektu plānošanu un realizāciju;
- vēlama izpratne par jautājumiem, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu.
Konkurss norisināsies trīs kārtās. Pirmās kārtas laikā nominācijas komisija izvērtēs iesniegtos dokumentus un pretendentu atbilstību obligātajām prasībām. Konkursa otrās kārtas laikā paredzētas pretendentu intervijas, kuru laikā konkursa dalībnieki nominācijas komisijai prezentēs savu stratēģisko redzējumu par AS “Pasažieru vilciens” galvenajiem nākotnes izaicinājumiem, sniegs ieskatu svarīgākajās prioritātēs un izklāstīs priekšlikumus to īstenošanai. Uz konkursa trešo kārtu izvirzītie pretendenti tiks vērtēti, pārbaudot viņu vadības kompetences: stratēģisko redzējumu, orientāciju uz attīstību, plānošanu un organizēšanu, lēmumu pieņemšanu un atbildību, pozitīvu attiecību veidošanu un uzturēšanu.
Konkursa noslēgumā visaugstāko novērtējumu guvušie pretendenti tiks izvirzīti Satiksmes ministrijai galīgā lēmuma pieņemšanai un kandidātu iecelšanai amatos. Ieņemot amatu, jaunie AS “Pasažieru vilciens” padomes locekļi saņems mēnešalgu 1936 eiro apmērā (pirms nodokļu nomaksas), savukārt no padomes locekļu vidus izvēlētā padomes priekšsēdētāja atlīdzība paredzēta 2151 eiro apmērā.
Konkursa sludinājums pieejams Valsts kancelejas tīmekļvietnē, kā arī Nodarbinātības valsts aģentūras CV/Vakanču portālā, Satiksmes ministrijas un AS “Pasažieru vilciens” mājaslapās un sociālajos tīklos.
Pretendentu nominācijas komisiju vada Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta Kapitālsabiedrību pārvaldības nodaļas vadītāja Dzintra Gasūne. Komisijas sastāvā ir Satiksmes ministrijas Valsts kapitāla daļu pārvaldības departamenta direktore Inguna Strautmane un Satiksmes ministrijas Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktora vietnieks, Dzelzceļa nodaļas vadītājs Patriks Markēvičs. Tāpat kā neatkarīgie eksperti ar balsstiesībām piesaistīti: Biedrības “Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija” (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks un Latvijas Dzelzceļnieku un satiksmes nozares arodbiedrības Darba aizsardzības nodaļas vadītājs Vladimirs Novikovs. Padomes locekļa amata kandidātu novērtēšanas un atlases procesā iesaistīts personāla atlases pakalpojumu sniedzējs SIA „ASTRAL Executive Search”.
Nominācijas procesu, sadarbojoties ar Satiksmes ministriju, vada Valsts kanceleja, jo no 2023. gada 1. marta tā pārņēma Pārresoru koordinācijas centra funkcijas, tostarp pienākumu nodrošināt nominācijas procesus valsts kapitālsabiedrību padomes locekļu atlasei.