Salīdzinot ar 2021. gada novembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 94,4 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 57,3 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 44,4 %). Šīs nozares 2021.gada oktobrī un novembrī visvairāk skāra stingrāki tirdzniecības ierobežojumi, kas tika noteikti Covid-19 infekcijas mazināšanai. Savukārt apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 14,5 %) un nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 6,0 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 30,1 %.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(2015=100)
2022. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 1,3 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 0,5 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 1,3 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 4,8 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 8,0 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 3,2 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 3,0 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 2,7 %).
2022. gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 1,0 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2022. g. novembris %, salīdzinot ar |
||
2022. g. oktobri (sezonāli koriģēts) |
2021. g. novembri (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
101,3 |
110,7 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
99,5 |
97,0 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
101,3 |
123,3 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
103,2 |
94,0 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
97,3 |
119,8 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
101,5 |
116,7 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
100,3 |
144,4 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
103,0 |
157,3 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
102,6 |
108,2 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
99,0 |
111,4 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
102,2 |
194,4 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
108,0 |
115,6 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
98,0 |
85,5 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
104,8 |
109,1 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.