2021. gadā Eiropas Inovāciju un tehnoloģiju institūts (EIT) uzsāka jaunu iniciatīvu “AII iniciatīva: Inovācijas kapacitātes stiprināšana augstākajai izglītībai”, kā mērķis ir veicināt inovācijas ekosistēmu un partnerības Eiropā, izceļot zināšanu apguves procesa lomu inovāciju radīšanā. Šīs iniciatīvas ietvaros LBTU kopīgi ar partneraugstskolām un institūtiem no Norvēģijas, Zviedrijas un Igaunijas sākusi projekta NOBALIS (angļu val. Nordic Baltic Universities boosting entrepreneurial and innovation systems) īstenošanu.
“NOBALIS projekta darbība ir veidota kā virtuāla partnerības pirmsinkubācijas programma, kurā studentu un studentu-darbinieku komandas semestra laikā izstrādā pārtikas un bioresursu produktu un pakalpojumu idejas. Dalībnieku idejas sākotnēji tiek radītas un vērtētas hakatonā, vēlāk ar mentoru palīdzību attīstītas un prezentētas starptautiskai žūrijai Demo dienas ietvaros,” stāsta LBTU Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes vadošā pētniece un viena no NOBALIS projekta vadītājām Latvijā Dina Popluga.
Pirmā Demo diena projektā norisinājusies šī gada decembrī un tajā piedalījušās 8 studējošo komandas no Latvijas Norvēģijas, Zviedrijas un Igaunijas. Kā skaidro D. Popluga, LBTU tika pārstāvēta ar 3 komandām, realizējot ļoti atšķirīgas idejas. Pārtikas tehnoloģijas fakultātes studentu komanda izstrādājusi proteīnu batoniņu tehnoloģiju no kviešu pārpalikumiem alus ražošanas procesā, savukārt divas idejas attīstītas Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātē - lopbarības proteīna pulvera ražošana no Spānijas kailgliemežiem un dārzkopju aplikācijas izveide, kas apvienotu vairākas tehnoloģiskās funkcijas.
Starptautiskās žūrijas vērtējumā 3.vietu konkursā ieguva ideja par Spānijas kailgliemežu izmantošanu. Tās komandas pārstāvis Felipe A. Nuno, students no ASV, kurš Latvijā jau trešo gadu studē bakalaura studiju programmā „Ekonomika“, atzīst, ka idejas izstrādē viņu motivējusi piedalīties gan esošā studiju pieredze, gan lektoru pamudinājums.
“Sadarbībā ar vairākiem mentoriem bija iespēja pētīt dažādu resursu pielietojuma iespējas, meklēt inovatīvas pieejas, lai radītu produktu, un rezultātā to arī izstrādāt, ieviest un testēt tirgū. Mani būtiskākie ieguvumi no dalības NOBALIS projektā ir zināšanas un izpratne, kā to darīt – redzēt, kā kaitēkļus pārvērst noderīgā produktā, kā samazināt kailgliemežu populāciju, tajā pašā laikā palielinot pārtikas nodrošinājumu. Studiju process un dalība NOBALIS projektā galvenokārt atšķiras ar plašo starptautisko sadarbību – katrā projekta solī mēs sadarbojāmies ar dažādiem ekspertiem, kas vienmēr atbalstīja un palīdzēja risināt jebkuru jautājumu, kas mums kā studentiem radās,” stāsta F.A.Nuno.
Papildus studējošo ideju attīstīšanai NOBALIS projektā 2022. gadā noslēdzas pirmais posms, kas ietver arī esošo inovāciju ekosistēmu kartēšanu piecās Ziemeļvalstu Baltijas augstākās izglītības iestādēs. Kartēšanā tiek analizēti esošie tīklošanās un ideju ģenerēšanas pasākumi studentiem un darbiniekiem, uzņēmējdarbības un inovāciju apmācības un kursi, kopstrādes telpas, industriālās izglītības iespējas, akseleratori un inkubatori, finansējuma iespējas, prototipu izstrādes un komercializācijas procesi. Pētījumā tiek apkopota labā prakse inovācijas kapacitātes stiprināšanā augstākās izglītības iestādēs, apspriesti iespējamie uzlabojumi labākas un integrētākas inovācijas kapacitātes un atbalsta sistēmu veidošanā.
Projekta otrajā posmā 2023. gadā plānotas vairākas aktivitātes, tai skaitā jaunu, inovatīvu biznesa ideju izstrāde un attīstība. Interesentiem informācija par projektu pieejama tā mājaslapā: https://nobalis.eu/.