DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. decembrī, 2020
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

PTAC: Uzsākta kampaņa “Esi reāls!” par influenceru mārketingu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 3. decembrī atklāja informatīvi izglītojošo kampaņu „Esi reāls!”, kuras mērķis ir paaugstināt sabiedrības izpratni par influenceru mārketingu un veicināt kritisko domāšanu patērētāju vidū.

Kampaņa „Esi reāls!” ir aicinājums sociālo tīklu dalībniekiem – gan influenceriem, gan viņu sekotājiem – nopietni izturēties pret sociālās tīklošanas vietņu vidi un saturu. Lai gan influenceru jeb ietekmētāju mārketinga nozare nav jauna parādība, tajā joprojām ir daudzas neskaidrības. Piemēram, kā pareizi informēt par maksas sadarbību (proti, sadarbību, par kuru saņemts kāds materiāla rakstura labums), kas to regulē un kāda atbildība var iestāties par nekorektu informācijas nodošanu saviem sekotājiem vai ?

„Reklāmas tirgus un veids, kādā informācija nonāk līdz patērētajam, ir būtiski mainījies. Taču jāatceras, ka patiesas informācijas sniegšana un tās nodalīšana no reklāmas ir viena no būtiskākajām patērētāju pamattiesībām – ir svarīgi zināt, vai mēs saņemam paša influencera viedokli vai apmaksātu saturu. Šī atšķirība var mainīt patērētāja uzvedību un faktiski maldināt par informācijas avotu un pašu preci vai pakalpojumu. Pēdējo divu gadu laikā PTAC ir veicis šīs nozares uzraudzību un esam novērojuši, ka bieži vien informācija par komerciālo raksturu netiek norādīta, līdz ar to grūti saprast, kas ir vai nav patiesa informācija. Tā bijusi arī motivācija uzsākt šo kampaņu, lai aicinātu sociālo tīklu lietotājus domāt kritiski, izvērtēt sniegtās informācijas patiesumu un nepakļauties manipulācijām,” skaidro PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Lai šos jautājumus risinātu, 3.decembrī notika kampaņas “Esi reāls!” atklāšana – mājas lapā www.esireals.lv pieejami PTAC ieteikumi par pareizu mirkļbirku lietošanu, kam pievērst uzmanību un no kā izvairīties, kā arī skaidrojošs video.

Lai patērētājiem tiktu sniegta patiesa un skaidra informācija par publikāciju, par kuru influenceris saņēmis materiāla rakstura labumu (samaksu, dāvanu u.tml.), balstoties uz spēkā esošo komercprakses regulējumu, PTAC ir sagatavojis šādus ieteikumus:

  • Ierakstā jāiekļauj nepārprotama norāde par komerciālu sadarbību – tas var būt ieraksta tekstā vai pievienojot atbilstošus tēmturus (hashtags)
  • Jālieto kāds no šādiem tēmturiem: #apmaksats, #apmaksatareklama, #paidpartnership, #reklama, #sponsorets
  • Ierakstā vai tēmturos skaidri jānorāda arī sadarbības, reklāmas apmaksātāja vai dāvanas sniedzēja nosaukums
  • Pamanot aizdomīgu ierakstu, sociālo tīklu lietotāji ir aicināti komentārā pievienot tēmturi #EsiRēals!

Iezīmējot kampaņas sākumu, 3.decembrī notika arī diskusija, kurā piedalījās PTAC direktore Baiba Vītoliņa un Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta direktore Ieva Baldiņa, Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” faktu pārbaudes laboratorijas “Re:Check” redaktore Evita Puriņa, komunikācijas aģentūras “A.W.Olsen & Partners” partnere un Latvijas Universitātes docente Olga Kazaka, hokeja kluba “Dinamo Rīga” tehniskais direktors, TV raidījumu vadītājs Armands Simsons un raidījuma “Māmiņu klubs” vadītāja Rūta Dvinska.

Diskusijas gaitā tika iezīmēti būtiskākie nozares pārkāpumi, meklēti risinājumi problēmu risināšanai, kā arī uzklausīti viedokļi un pieredze no pašiem nozares pārstāvjiem – kā notiek sadarbība ar reklāmdevējiem un kādas informācijas viņiem trūkst. “Pēc mūsu iepriekšējā pētījuma par dažādu apšaubāmas iedarbības uztura bagātinātāju izplatīšanu Instagram redzam, ka vajadzīga daudz stingrāka rīcība no uzraugu puses. Jāsaprot, vai nepieciešams pilnveidot normatīvo bāzi vai var rīkoties jau pašreizējo likumu un noteikumu ietvaros. Instagram mārketings Latvijā nav jauna lieta, tāpēc nav skaidrs, kāpēc joprojām uz apmaksātas reklāmas nenorādīšanu influenceru ierakstos PTAC vēršas tikai ar ieteikumiem, bet ne sodiem,” norāda Evita Puriņa.

Savukārt Olga Kazaka atzīst, ka, pateicoties pasaules un labās prakses piemēriem un pašu sekotāju spiedienam, influenceru mārketinga nozare sāk regulēties, taču bieži vien situācija nav viennozīmīga: “Gan akadēmiski pētījumi, gan praktiskā pieredze parāda, ka cilvēki uzticas influenceru paustajam un uz tā pamata pieņem savus lēmumus. Tomēr sekotāji ne vienmēr var noteikt, vai reklamētais produkts patiešām patīk influencerim vai par šiem slavinošajiem vārdiem ir samaksāts. Infuenceru mārketinga nozare jau ir kļuvusi par industriju, kurā cirkulē nopietni reklāmdevēju budžeti, taču tajā ir diezgan daudz nesakārtotu jautājumu, kas devalvē godīguma jēdzienu un pašu influenceru būtību, kas ļauj izplatīt arī maldinošu informāciju. Domāju, ka pavisam drīz godīga influencera attieksme gan pret sekotājiem, gan pret reklāmdevējiem kļūs par nopietnu profesionalitātes rādītāju, atlases kritēriju un obligātu nosacījumu.”

Komentējot pašas pieredzi ar uzņēmumiem, Rūta Dvinska skaidro: “Reputācijai nav cenas. Tā saucamie influenceri uzņemas atbildību par savu darba vietu un savu vārdu, informāciju, kuru viņi izplata. Liela daļa tajā ir ieguldījusi nozīmīgu darbu un nav ieinteresēti visu sabojāt ar nepārdomātu un nekorektu ierakstu vai sadarbību. Sakārtota vide un skaidri noteikumi palīdzēs ne tikai sekotājiem, bet arī pašiem influenceriem.”

Vairāk par kampaņu “Esi reāls!” interneta vietnē: https://www.esireals.lv/

Kampaņas video: https://youtu.be/-KePz6KUChk

 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU