DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
15. maijā, 2020
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Ieguldījumi pašvaldību autoceļu infrastruktūras attīstībā efektīvāk sekmēs vietējās ekonomikas izaugsmi

Valdība atbalstījusi 75 miljonu eiro novirzīšanu valsts autoceļu infrastruktūras attīstībai, lai līdz šī gada beigām īstenotu augstas gatavības projektus. Ņemot vērā, ka ieguldījumi infrastruktūrā ir viena no nozīmīgākajām investīcijām ekonomiskās izaugsmes atjaunošanai pēc krīzes, nepieciešams no valsts budžeta neparedzētiem līdzekļiem novirzīt vēl papildus 25 miljonus eiro arī pašvaldību autoceļu atjaunošanas un uzturēšanas projektiem, kurus iespējams īstenot nekavējoties. Tas nodrošinātu tieši vietējās ekonomikas efektīvāku atveseļošanu, īpaši sekmējot mazo un vidējo lauku uzņēmēju dzīvotspēju, attīstību un piesaisti, radot arī jaunas darba vietas.

Par to tika diskutēts Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) un Satiksmes ministrijas (SM) ikgadējās sarunās, kuru laikā puses pārrunāja aktuālos un risināmos jautājumus autoceļu infrastruktūras, kā arī sabiedriskā transporta jomā. Sarunās piedalījās LPS priekšsēdis Gints Kaminskis, satiksmes ministrs Tālis Linkaits, VAS “Latvijas valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange, Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristians Godiņš, pašvaldību domju priekšsēdētāji un pārstāvji.

Ministrs sarunu dalībniekiem apliecināja, ka viņa prioritāte šogad ir tieši finansējuma palielināšana valsts autoceļu sakārtošanai. T.Linkaits arī apliecināja, ka šogad un arī turpmāk pašvaldību mērķdotāciju apjoms ir paredzēts nemainīgs – 53,8 milj. eiro apmērā. Tāpat turpmāk nav pieļaujama disproporcija starp pašvaldību mērķdotācijām un finansējumu valsts ceļiem, līdz ar to palielinoties līdzekļiem valsts autoceļu sakārtošanai, jāpalielinās arī mērķdotācijai pašvaldību ceļiem un ielām.

Savukārt diskusijā par autoceļu sakārtošanas finansējumu LPS priekšsēdis G.Kaminskis akcentēja, ka minētā papildus 25 milj. eiro piešķiršana pašvaldību ceļu un ielu remontdarbiem visos reģionos, nodrošinātu tieši vietējo uzņēmēju iesaisti projektu īstenošana, ilgtermiņā sekmējot uzņēmējdarbību un nodarbinātību lauku teritorijās, kur tas ir akūti nepieciešams jau šodien. Pašvaldības ir izstrādāta tehniskā dokumentācija, lai realizētu autoceļu segto un vaļējo lietus ūdens novadīšanas sistēmu sakārtošanu, izbūvi, atjaunotu ielas, ceļus u.c., sniedzot savu ieguldījumu ekonomikas atjaunošanā visā valstī.    

Vienlaikus jārisina jautājums par novadu centru sasniedzamību un pašvaldību iesniegtajiem atjaunojamo ceļu sarakstiem, lai nodrošinātu sekmīgu pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas norisi. Programmas plānotais finansējums ir līdz 300 milj. eiro un valsts to plānots realizēt no 2021 līdz 2024. gadam. Tomēr līdz šim nav konkrēti zināms, kā tas tiks veikts, tomēr pašvaldībām ir nepieciešama skaidrība par konkrētiem autoceļu posmiem, kuru atjaunošanai paredzēts finansējums. Pašlaik ceļa posmi tiek izvēlēti bez datos balstīta pamatojuma. Neskaidrība arvien vairāk liecina, ka šādas programmas izveide tuvākā laikā varētu nenotikt, jo līdz šim nav bijusi veiktā darba un pieņemto lēmumu caurskatāmības un atklātības, kā arī konkrētas programmas īstenošanas atbildības noteikšana. Ir tomēr jābūt skaidrībai par finansējuma apjomu, tā avotu un atbildīgo ministriju. Līdz ar to jāturpina darbs pie programmas izveides ceļu pārbūvei un atjaunošanai tieši ciešā sadarbībā ar pašvaldībām un plānošanas reģioniem, turklāt īpaša uzmanība pievēršot valsts vietējiem ceļiem, izvērtējot to funkcionālo nozīmi un vajadzību mazo un vidējo uzņēmumu, lauksaimnieku sekmīgam darbam.

Vienlaikus puses vienojās turpināt diskusiju par turpmāko procedūru valsts autoceļu pārņemšanai pašvaldību īpašumā, lai nodrošinātu vienādus nosacījumus. Valsts līdzfinansējuma apjoms valsts vietējo autoceļu pārņemšanā nedrīkst būt mazāks par esošo finansējuma apjomu konkrētajam posmam. Nododot valsts vietējos  ceļus valdījumā vai īpašumā pašvaldībām,   jāpievieno autoceļu tehniskā stāvokļa izvērtējums, kas raksturo  faktisko finansiālo  ieguldījumu  autoceļu atjaunošanā  pēdējo 15 gadu laikā. Tāpat būtu jānodrošina aizņemšanās iespējas, lai sakārtotu autoceļu. Sarunu laikā puses vienojās ar valsts vietējo autoceļu pārņemšanu saistītos jautājumus vērtēt pēc Informatīvā ziņojuma “Par esošo ceļu tīkla izvērtējumu” izskatīšanas Ministru kabinetā. LPS arī rosina, ka ziemas uzturēšanas darbu rezultātā ietaupītie līdzekļi būtu jānovirza tieši būvdarbiem valsts vietējo autoceļu tīklā.

Savukārt sarunās par sabiedriskā transporta maršruta tīkla apjoma samazinājumu un ārkārtējās situācijas radītajām sekām, puses vienojās par nepieciešamību kompensēt radušos zaudējumus 5,02 milj. eiro apmērā no valsts budžeta līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem.  Tomēr šī summa būs precizējama, ņemot vērā turpmākos Covd-19 krīzes radītos zaudējumus.

Tāpat puses nolēma, ka pēc iepirkuma “Par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā laika periodā no 2021. līdz 2030. gadam“ noslēguma rezultātiem, tiks lemts par piešķirtā finansējuma apjomu. Puses plāno sarunas par budžeta ietvaru turpināt rudens sākumā.

Pasākuma laikā pašvaldības dalījās labajā pieredzē par sabiedriskā transporta organizāciju un autoceļu uzturēšanu. VIDEO par Pārgaujas, Grobiņas un Līvānu novada praksi iespējams noskatīties ŠEIT.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU