Uzlīme, kas paredzēta tiem uzņēmumiem, kas apņēmušies brīvprātīgi attiekties no plastmasas salmiņu izmantošanas. Uzlīme pieejama bez maksas LTA birojā.
Atbilstoši jaunajiem noteikumiem Eiropas Savienībā (ES) būs aizliegts pārdot vienreizējās lietošanas produktus, kas izgatavoti no plastmasas, tai skaitā plastmasas šķīvjus, galda piederumus, glāzes, dzērienu salmiņus, ēdiena irbulīšus, ausu kociņus, balonu kātiņus, kā arī pārtikas konteinerus un putuplasta krūzītes.
EK uzskata, ka jūrās vairāk kā 80% atkritumu veido šie priekšmeti. Jaunais regulējums paredz aizliegt 70% no šo atkritumu veidiem. Tā kā plastmasa ilgstoši nesadalās dabā, tā uzkrājas jūrās, okeānos un citās ūdens tilpnēs, kā arī pludmalēs. Tas vērojams gan ES, gan citur pasaulē. Plastmasas atkritumi nonāk jūras dzīvnieku, putnu, zivju un vēžveidīgo organismos. Pēc tam pa barības ķēdi ar pārtiku plastmasas daļiņas nonāk cilvēka organismā.
Plastmasas ierobežojumi būtiski skars arī tirdzniecības organizāciju - veikali bez plastmasas ir mazumtirdzniecības nākotne. Kā paziņoja Euromonitor International, kas veicis pētījumus 99 pasaules valstīs, šobrīd gan lielie, gan mazie tirgotāji izmanto dažādas novitātes, lai palielinātu vidējā pirkuma standarta vērtību.
Šogad pasaulē par vienu no visietekmīgākajiem atzīts jaunais koncepts EKOPLAZA, kas ir Nīderlandes lielveikalu tīkls un darbojas ar saukli “Bez plastmasas”. Pirmais tīkla veikals atvērts pirms pusotra gada sabiedrības diskusiju par plastmasas atkritumu samazināšanu laikā. Šajā gadā atvērtajā dzērienu veikalā EKOPLAZA-Lab sortimentā ir vairāk kā 700 dzērienu un neviens nav iepildīts plastmasas pudelē un gada laikā EKOPLAZA apņēmusies dubultot pozīciju skaitu.
Latvijas Tirgotāju asociācijas (LTA) prezidents Henriks Danusēvičs uzskata, ka informatīvo tehnoloģiju ieviešana, sortimenta izmaiņas par labu ātrākam patēriņam paredzētiem gatavajiem produktiem, kā arī plastmasas izskaušana ir trīs tuvākās nākotnes zīmes: “Turpināsies revolucionāras izmaiņas produktu rūpnieciskajā iepakojumā un plastmasu aizstās citi materiāli, t.sk. stikls, kartons un citi dabai draudzīgāki kompozītmateriāli. Tā piemēram, Coca-Cola jau ieviesusi dzērienu pudeles no ledus, savukārt luksus klases Clicquot šampanieti pilda arī kartona pudelē.”
Arī depozīta sistēmu eksperts Staņislavs Blankenfelds (Latvijas Tirdzniecības institūts) uzskata, ka tuvāko 5 gadu laikā plastmasas pudeļu skaits Latvijas tirgū samazināsies pieckārtīgi. Tāpēc ekspertu izbrīna Saeimas Tautsaimniecības komisijas priekšsēdētāja Jāņa Vitenberga personīgais viedoklis par plastmasas depozīta sistēmas ilglaicīgumu. Eksperts uzsver, ka likumdevējiem būtu rūpīgāk jāiepazīstas ar plastmasas izplatības samazināšanas stratēģiju ES un jāuzklausa vietējo speciālistu viedoklis, nevis jāievieš novecojušu depozīta tehnoloģiju (Igaunijas depozītsistēma) un jāpakļaujas skandināvu depozīta automātu ražotāju lobijam, kuru interesēs ir uzspiest valstij citur nepieprasītu 70 miljonus vērtu “pasūtījumu” uz Latvijas patērētāju rēķina.